   INFOZÈFIR. BUTLLETÍ INFORMATIU SOBRE LLENGUA CATALANA
 ===================[1005 subscriptors]===================

Més enllà de la gramàtica

A reveure

Com l'any passat per aquest temps, hauré de dir adéu als lectors. Quan
arriba el juliol, em veig obligat a suspendre la publicació d'aquest
article, per uns o uns altres motius. L'estiu passat, me n'anava a
descansar, però enguany m'espera tanta de feina que seria impropi parlar
de vacacions. Em limitaré a canviar de casa, cercant una micoia de
fresca, fugint de la xafogor, com diuen els meteoròlegs.
Si a la tardor reprendré aquesta secció, no ho puc preveure ara. Però no
vos penseu de cap manera que, si no la reprenc, sia per falta de temes.
En tenc un munt dins la cartera que esperen que els arribi el torn.
D'ençà que la vaig començar, no he publicat més d'un terç del material
que, ja de tot d'una, preveia. Només per posar un exemple: tenia pensat
fer una anàlisi dels dos conceptes fonamentals de la doctrina
lingüística del Govern Balear: modalitats i bilingüisme, i per ventura
els tractaré, un dia o un altre.
Quan em va venir la idea de dur endavant aquesta secció, em proposava
sobretot fer un contrast entre el mallorquí que vaig esser a temps
d'aprendre, el que era viu durant les dècades dels quarantes, cinquantes
i potser seixantes, encara conservat, si més no passivament, per molts
de mallorquins, i el que s'ha anat introduint els darrers temps, i
especialment els que ens arriba a través dels mitjans de comunicació, no
sempre ajustat a la normativa oficial. Hauria desitjat veure aquell
mallorquí tradicional molt més present en els textos dels qui fan ús
públic, parlat o escrit, de la llengua catalana, tant com ho permeten la
unitat de l'idioma i la normativa, que és molt més que no se pensen els
qui no la coneixen bé. També volia anar mostrant com aquesta normativa
té o no té en compte aquell mallorquí. Amb aquest programa, per una
banda faria una aportació, tan modesta com voldreu, a la dialectologia
catalana, i per l'altra, una crítica de la normativa, en vista de
possibles modificacions o ampliacions.
Aquest objectiu darrer, no se podria aconseguir si no em llegien alguns
entesos. M'han arribat correus d'experts en llenguatge i això em
satisfà. He comprovat que tenc lectors a fora Mallorca, gràcies a les
noves tècniques de comunicació. A tots, però, els he de dir que el
perfil del lector que tenc més present és el del mallorquí d'instrucció
mitjana, no especialment format en lingüística. Els deman que ho tenguin
present perquè això els en pot explicar algunes mancances.
Fent un poc d'autocrítica, he de reconèixer que de vegades he cedit a
l'impuls de la frivolitat, introduint-hi acudits i citant lletres de
pasdobles. I és que hi ha un perill que fa pànic: cansar el lector. Per
evitar-lo, puc haver caigut en el perill contrari. Ja ho deien els
clàssics: "incidit in Scyllam, cupiens vitare Charybdim" (perdonau-me,
un dia ho explicaré).
Qualque lector m'ha demanat si tenia pensat de publicar aquests articles
reunits en un llibre. La resposta és que, de moment, no. Ja ho veurem,
si la secció continua, quan hi haurà més material acumulat i en podrem
fer una selecció. També seria indispensable que hi hagués un editor
interessat. Per tant, aquells lectors que vulguin conservar els
articles, que els retallin i els guardin, com ja n'hi ha que ho fan, o
així m'ho han dit.
Última: mentre no sentigueu dir que m'he mort, podeu continuar
enviant-me missatges a l'adreça electrònica, per fax, o per correu
postal a la Universitat. Els tendré presents i, si pertoca, els contestaré.

Professor Grimalt
Fax: 971 17 34 73
Correu electrònic: [EMAIL PROTECTED]

Diario de Mallorca, 4 de juliol de 2004

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[Enllaç recomanat]~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                Diccionari català-aranès
     http://www.edu365.com/primaria/muds/aranes/dic/

Per distribuir informació, escriviu a un dels editors:

Ferran Isabel (País Valencià) <[EMAIL PROTECTED]>
Isabel Olid (Catalunya) <[EMAIL PROTECTED]>
Bartomeu Prior (País Valencià) <[EMAIL PROTECTED]>
Magdalena Ramon (Illes Balears) <[EMAIL PROTECTED]>
Xavier Rull (Andorra) <[EMAIL PROTECTED]>
Marta Torres (Catalunya) <[EMAIL PROTECTED]>

Responsable tècnic (coordinador de la llista):
Joan Vilarnau <[EMAIL PROTECTED]>

Arxius d'INFOZÈFIR: http://listserv.rediris.es/archives/infozefir.html

Els missatges d'INFOZÈFIR són distribuïts amb el suport i col·laboració
tècnica de RedIRIS - (http://www.rediris.es)

Responder a