Siang tadi 4 Jun 2013 kami dalam
perjalanan dari Kuantan ke Seremban, buka radio dalam kereta siaran
Pahang FM. Tazkirah yang amat menyentuh perasaan saya dan isteri yang
mendengarnya dengan begitu khusyuk sekali. Kisahnya seorang ulamak
yang begitu berani menegur pemerintah pada ketika itu. Ulamak
tersebut ialah Abu Hazim Salamah bin Dinar, manakala pemerintah
tersebut ialah Khalifah Sulaiman bin Malik.

Apabila Khalifah Sulaiman dan segala
pembesar dan alim ulamak dari Damaskus, ibu kota khalifah Umayyah
melawat Madinah semua pembesar Madinah berpusu-pusu hendak berjumpa
dengan hajat masing-masing. Namun Khalifah Sulaiman perasan Kadi dan
Imam Madinah pada ketika itu iaini Abu Hazim tidak datang
menyambutnya.

Lalu Khalifah Sulaiman memerintahkan
pegawai khasnya memanggil Abu Hazim mengadap. Berlakulah dailog yang
begitu panjang antara Abu Hazim dan Khalifah Sulaiman, dimana sebelum
ini tiada ulamak yang berani menegur Khalifah Sulaiman melainkan Abu
Hazim.

Dailognya semakin menarik apabila
Khalifah Sulaiman tertarik akan nasihat yang diberikan oleh Abu
Hazim.

Setelah selesai dailog dan Khalifah
berpuas hati dengan Abu Hazim, lalu Khalifah menawarkan kepada Abu
Hazim apa saja permintaan, Khalifah akan menunaikannya.

Abu Hazim tidak berkata apa-apa dan
tidak meminta apa-apa. Setelah didesak Abu Hazim berkata , beliau
takut Khalifah tidak akan dapat menunaikan permintaannya. Khalifah
terus mendesak. Lalu Abu Hazim berkata “Selamatkan aku dari api
neraka dan masukkan aku dalam syurga”. Itulah satu-satunya
permintaan Abu Hazim kepada Khalifah, tersentak Khalifah mendengarkan
permintaan Abu Hazim yang tidak akan dapat ditunaikannya.

Penceramah dalam Pahang FM berseloroh
kalau kita jumpa pemerintah negara sekarang ini, apa yang kita minta,
tanah, balak, biasiswa?

Ada lagikah ulamak yang seberani dan
begitu lunak bercakap menasihati pemerintah seperti Abu Hazim pada
zaman ini tanpa mengharapkan sebarang ganjaran dunia, pangkat, harta
dan kekayaan?

Dailog panjang lebar antara Abu Hazim
dan Khalifah Sulaiman sepenuhnya di
http://rozmal.blogspot.com/2013/06/ulamak-yang-berani-menegur-pemerintah.html