   INFOZÈFIR. BUTLLETÍ INFORMATIU SOBRE LLENGUA CATALANA
 ==================[1.087 subscriptors]===================

Més enllà de la gramàtica

Bon dia, Antoni. Bona nit, Ramon

No em tenc per un home ben educat, en el sentit que abans tenia
l'expressió, però don molt de valor a la urbanitat. És ben necessària:
ja que ens estimam tan poc, almenys siguem cortesos. La marxa del món,
però, no em dóna raó. De l'assignatura  que estudiàvem d'infants,
anomenada precisament així, Urbanitat, no en deu quedar ni la pols en
els plans d'estudi actuals, igualitaris, anivelladors, alliberadors.
Per part seva, la publicitat, a més d'estimular el consum, fomenta la
grolleria. Són raríssims els anuncis televisius d'aliments on un
personatge, sovint un infant, no faci una acció de golafreria. Si queden
pares que creuen en aquella conquesta de la civilització que eren les
bones formes i tracten d'inculcar-les als fills, ho tenen cruu. Les
normes i els exemples que els donin quedaran desactivats amb el primer
anunci de iogurt o margarina que els mostri el televisor, el qual, per a
ells, té més predicament i autoritat que els pares.
Els anuncis també exhibeixen gestos repulsius de personatges adults. La
senyoreta (és un dir) que escura el pot de Daníssimo amb el dit i
després el s'afica dins la boca ben endins i el succiona com si fos un
"chupa-chups", si no arriba a fer-vos nàusees és gràcies a la seva
joventut i al maquillatge. L'al·loteta de l'anunci és un ens de ficció,
intemporal doncs, i l'actriu que l'interpreta, si és competent, potser
un dia interpretarà el paper de duquessa de Guermantes
satisfactòriament; però les espectadores que la imitaran són reals i
tornaran velles, i llavors, amb la boca sense dents i al pell ruada,
repetiran el gest i faran oi als qui les veuran. Sí, el repetiran
mecànicament, perquè aquests mals hàbits, com el de llepar-se el dit per
separar un full de paper de la resta del munt, un cop adquirits, no se
perden. Ja ho deia una jornalera nostra: "la mona pierde el pelo, pero
no pierde el vicio".
Per això, jo recomanaria als pares que, lluitant contra vent i tempesta,
corregesquin els fills d'aquests mals hàbits si no volen que acabin
convertits en vells repugnants.
--Però, professor, quina relació té amb el llenguatge, tot això que deis?
N'hi té perquè també hi ha algunes regles de cortesia elementals sobre
el parlar, com la que estableix l'orde en què pertoca anomenar les
persones. No digueu "jo, Na Maria i tu", sinó "tu, Na Maria i jo"; és a
dir, primer cal anomenar els presents, després els absents i finalment a
un mateix. Així ho vaig aprendre a l'escola i de ca nostra. Una altra
regla, la que motiva el títol de l'article, diu que, quan un s'incorpora
a una reunió, a una tertúlia, ha de saludar en general i no adreçant-se
a un dels components en particular. És un vici molt estès a les
emissores de ràdio i televisió que, quan el presentador d'un programa
dóna entrada a un corresponsal, aquest comenci la seva intervenció amb
un "Bon dia, Antoni" o "Bona nit, Ramon", ignorant els oients o
espectadors, als quals deixa de banda amb la seva escomesa
personalitzada. Quedaria més bé amb un "bon dia" o "bona nit" adreçat a
tothom.
Els convidats a participar en programes de televisió fan l'efecte de no
pensar que hi ha gent que els mira. Això se nota especialment en els de
debat, sobretot si hi intervenen representants de partits polítics
adversaris, que s'interrompen i parlen tots alhora, en una cridòria
indesxifrable, convertint el "plató" en un galliner, dit sia amb perdó
de les gallines, que són  més discretes. I dels galls.

Professor Grimalt
Fax: 971 17 34 73
Correu electrònic: [EMAIL PROTECTED]

Diario de Mallorca, 20 de març de 2005

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[Enllaç recomanat]~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
               Rodamots. Cada dia un mot
                http://www.rodamots.com/

Per distribuir informació, escriviu a un dels editors:

Ferran Isabel (País Valencià) <[EMAIL PROTECTED]>
Magdalena Ramon (Illes Balears) <[EMAIL PROTECTED]>
Xavier Rull (Catalunya) <[EMAIL PROTECTED]>
Marta Torres (Catalunya) <[EMAIL PROTECTED]>

Responsable tècnic (coordinador de la llista):
Joan Vilarnau <[EMAIL PROTECTED]>

Arxius d'INFOZÈFIR: http://listserv.rediris.es/archives/infozefir.html

Els missatges d'INFOZÈFIR són distribuïts amb el suport i col·laboració
tècnica de RedIRIS - (http://www.rediris.es)

Responder a