Mak Sati sato sakaki sakali ko,

Masalah poligami indak cuma masalah agamo. Izin bapoligami dalam Islam
dengan persyaratan yang lumayan barek untuak dipanuahi (dan
diinterpretasikan dek sabagian umaik sasuai jo saleronyo), apo lai izin
negara untuak nan pegawai negeri sipil nan persyaratannyo juo sulik untuak
dilampau, cuma legalisasi. Tantu logika nan kaliru, kalau para isteri
mangizinkan suaminyo bapoligami untuak syiar Islam, cuma dek Islam
mangizinkan poligami.
Kutiko ambo jadi bujang salamaik saisuak, jabatan ambo mawajibkan ambo
manyalasaikan masalah guru dan pegawai TU nan acok berakar dari masalah
rumah tangga. Indak jarang masalah ko masalah kawin batambuah. Dalam
manyalasaikan masalah, tantu ambo musti mandanga kaduo fihak, baa mangko
sampai suami kawin ciek lai. Saribu satu panyababnyo, bukan cuma dek agamo
mambuliahkan. Kebanyakan ketidakharmonisan suasana rumah tanggo adolah
pangkabala. Pangkanyo bisa dimuloi dek isteri, bisa juo dek suami. Kalau
suami lah maraso rumah indak lai menjadi "home sweet home", inyo mulai
mancari suasana nan labiah tanang di lua. Kalau di lua ko inyo basuo jo
padusi lain nan bisa mananangkan dan manyanangkan hatinyo saat itu, proses
ke arah poligami muloi muncul.
Contoh lain. Nan iko sabana tajadi di lingkuangan tampek tingga ambo.
Seorang dosen (dan kini jadi dekan) kutiko kuliah di bantu oleh seorang
"yang baik hati" sampai jadi sarjana. Sasudah tu inyo dilamar untuak adiak
urang nan elok hati tu, gadih nan agak pincang, bantuak juo jauah dari
rancak. Mungkin untuak baleh budi, lamaran ditarimo, namun mungkin biniko
bukan nan di hati, apo lai keluarganyo indak sapanuahnyo setuju. Selang
ampek limo tahun, diam-diam inyo dikawinkan dek rang gaeknyo jo padusi lain
di kampuangnyo. Mungkin nan kaduo ko juo alun "nan di hati", dek pancarian
rang gaek. Di kampus inyo basuo jo "nan di hati" dan berakhir di pelaminan.
Kini inyo punyo bini 3 urang, namun kewajibannyo laia batin ka anak-anak jo
bini-bini tuonyo dipanuahi sampai ka ujuang jari. 40 hari nan lalu, bini nan
partamo maningga dalam sebuah kecelakaan mobil. Jadi kini tingga baduo.
Dek bini nan partamo ko tetangga ambo, ambo bisa mandanga baa sakik atinyo,
nan mambuek situasi rumah tanggonyo runyam salamo ko. Dek inyo cuma ibu
rumah tangga nan indak punyo penghasilan sendiri, inyo tapaso anok walaupun
menderita batin, menimbang keselamatan anak-anak nan duo pasang nan sadonyo
sadang butuh biaya nan gadang.

mS