From: DX <dx-boun...@hard-core-dx.com> on behalf of Markku Niiranen
<moukeri.niira...@gmail.com>
Sent: Monday, February 8, 2016 3:07 AM
To: Suomalaisten DX-lista
Subject: Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

Ei, ei minua herättänyt dx-kuuntelu vaan nuori kissanalku. =)
Onhan se noinkin ja lienen illalla kaivautunut syvälle vanhoihin muistoihin
joiltakin osin.
Mutta se on myös nykypäivää.
Tuosta ferriitistä vielä.
Netissä on pilvin pimein juttuja ja ohjeita vahvistimella varustetusta
suurikokoisesta ferriitistä.
En nyt ihan vakuuttunut ole, että onko tuo sen kummoisempi kuin vahvistimella
varustettu (ja simppeli) Degenin aktiivilooppi.
Ja tavan passiivilooppi tuntuu sittenkin (ainakin minusta) kivemmalta
kuuntelussa kuin vahvistimella varustettu.
Näissä antennijutuissa on huomioitava se valitettava seikka, johon moni
aloitteleva on nykyaikana törmännyt.
Ulkoantenniin ei ole mitään mahdollisuuksia ja kaupunkipörinä peittää alleen
liki kaiken.
Itse olen tuossa suhteessa onnellisessa asemassa kun voin kuunnella asemia enkä
pörinöitä.
Jotakin pörinää tulee toisen naapurin telkkarista, mutta äijä menee nukkumaan
jo ennen klo 21.00. =)
Ja passiivinen looppi ilman vahvistinta tuntuu purevan satunnaisiin
pikkupörinöihin.
Kaupunkikuuntelija ainakin kerrostalossa joutuu kokeilemaan joka ikisen
parvekeviritelmän ja aktiiviantennin mahdollisuuksien mukaan.
Tuonhan jokainen tietää.
Viritelmien koon puolesta tuskin FM- kuuntelija pääsee vähemmällä kuin
MW-alueille suuntautunut.
Pois lukien tietenkin pitkät langat, mutta kyllä keskiaaltofaneille on jo
mukavasti tarjolla aktiivilooppeja.
Niiden virittely onkin jo toinen juttu.
Vaatii melkoista pinnaa löytää kaupunkioloissa paikka, että ne vastaanottaa
muutakin kuin häiriöitä.
Tämä ihmisen elo on tällaista harrasteiden kanssa. :)

7. helmikuuta 2016 klo 20.50 Timo Klimoff
<timo.klim...@dnainternet.net<mailto:timo.klim...@dnainternet.net>> kirjoitti:
>Mutta ferriitin tehokkuuteen ei liene moni kuuntelija pahemmin tutustunut kun
>käytössä pitkät piuhat.

Eiköhän me kaikki täällä olevat lukijat (pl. JMN) niihin ja putkiradioihin
tutustuttu 70-luvulla.

73, Timo