INFOZÈFIR. BUTLLETÍ INFORMATIU SOBRE LLENGUA CATALANA
                www.infozefir.com
==================[1.671 subscriptors]===================

 I encara caven

Joan Melià | 02/07/2009 | Divendres passat es va fer la festa d'estiu del Voluntariat Lingüístic de Paraula (Centre de Serveis Lingüístics). Durant el primer any de funcionament ha aconseguit que més de 800 persones hagin participat en la formació de parelles lingüístiques. Els catalanoparlants que s'adhereixen al projecte es comprometen a trobar-se periòdicament amb un neoparlant de català perquè pugui fer pràctiques en un ambient amical i distès. Aquesta activitat, que té el suport de diverses institucions, a més de facilitar l'aprenentatge del català també és eficaç per reduir la incomunicació i les barreres entre la població autòctona i la d'origen immigrant. És una prova de l'esforç que determinades persones i organitzacions fan per contrarestar els efectes nocius de la situació d'anormalitat lingüística que vivim.

En una societat normal, des d'aquest punt de vista, els nouvinguts que aprenen la llengua pròpia del territori no tenen dificultats per a practicar-la, sinó que més aviat l'entorn els hi obliga. En el nostre cas, sovint, els és difícil a causa de la situació de minorització i el comportament induït dels ciutadans que abandonen l'ús del català davant qualsevol estímul. Així, el voluntariat esdevé antídot contra la anormalitat. Per això és molt positiva aquesta iniciativa i altres que tenen objectius semblants (les colònies lingüístiques organitzades per l'Ajuntament de Palma, els cursos d'acollida, etc) i, també, el comportament d'aquests ciutadans que no canvien de llengua innecessàriament i usen el català en interpel·lar desconeguts o en parlar amb persones que no són catalanoparlants però l'entenen.

És una manera d'ajudar-los a aprendre'n, de facilitar-los l'acollida. Un capvespre d'aquests, mentre esperava el meu torn a la peixateria d'una gran superfície, prop meu hi havia el que vaig suposar que era una família; hi havia un home, una dona, una nina de devers set anys i un nin que en devia tenir dos. Per l'aspecte i per la llengua que parlaven entre ells, vaig entendre que devien procedir del nord d'Àfrica. La nina es va separar dels pares i es va acostar cap allà on jo era per veure de prop unes llagostes que es movien damunt el taulell. No vaig poder resistir la temptació de dir-li qualque cosa per satisfer el vici de l'anàlisi sociolingüística del dia: "¡Vés viva, que et mossegaran!". I ella, sorpresa, em va dir "¿O mosseguen?", es va acostar a son pare i després de parlar amb ell en àrab (o en amazig, no ho puc assegurar) va tornar i em va dir "No, m'ha dit que no mosseguen". És probable que l'anècdota no hagués estat la mateixa si, en comptes de tenir un model d'escola que evita que les llengües separin els alumnes, n'hi hagués un en què les llengües els segregassin, ja fos per la tria dels pares o per un altre motiu.

També va anar així, l'anècdota, perquè molts de docents han tengut clara la funció de l'escola en el procés de normalització, han fet pedagogia sobre aquest tema i han pressionat els governs de torn perquè consolidassin aquest model. I també perquè els governs del PP anteriors al 2003 en aquest tema tenien una voluntat més de satisfer tothom que no, com ara, de seguiment de l'ala més antimallorquina del partit. De fet, amb governs del PP es va anar implantant la immersió lingüística i es va aprovar l'anomenat Decret de Mínims. Ara, però, l'assumpció pel PP d'una política lingüística amb els mateixos objectius que l'extrema dreta espanyola és tan intensa que un pot pensar que ja han tocat fons; si no fos perquè alguns dels seus membres continuen cavant amb desfici. Ah, quan me'n vaig anar de la peixateria les llagostes encara es movien damunt el taulell.

http://dbalears.cat/actualitat/Opini%C3%B3/i-encara-caven.html

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[Enllaç recomanat]~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
           Optimot, consultes lingüístiques
              http://optimot.gencat.cat/

Per distribuir informació, escriviu a un dels editors:

Ferran Isabel (País Valencià) <ferran.isa...@ua.es>
Magdalena Ramon (Illes Balears) <slg...@uib.es>
Xavier Rull (Catalunya) <car...@mesvilaweb.com>
Marta Torres (Catalunya) <marta.torres.vilatars...@gmail.com>

Responsable tècnic (coordinador de la llista):
Joan Vilarnau <jvilar...@llengcat.com>

Web d'INFOZÈFIR: <http://www.infozefir.com>
Arxius d'INFOZÈFIR: <http://listserv.rediris.es/archives/infozefir.html>

Els missatges d'INFOZÈFIR són distribuïts amb el suport i col·laboració
tècnica de RedIRIS - (http://www.rediris.es)

Responder a