Kaikki eivät ole yhtä kokeneita FM-kuuntelijoita kuin sinä, Markku. En etenkään minä. Mutta olen kuullut, että ulalla bongaillaan asemia auroralla, tropolla sekä MS:nakin.
..

OLEN MINÄKIN 80-LUVULLA kuullut Essinä ns. FFF-asemia pelkällä Satellit 600:n piiskalla. Mutta on aivan turha verrata "1981...", eli 1980-luvun tilannetta tähän päivään.

1980-luvulla ei ollut SDR-trooleja, oli helpompi napata ensikuulema. 80-luvulla oli bandilla tilaa, sillä bandi ei ollut tulvillaan kotomaan kaupallisia soittorasioita. 80-luvulla ei tämä kaakkoisrajan pinta ollut kuin rypälepommien jäljiltä RUS-tikkuja, osa noista plexaa Suomen maaperälläkin.

Tällä nurkalla on aivan turha yrittää MS:ia tai tropoa mennä piiskalla tai dipolilla - eli ympärisäteilevällä - läpi mistään raosta. Vekkaan, että monissa paikoin Suomea tilanne on sama:
esimerkiksi pk-seudulla tuppaa Viroa nurkkiin, länsirannikolla Ruotsia.
..

PITÄISI JOKU KERTA päivittää FMLISTiin bandscanini, vain havainnollistaakseni tämän kulman tukkoisuutta. Aikoinaan jätin bandscanista pois kaikki lokaalit Suomi-tapit. Mutta tällä hetkellä ei minulla ole vertikaalia käytössä.

5-ele yagilla kun tropoa toissa kesänä ja syksynä haarukoin, pisin kantama ns. normaalikeleillä auttamatta jäi 350 km:n hujakoille, kun kyse on luokkaa 30...60 kW tikuista. 8-ele yagissa vääntö riittää tavanomaisissa kelioloissa 500+ km:iin. Kuinka pitkälle riittäisi tropolla piiskan tai dipolin vahvistus?
..

AIVAN SURUTTA suosittelen uutta FM-antennia harkitsevalle, tilaamaan Saksasta Antennelandista Körner 9.2-version, elli itse halua rakentaa antennia. Itsekin olen aikeissa tilata Saksasta haravaa, sillä antennieni korjaaminen ja uusien rakenteleminen on yhtä pitkää kuin on juoksuni hidasta ja mutkikastakin.
..

TOFFEETOPICISTI LIVAUTAN mukaan alustavasti kevyen bulbbisuosituksen. Nääs kun aikoja sitten tällä listalla kyselin kokemuksia häiriöttömistä ns. energiansäästölampuista.

Duracell A-Shape [E27 -kanta] 6.8W, 470 lumen, frosted, warm white.
Kustantaa normaalihinnalla noin vitosen kappaleelta.
Sama Duracell-viritelmä myös kynttilänä eli E14-kannalla.

Miellyttävä värilämpötila, vastaa valaisuteholtaan valmistajan ilmoituksen mukaan 40 vatin hehkulamppua, mutta oman silmämääräni mukaan valaisuteho on lähempänä 60-vattista hehkua.

Vain alustava suositus, sillä mahdollista RF-häiriötä HF-alueelle en ole vielä kollannut, mutta ainakaan FM:lle ei anna pihaustakaan. Ja yhteenkään Airam-brändättyyn tuotteeseen en enää kajoa, sen verran huonoja ovat viime vuosien kokemani sekä energiansäästö- että hehkulampuistaan, ja taskulampuistaan.

73, IS