Ass. wr. wb. Pak Saaf/Pak Chaidir,

Hambatan utama yang bisa menggagalkan keberhasilan pariwisata kita
adalah sudut pandang & sikap masyarakat, termasuk personil dari
regulator, dalam hal berinteraksi dengan urang2 yang ka datang ke
ranah minang. Hal ini sudah teridentifikasi dengan baik berdasarakan
keluhan2 dan input2 dari banyak pihak.

Saya merasa kalau saat ini masyarakat kita hanya lupa atau kurang
menyadari bahwa dengan bersikap jujur, santun, sabar, toleransi,
senang membantu, serta bekerja keras, maka rezeki dunia (dan akhirat)
akan mengalir lebih lancar dan membawa berkah bagi dirinya dan
keluarganya.

Melihat kenyataan yang ada, pendekatan dan penyampaian ABS-ABK oleh
regulator, tokoh masyarakat, serta alim ulama kepada masyarakat
selama ini tidak/kurang tepat.

Salah satu pendekatan dan penyampaian yang dampaknya luar biasa
adalah apa yang dilakukan oleh training ESQ, yang mengingatkan
dan/atau membuka kesadaran (awareness) kita bahwa setiap langkah dan
tindakan kita selalu diawasi dan harus dipertanggung jawabkan.
Sayangnya training seperti ini hanya bisa dinikmati sebagian kecil
saja dari masyarakat. Setelah kesadaran tersebut terbuka, barulah
kita bisa masuk ke tahap sikap nyata apa saja yang harus dilakukan,
dan kenapa hal itu harus dilakukan.

Kalau ini bisa dicapai, masyarakat sendiri yang akan melakukan self
kontrol terhadap penyimpangan2an yang dilakukan oknum masyarakat,
karena akan merugikan masyarakat disekitarnya. Satu orang yang
melambung, 1 peleton atau 1 kompi harus menanggung akibatnya.

Dengan demikian, manuruik ambo, salah satu fokus utama yang sebaiknya
digarap paling awal dalam waktu yang sesingkat2nya oleh MAPPAS
nantinyo adalah membantu dalam hal BAGAIMANA membukan kesadaran dan
mengubah sudut pandang dan sikap masyarakat dan personil regulator,
sampai ke level paling bawah, dalam hal melayani dan berinteraksi
dengan dunia pariwisata.

Defnil - 41, Balikapan.

--- In [EMAIL PROTECTED], Saafroedin BAHAR <[EMAIL PROTECTED]>
wrote:

> Assalamualaikum w.w. para dunsanak sa palanta,
>
>   Ambo yakin bahaso kito para perantau salain maraso basyukur juo
sabana tacangang mancaliak perkembangan  minat dan sumangaik kito
untuk mandorong pambangunan Ranah Minang dalam wakatu tigo ampek
bulan ko. Dari wacana nan bakambang sacaro pelahan-nampak nampak ado
duo masalah dan langkah gadang nan sadang kito tangani kini, sabagai
barikut. .

>   1.                  Langkah Gadang Paratamo: Wisata Pulang
Kampuang 2008. Bamulo dari gagasan pak Chaidir untuak sakadar
manyalamaikkan kareta api jan sampai mati di Sumbar, dikambangkan
manjadi gagasan mangorganisasikan kareta api wisata atau wisata
kereta api dek para pancinto fotografi dan kereta api sarupo pak
Yulnofrins Napilus, Kurnia Chalik, sarato Nova Prima dan para
dunsanak nan lain, kudian dilambuangkan dek Adinda Ajoduta jo rencana
PMB2008, dan disambuik spontan dek Pak Gubernur kito, Gamawan Fauzi.
Hasianyo sacaro konkrit bukan main. Iko nan ka kito cubo
mangkonsolidasikan dalam rapek hari Jumaik sore nantik.

>   Raso-rasonyo kini sacaro rasional sabagian gadang masalah nan
takaik ko Langkah Gadang Paratamo iko alah dapek kito identifikasi,
dasar-dasar karangko acuan jo program aksi alah kito buek, panguruih
bayangan di dalam nagari jo di lua nagari alah nampak-nampak pulo di
mato. Kito alah mambantuak MPKAS  -- dan insya Allah MAPPAS – nan
alah mulai bakarajo langsuang, tamasuak mambuek milis
makitam@yahoogroups.com  jo [EMAIL PROTECTED] Satu banang merah
nan nampak jaleh dari :Langkah Gadang Paratamo iko adolah sagalo –
atau sabagian gadang – kito nan talibat adolah apo nan dapek kito
sabuik sabagai warga Minangrantau nan tingga di kota-kota, dan
sabagian gadang pulo tamasuak orang profesional. Bara juo bareknyo
masalah bisa kito tangani sacaro capek, efektif, efisien.

>   2.                  Langkah Gadang Kaduo : Sato Sakaki dalam
Perumusan Jati Diri Minangkabau: Adat Basandi Syarak, Syarak Basandi
Kitabullah (ABS SBK). Langkah Gadang Kaduo iko takaik sacaro indak
langsuang jo Langkah Gadang Paratamo di ateh, karano baa juo akan
manyangkuik hubungan antaro para Dunsanak warga Minangrantau nan
ingin pulang basamo jo dunsanak kito Minangranah nan kamananti. Dalam
hubuangan iko ado babarapo masalah sosial budaya nan dirasokan bisa
mangganja,  nan timbua dari akibat parubahan sosial nan tajadi di
kalangan warga Minangranah, tautamo nan mudo-mudo.

>   Manuruik pakambangannyo,  wacana manganai masalah sosial budaya
iko tumbuah labiah dahulu dari wacana tantang pariwisata. Tumbuahnyo
di milis  RantauNet, dalam tuka pikiran nan sabana babobot dari tokoh-
tokoh sarupo Ananda Dt Endang Pahlawan, Rahima Rahim, Idris Talu,
Taufiq Rasyid, Zulharbi Salim, dan kudian ko dari Dunsanak Mohyiddin
nan bamukim di Malaysia. Ananda Mohyiddin bahkan mangusulkan supayo
diadokan Konferensi Minang Antarbangsa.

>   Walau ambo yakin bahaso masalah pakambangan sosial budaya iko
dapek dibenahi, namun jaleh bahaso masalah iko adolah talalu gadang
dan talalu kompleks untuak disalasaikan dek kito warga Minangrantau
malalui MPKAS/MAPPAS, karano manyangkuik sistem nilai dan limbago
sarato struktur sosial dunsanak kito di Ranah. Masalah manjaniahkan
ABS SBK ko sabana kompleks dan indak saluruahnyo dapek dibahas sacaro
rasional dan profesional sarupo manangani masalah pariwisata nan di
ateh, tautamo jiko dasar-dasarnyo akan disigi, dirumuskan baliak,
sarato diduduakkan.  Untuak manampuang masalah iko, sabalun iko Pak
Darul alah maambiak prakarsa  mambuek milis  [EMAIL PROTECTED],
tapi dalam wakatu nan indak lamo wacana iko bukannyo bakambang, tapi
malah ilang lanyok sajo.

>   Tantu ado masalah nan mandasar nan manyababkannyo manciuiknyo
wacana dalam milis iko, nan manuruik panglihatan ambo takaik jo
masalah aqidah – saparati nan diajukan dek Ananda Rahimah Rahim –
maupun masalah tradisi – sarapati nan diajukan dek Ananda Dt Endang
Pahlawan. Ringkasnyo, dalam tahap kini wacana ko alah macet
total.Dalam hal nan baketek-ketek, saroman baa caro mambuek gambar
ranji dan silsilah jo perangkat lunak komputer,  nampaknyo alah
didapek samacam konsensus bahaso kito bisa mambuek gambar hubungan
darah itu baiak dari garis bapak menuruik Islam mauoun manuruik garih
induak manuruik adat. Tapi manganai hal nan labiah mandasar saparati
hukum kekerabatan dan hukum warih, yo alun banyak kasapakatan nan di
dapek.

>   Mancaliak gadang sarato kompleksnyo masalah iko dan karano
katarbatasan kito warga Minangrantau dalam manangani masalah-masalah
sosial budaya di Ranah, ambo ingin mandapek masukan dari para
Dunsanak sapalanta, tautamo di Rantau, apo nan dapek kito pabuek ?
Lai mungkin kito sato maagiah sumbangan pikiran tantang masalah
gadang ko, nan indak saluruahnyo dapek kito tangani sacaro rasional
dan profesional sarupo manangani pariwisata di ateh ?  Kalau
sakironyo mungkin,  kapado siapo kito sampaikan sumbangan pikiran
kito itu ? Lagi pulo, apo alah sapaham kito warga Minangrantau
sandiri manganai substansi sarato format ABS SBK ko? Nampak di ambo
alun lai. Atau untuak samantaro indak usah kito singguang dahulu
karajo gadang nan kaduo ko, dan kito serahkan sajo sapanuahnyo kapado
tokoh-tokoh Ranah untuak marapikannyo diiringi jo doa supayo didapek
rumusan nan labiah janiah dan labiah dapek dilaksanakan di antaro
kito urang Minang ?

>   Ringkasnyo, sambia manaruihkan maranuang-ranuang manganai masalah
gadang urang awak iko, baa kok kito salurkan baliak wacana gadang
kaduo ka dalam milis pak Darul [EMAIL PROTECTED] ?

>   Cuma ado halangan nan kamaambek langkah iko, yaitu sabana saketek
warga Minangranah nan aktif bamilis-milis ko, mungkin karano alun
biaso, mungkin juo karano biayanyo relatif maha. Ambo maarokkan bisa
dicari caro mangatasinyo, misalnyo mamintak bantuan ka Pemda jo DPRD
Kabupaten Kabupaten dan Kota untuak manyadiokan ciek sajo fasilitas
internet gratis di kantua pamerantah dan DPRD masiang-masiang untuak
komunikasi malimbago dalam mambahas  masalah sosial budaya antaro
dunsanak kito dari Ranah jo kito urang Rantau. Kalau fasilitas iko
alah ado, ambo raso  sabagian masalah ko akan dapek diatasi. Insya
Allah. Kalau untuak mambayia surang-surang rasonyo iyo agak barek,
apolagi karano situasi ekonomi di Ranah alun cerah bana lai.

>                           Wassalam,
>                           Saafroedin Bahar.

Sukseskan Pulang Basamo se Dunia, Juni 2008.