    Sporo pisalem o tym na Poland-l niedlugo po wyborach. Sytuacja
  niestety nie rozwinela sie w dobrym kierunku. Krzaklewski
  najwyrazniej chcial przejsc nad swoja porazka do porzadku
  dziennego: zadowolic sie tytulem "najsilniejszego na
  prawicy" (wykluczajac Olechowskiego), jedynego ktory
  moze "zjednoczyc" (w domysle: zwolennikow swoich, Olszewskiego,
  Lopuszanskiego, Grabowskiego, Wileckiego, moze i Pawlowskiego),
  tak wiec poniewaz na prawicy "nie ma alternatywy dla AWS",
  w AWS najsilniejszy jest zwiazek Solidarnosc, a ten Krzaklewskiego
  popiera, Krzaklewski odejsc nie moze.

    Zbuntowaly sie 3 partie: najbardziej SKL, ktore choc niechetnie,
  ale jednak ma alternatywe w postaci oferty Olechowskiego
  i wspolpracy z Unia Wolnosci, dalej Chrzescijanscy Demokraci,
  wreszcie ZChN. Zazadali odejscia Krzaklewskiego. W Ruchu Spolecznym
  AWS Krzaklewski ma opozycje w osobie Plazynskiego, ma tez nie
  calkiem poslusznego juz sobie premiera Buzka, ktory podjal sie
  mediacji dla zazegnania konfliktu. Wymyslono ostatnio
  przywodztwo rotacyjne jako kompromis, ale Krzaklewski nie
  bardzo za tym, stad nasz subject- jak najbardziej zasadny.

    Niestety, nadal ku przepasci AWS prowadza przedstawiciele nurtu
  radykalnego, wystarczy wziac "Ich Dziennik", aby sie przekonac.
  Dla nich: cala wina za ostatnie kontrowersje spada na buntownikow
  z SKL na czele (wyraznie widac, jak skrajnosci sie spotykaja:
  oni chcieliby miec cos na ksztalt PZPR-owskiego "centralizmu
  demokratycznego" bez "struktur poziomych"), wina generalna:
  Krzaklewski przegral z powodu koalicji z Unia Wolnosci (jakos
  ich nie zastanawia, dlaczego tak duza czesc elektoratu AWS
  glosowala na Olechowskiego, w pewnym sensie jeszcze "gorszego"
  niz Unia) i realizacji "liberalnej" polityki (widza teraz
  ratunek we wprowadzeniu polityki antyliberalnej). Unia
  Wolnosci to oczywiscie jak powiedzial jeden ksiadz popierajacy
  Krzaklewskiego "komunisci", na rowni z SLD. Telewizja publiczna
  jest atakowana (doszedl nowy pretekst: film o papiezu), ogolnie
  nastroje sie radykalizuja, co naturalnie przysparza glosow
  SLD.

     No wlasnie. Nie bylo jeszcze sondazu po wyborach prezydenckich,
    ale nalezy liczyc sie z poparciem dla SLD circa 50% (troche mniej
    niz mial Kwasniewski), co daje grubo ponad 50% mandatow przy
    tej orientacji. Pisalem o FJN-bis (SLD, PSL, UP, pierwszy
    i trzeci czlon juz sie dogadaly).

     Zartujesz? Wiem, ze wyobrazic sobie trudno, ale nie potrzeba
   SLD, by oni tak sie zachowywali.

     Ja wymyslilem. Dowody w archiwach. I jeszcze Piotr Pacewicz
   z Wyborczej, i podobno Leszek Moczulski na kongresie KPN.
   Moczulski z polityki wypadl, ale tu madrze powiedzial:
   szeroka koalicja "posierpniowa" z udzialem Unii Wolnosci.
   Ja pisalem: odbudowac koalicje, przyjac budzet, dlaczego
   by nie Olechowski na premiera. Niestety:

       Nastana tera
       kolesie Leszka Millera

     (na melodie popularnej piesni kubanskiej).

   Michal:

> No dobrze, ale czego powinnismy sobie zyczyc? Ostatnie tygodnie
> wykazaly ze AWS nie jest w stanie wygrac nastepnych wyborow
> parlamentarnych. Wiec jego ewentualnym rozpadem nie nalezy sie moze
> zbytnio martwic. Tylko co nalezy utworzyc zamiast AWS? I czy sa na
> to jakiekolwiek szanse?

   Wybory prezydenckie i wynik Olechowskiego pokazaly, jak wielu
  jest po stronie SLD przeciwnej wyborcow umiarkowanych, myslacych
  o gospodarce, edukacji, integracji z Europa, majacych dosc
  fundamentalistow, nacjonalistow, ideologizacji zycia, mieszania
  do polityki religii i Kosciola. Jednym slowem- dosc skrajnosci.
  Z czesci AWS (pytanie, jak duzej), wyborcow Olechowskiego
  i Unii Wolnosci mozna by dla SLD utworzyc przeciwwage
  typu centrowego. U nas oznacza to zdrowe podejscie do
  gospodarki i unikanie wyzej wymienionych skrajnosci.
  No i niechec do zawlaszczania panstwa przez bylych towarzyszy.

> Nawet jesli pelne zwyciestwo SLD jest nieuniknione, to i tak w przyszlym
> Sejmie powinna byc silna i sprawnie dzialajaca opozycja, a nie kilkanascie
> zwalczajacych sie wzajemnie ugrupowan. Czy i na to nie  ma juz szans? Moze
> jednak na gruzach AWS uda sie zbudowac cos bardziej wiarygodnego. Ale kto
> mialby tego dokonac?
>
> Ja w Hongkongu napewno nie mam na to recepty.

  Obawiam sie, ze ja we Wroclawiu tez ;)

> Michal Niewiadomski

 Andrzej Szymoszek

Odpowiedź listem elektroniczym