Date sent:              Tue, 29 Feb 2000 09:58:13 +0100
Send reply to:          Discussion of Polish Culture list
                <[EMAIL PROTECTED]>
From:                   JA <[EMAIL PROTECTED]>
Subject:                Re: Echelon-Super Szpieg
To:                     [EMAIL PROTECTED]

> Zbigniew J Koziol wrote:
[...]
> 1. Kupujemy dwa egzemplarze tego samego CD (np. Vladimir Askenazy "Piano
>    Sonatas", DECCA 448 692-2) i jeden wysylamy korespondentowi.
[...]
> 3. 'xor' stosujemy w programiku w sposob nastepujacy: kazdy bit tekstu
>    do zakodowania 'xorujemy' z kolejmym bitem "Fantasie in C-minor,
> K475"
>    w wykonaniu Askenazego. Tak powstaly zaszyfrowany tekst wysylamy
>    e-poczta korespondentowi.
> 4. Ten dokonuje identycznej manipulacji: 'xor' ma te mila ceche,
>    ze zaszyfrowany text ponownie 'zxorowany' z identycznym kluczem
>    (w tym wypadku Fantazja Mozarta) odtwarza tekst pierwotny.

To wcale nie jest taka pewna metoda.
Bity w utworze muzycznym nie sa zbyt przypadkowe, juz
lepiej uzyc dobrego algorytmu do generowania pseudoprzypadkowych
liczb lub jeszcze lepiej jakiegos przetestowanego urzadzenie (lapiacego
szumy radiowe etc ...)

Majac taka przypadkowa maske mozna ja uzyc tylko raz, (czy jej danego
fragmentu), inaczej ten co przechwyci dwa lub wiecej listow
zaszyfrowanych ta sama maska bedzie je mogl na siebie nakladac
i wychwycic regularnosci.

Jest duzo bardzo praktyczniejszych algorytmow szyfrowania, polecam
ksiazke Schneiera "Applied Cryptography". Ale porzadna (calkiem
przypadkowa) maska do jednorazowego uzytku (moze byc uzywana
w odcinkach) jest bardzo dobra.

Kryptografia jest bardzo ciekawa i moze osiagac zaskakujace dla
laikow wyniki w czesto prosty i elegancki sposob.
Czytalem gdzies o tym jak kilkadziesiat lat temu
jakis zachodni wywiad nagral stukanie klawiszy maszyny do
pisania we wrogiej ambasadzie.
Kazdy klawisz ma troche innych dzwiek, wiec analizujac
tasme wyroznione odrebne klawisze. Znajac wzgledna czestotliwosc
liter danego jezyka mozna metoda prob i bledow odtworzyc
oryginalny tekst.

To podejscie jest tez opisane w opowiadaniu o Sherlocku
Holmesie "The adventure of the dancing men" -
popatrzcie na strone:
http://www.citsoft.com/holmes/return/dancing.men.txt

Marcin Mankowski
For the spooks:
Constitution Bill of Rights Cherokee NASA Contras politics

Odpowiedź listem elektroniczym