Assalamu alaikum all,

World class dalam kontext negara maju semua rakyat dan
pemerintah harus berfikiran maju..yakni tidak
menipu(mengilat) dalam memajukan negara; yakni jangan
bina sesuatu yang cantik pada bungkusannya saja tetapi
isinya reput. Ini contohnya :

Kita tidak dikira maju(world-class) sekira bangunan
banyak dan tinggi, tetapi rapuh..mudah roboh.(Cutting
corners dan meluluskan bangunan sub-standard dsbnya).

Kita tidak maju sekira jalan raya banyak dan
hebat,cantik, tetapi sesak dan berbahaya..(Lihat saja
laluan depan Suria KLCC..porchnya berbahaya dan Jalan
Pramlee juga berbahaya untuk melintas).

Kita tidak dikira maju sekira negara makmur(tampak
makmur) tetapi rakyatnya masih berebut melanggar
peraturan dan tidak menghormati hak satu sama
lain..(potong queue semasa memandu, mengambil duit
pengguna secara tidak sah dari vending machine atau
coins-operated talipon yang rosak, supermarket
scanning harga yang salah dsb nya).

Kita tidak dikira maju sekira IT(information
Technology) hanya bererti penggunaan komputer...rakyat
masih sesat jalan kerana tiada papan tanda atau papan
tanda tidak sempurna.Information bukan melalui
komputer sahaja..tanda jalan juga adalah
Information.(Lihat saja kawasan Wangsa maju).

NEGARA tidak akan maju sekira rakyat(termasuk
kakitangan kerajaan) dikongkong dari
menginisiasi(menjana) idea bernas yang boleh
memajukan(improve) negara. (Kongkongan dek sebab
takutkan campur-tangan kroni, politician, orang kaya
boleh membantutkan penjanaan idea kakitangan
kerajaan.)

Wassalam.

IMMI

--- apanama <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

>  {  Sila lawat Laman Hizbi-Net -
> http://www.hizbi.net     }
>  {        Hantarkan mesej anda ke:  [EMAIL PROTECTED]
>       }
>  {        Iklan barangan? Hantarkan ke
> [EMAIL PROTECTED]     }

> Assalamualaikum,

> Memang betullah masing2 kena perbaiki diri.
>
> Tapi dalam masa yang sama, persekitaran pun kena
> betul.
> Apasal agaknya orang singapore yang begitu
> berdisplin di
> sana, bila masuk malaysia jadi satu macam.  Sebab;
> kat
> [...]
=== message truncated ===

=====
Wassalam.

IMMI

DAN INGATLAH SENTIASA : "APABILA ORG FASIK MEMBAWA BERITA
SEMAKLAH...(ALQURAAN)"..ANGGAPLAH SEMUA BERITA DALAM INTERNET DIBAWA ORG FASIQ...MAKA
JANGAN TERIMA BULAT-BULAT!!