Re: [DX] FM-masto

2014-03-09 Thread ilkka suni
Jaamuuten, eikö olisi rationaalisempaa pysyttäytyä jämäkässä tikussa ja tarvittaessa tehdä toiselle haravalle sivuvaunu? Ja roottoriko sinulla sanelee? Miulla aikoinaan eli 25 vuotta sitten, 8-elementtinen oli vertikaalisti paksun teräsputken nokassa, ja 8-elementtinen horisontaali

Re: [DX] FM-masto

2014-03-09 Thread ilkka suni
Korjaan, korvaan aiempaa lausumaani. At 20:51 9.3.2014, mieperkele kirjotin: Juu, mie ja eppäilen, että lasikuitu tai hiilikuitu taipuilevat liikaa. Tuossa on kuitenkin melkoisesti massaa ja otsapintaa tuulelle, 2 antennissa. Ja noilla materiaaleilla, taipuilemista seuraava äkillinen

Re: [DX] degen 31ms mw/sw active loop

2014-03-09 Thread ilkka suni
At 16:40 9.3.2014, MNI wrote: Moiks! Olisiko kellään kokemuksia moisesta? On halvalla tullut myyntiin RXTX- firmaan, alle 26 euroa. Rimpulalta näyttää, mutta YouTubessa positiivisia kommentteja. Te, joilla on satojen metrien ulkoantennit älkää vaivautuko kommentoimaan, ettei tuolla tee mitään.

[DX] Ottakaas mallia maailmalta

2014-03-05 Thread ilkka suni
On tuo niin turhasenpäiväistä tuo pisteistä ja 16-bittisistä ADC:istä peitsaaminen. Saati mitä oli aamupalakseen nauttinut, kun tietynvärisellä mustekynällä signeeratun kusillin tiettyyn aikaan postilaatikostaan nouti. Ottakaa mallia englannin kieltä ymmärtävien DX-kuuntelijoiden

Re: [DX] OT: Oheislaitteista

2014-02-28 Thread ilkka suni
Kuulokkeista kun näkyi listalla olevan keskustelua tänään. Kolmisen viikkoa olen nyt käyttänyt lähinnä FM-kuuntelussa halpismallia Beyerdynamic DT-235. Ja uskallan antaa suosituksen: strong buy. Tasapainoinen toistokäyrä ja mainio erottelukyky noissa luureissa. Heikkokin audio ulakohinan

Re: [DX] [FM-jupinaa] Satelliittikusoilu?

2014-02-28 Thread ilkka suni
Terve, Anteeksi yksityismeili. Muutama päivä sitten lähetin sinulle audioleikkeen oletetusta putoavan satelliitti GOCE:n marraskuussa antamasta FM-heijasteesta. Oletko kuunnellut tuon klipin, ja mikä saattaisi olla oma analyysisi? 73, IS

Re: [DX] [FM-jupinaa] DX-kuuntelun tuulista

2014-02-26 Thread ilkka suni
Hauska sivusto. Elävästi muistuvat mieleeni 70-luvulta ns, satiaispelit eli videopelit, joita pönötti mm. hotellien ja ravintoloiden auloissa. Yritin äsken kuulla heijasteen lennosta, jolla Rapanui Rangers kivikuormineen matkasi vierasotteluun Stonehenge Stunnersin kotikentälle. Hiekkoihin

Re: [DX] Lentokonekuuntelu

2014-02-26 Thread ilkka suni
Asioihin on eri näkökulmia: negativisia ja positiivisia. Asioihin voi motivoida ja motivoitua, tai sitten ei. Musta tuntuun, että se on huono konsertti, ei mennä kuuntelemaan. Joo, ei mennä, ollaan vaan kotona. Tiedän muutamia DX-kuuntelijoita, joiden mielestä MS-bongaus ja jopa flygaribongaus

Re: [DX] Pistelaskenta ja kimpparaportointi

2014-02-26 Thread ilkka suni
idasi 200 jenkkiä tai enemmän. Ilkka Suni SDXL:n vielä jäsen ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx ___ THE INFORMATION

Re: [DX] 5780 kanarialaisen status

2014-02-25 Thread ilkka suni
At 15:13 25.2.2014, AHE wrote: Säännöllisiä yleisradiolähetyksiä lailliselta asemalta vakiintuneen käytännön mukaisesti (vrt. Etelä-Amerikan lyhytaaltotoimnta) Jan-Mikaelille maapiste, pliis ;) AHE Migs waa edelaise Ameriiga, eig noid oo samaljassii old Aasias ja Ahrigasgii? Jos se iha

Re: [DX] Kelit tänään!

2014-02-25 Thread ilkka suni
Hyvä huomio, tarpeellinen tokaisu. At 15:54 25.2.2014, IM wrote: Ps. Myös taajuudella 27681 kHz kuuluu joku konsertti tai muu tilaisuus. Siis kuuntelemaan! 73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M. Icom löytyi kuin löytyikin keskeltä kennelin, Puolivillaisesti vallattomat karvaturrit purivat vain

Re: [DX] Kelit tänään!

2014-02-25 Thread ilkka suni
Hieno juttu, kiitos vihjeestä! Moneen näkyvät suomalaiskuuntelijatkin ehtineen mukaan, tietokantoja koostamaan. 73, IS ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx

[DX] [FM-jupinaa] DX-kuuntelun tuulista

2014-02-25 Thread ilkka suni
Seuraa marginaalitarinaa. TÄSSÄ KUN OLEN ympäristötekijöiden seurauksena joutunut luopumaan kotonani yli 50 metrin mittaisista langoista, on täytynyt etsiä DX-kuunteluun korvaavia sekä uusia osa-alueita ja mahdollisuuksia. Spämmeistäni lienee tuskin jäänyt huomaamatta, että ulalla olen

Re: [DX] [FM-jupinaa] DX-kuuntelun tuulista

2014-02-25 Thread ilkka suni
At 21:05 25.2.2014, you wrote: Käykö tämä: http://www.flightradar24.com/60.63,25.32/7 Ihan kaikki koneet siellä eivät tosin näy. 73 de JTS Hep ja juu, kiitos! Pidätän itselleni kaikki oikeudet tuntea itseni idiootiksi. 73, IS

Re: [DX] kaytannon ehdotus listan siivoamiseksi

2014-02-25 Thread ilkka suni
Tiäkkönää Alpo, At 22:43 25.2.2014, AHE wrote: 2. Tarvittaisiin 1 rankki, jossa olisivat mukana omissa sarakkeissaan verifioidut/ kuullut maat ja samoin verifioidut/todistusvoimaiset kuullut asemat. Tämä rank kertoisi tilanteen niin A. QSL-puolella kuin B. kuulleiden asemienkin puolella.

Re: [DX] Horizon FM 5780

2014-02-24 Thread ilkka suni
Hieno juttu, että uutta kalasteltavaa ilmaantuu lyhyillekin. Kun ottaa huomioon, miten esimerkiksi viikonvaihteessa 3G-telkku oli nurin siellä sun täällä, uskallan olettaa, jotta SW:lläkin on vielä tulevaisuutta. At 12:11 24.2.2014, you wrote: Aseman signaali vahvistui niin, että kuului ihan

Re: [DX] Horizon FM 578002:30-03 UT 100%

2014-02-24 Thread ilkka suni
Eiköhän viimeistään Loch Nessin laamanni esikuntineen rääkäise, jos on jotain epäselvyyksiä aseman toiminnan tai Suomessa kuulumisen suhteen. Nähtävästi tulkkauksensakin tuolla päässä on kunnossa. 73, IS At 22:47 24.2.2014, you wrote: Moi tsekkasin nauhoitteeni- se alussa ollutr outo

[DX] GALLUP: Joutaisiko tämä lista lakkauttaa ?

2014-02-22 Thread ilkka suni
Ei. 73, IS ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx ___ THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied,

Re: [DX] Maarankit, kaksi erilaista

2014-02-21 Thread ilkka suni
Kummalla on ollut mahdollisuus kuulla useampia radiomaita, tähän päivään mennessä? 1960-luvulla aloittaneella vai 1980-luvulla aloittaneella DX-kuuntelijalla? Pitäisikö muistiinpanonsa sekä idikoosteensa huolellisesti säilyttäneet eriarvoistaa? Omassa yhteiskoulussani, jossa keskikoulun

[DX] Ukraina

2014-02-20 Thread ilkka suni
Voitteko kokeneet SW-/ohjelmakuuntelijat valistaa, mitkä olisivat hyviä asemia ja/tai taajuuksia seurata Ukrainan tilannetta? Ihan vaikka vain askeettisella ns. maailmanradiolla. Näkyy olevan pahimmillaan sisällissota syttymässä, mikä tietysti olisi erittäin huono asia. 73, IS

Re: [DX] Ukraina

2014-02-20 Thread ilkka suni
Heh, juu kiitos, on miulla netti päällä, kun tuossa oli asiallinen meteoritöhäys ja auroraakin aamusemmalla. Hamssien kanssa teimma yhteistyötä DXmapsin puolella. Mutta ihan vain DX-kuuntelun näkökulmasta ajattelin kysäistä lyhytaaltoradioijia. Toisekseen: ei ole taattu, että

Re: [DX] QSL on riesa, rankki mahdoton, ja kimppa ongelmallinen

2014-02-20 Thread ilkka suni
Pahoittelen sivuhuomautustani ja vieraaseen pöytään huutamistani, mutta ajattelin nokittaa. At 13:13 20.2.2014, JLN wrote: Jos absurdia etsitään, tämä vie voiton kaikesta. Nokitan DX-stalkkerilla. Absurdein ilmiö, mihin olen radioharrastevuosinani törmännyt. 73, IS

Re: [DX] Ukraina

2014-02-20 Thread ilkka suni
Heh, juu. Se voi olla suomalaisellekin poliitikolle vaikea paikka valita, kun vaihtoehtoina ovat: -mediaryöpytys -oikeussali -oma käsi Toimittajienkin tappaminen on vähän myöhäistä siinä vaiheessa, kun on astunut 70-luvulla levitetylle miinakentälle. 73, IS

Re: [DX] abstraktia

2014-02-20 Thread ilkka suni
At 18:23 19.2.2014, you wrote: V on tyylinä toimivin. --Matti Nykänen Yleisö seuraa haltioituneena, kun seitsemän suomalaista mäkimiestä rinta rinnan liitävät uuteen maailmanennätykseen. Tasan 123.45 metriä joka hyppääjällä, samasta mäestä! Taisivat tuuliolotkin olla jokaiselle aivan

Re: [DX] yhdessä vai erikseen?

2014-02-19 Thread ilkka suni
Hyvä kirjoitus. Tässä eittämättä on muistunut mieleeni vuoden 1990 kesäkokous ja Korpilammen parkkilaani. Tsemppiä ja kelejä! 73, IS ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com

Re: [DX] yhdessä vai erikseen?

2014-02-19 Thread ilkka suni
Khyyhyl suosittelen metukoita. Kiviloitsut toimivat järjestään, hehee... 73, IS ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx

Re: [DX] yhdessä vai erikseen?

2014-02-19 Thread ilkka suni
Tarkoitin kiviloitsulla tuota: http://www.dxmaps.com/spots/map.php?Lan=EFrec=FMML=LMap=EUDXC=NHF=NGL=N Short storya miesten viestistä. At 11:04 19.2.2014, Markku Niiranen wrote: Joku on täällä toivonut, ettei keskustelua ja arvostelua jatketa SDR- vastaaonottimista. Mutta tokihan on totuus,

Re: [DX] Kuullut DX- maat

2014-02-19 Thread ilkka suni
At 17:22 19.2.2014, HF wrote: Juuri tänään on silti myös syytä mennä verifioitujen (eikä pelkästään kuultujen) dx maiden valoisiin puoliin, kun tänään tuli kirjattuna kirjeenä Myanma BC:n qsl, hieno kortti ja aivan asiallinen englanninkielinen kirje. Taajuus 5985.8 khz ja uusi dx-maa. Kyllä

Re: [DX] kehittyä vaiko taantua?

2014-02-18 Thread ilkka suni
At 15:29 18.2.2014, MKA wrote: Paras tapa on se, jolla sillä hetkellä saadaan parhaimmat tulokset. Huomenna se voi olla toinen tapa ja aivan varmaan onkin. Mielipiteeseen tai johonkin muuhun syyhyn perustuen voi valita ihan mitä muita tapoja tahansa. Olemalla vaikkapa perinnekuuntelija, jos

Re: [DX] [FM-jupinaa] Satelliittikusoilu?

2014-02-17 Thread ilkka suni
Siitäkin huolimatta, että joku tahi moni kohta punoittaa joko : a) Tuo on liian off-topicia, b) Tämä palsta on tarkoitettu keskustelulle huipputason MF- ja HF-kuuntelusta tai c) Et ole voinut kuulla sellaista, mitä joku toinen ei ole ennen sinua kuullut, koska olet IS. GOCEsta löytyi nyt

Re: [DX] Läppärin akun latauaus

2014-02-17 Thread ilkka suni
Nytkin menen kajoamaan viisaampien maaperään. Mutta. Litiumakuilla käsittääkseni ei ole muistia, toisin kuin aikoinaan oli NiMH-akuilla, jotka viime mainitut oli ajoittain hyvä purkaa typötyhjiksi. Ja joita vetreytetyksi sai pakastimessa. Jos kysymyksesi olisi omani, oletettavasti lataisin

Re: [DX] [FM-jupinaa] Satelliittikusoilu?

2014-02-16 Thread ilkka suni
At 09:07 16.2.2014, IM wrote: Satelliitit taitavat olla normaalisti niin pienikokoisia, että niistä ei saa suoraa heijastusta. AIVAN. MUTTA, putoava, riittävän iso ja riittävän alhaalla. Esimerkiksi GOCE oli ulkomitoiltaan oliko jopa 5 metriä pitkä ja ulokkeineen 2 metriä vaiko ylikin

Re: [DX] [FM-jupinaa] Satelliittikusoilu?

2014-02-16 Thread ilkka suni
At 09:07 16.2.2014, you wrote: Satelliitit taitavat olla normaalisti niin pienikokoisia, että niistä ei saa suoraa heijastusta. JUUANTEEKSI, TUOSSA muistin vajavaisesti. Mahdollisen oikaisun varalta lainaan kirjoituksensa tähän. I apologize for this, but as I gather this posting is

[DX] [FM-jupinaa] Satelliittikusoilu?

2014-02-15 Thread ilkka suni
TUOSSA KUN Cosmos 1220 on savuvanaksi ionisoitumassa ja muhjuksi mäiskähtämässä, juolahti mieleeni kysyä. Onko tässä porukassa tahoja, jotka: a) ovat kusoilleet eli pinganneet satelliittien kautta tai jopa b) onnistuneet ottamaan pingin putoavasta eli ilmakehässä palavasta satelliitista?

Re: [DX] SDR tuli ja tappoi

2014-02-14 Thread ilkka suni
At 17:42 7.2.2014, you wrote: Sada asema wai ylgi guluwil lumil guuld. kertoo IS. Upea saavutus kivillä! =) t. MNi Ota vain, Markku, kivistä kiinni. Sopii jopa tällaiselle miun kaltaiselleni laiskalle hemmolle. Pohjoinen sijaintisi toki hieman rajaa kuuluvuuskantamaa, mutta eikun antenni

Re: [DX] Raakaa nettipornoa

2014-02-13 Thread ilkka suni
At 11:19 13.2.2014, you wrote: Saman suapi tuoltakin, ei auta urlia selaimen osoiteriviltä suoraan kopioida, vaan share löytyy jokaisen fileen yhteydestä ja avaa privaatin kopioitavissa olevan linkin klippiin. Toinen vaihtoehto on lähettää C-kasetti radioasemalle kuplamuovikuoressa. 73 JMN

Re: [DX] Jersey Boys

2014-02-13 Thread ilkka suni
At 08:27 13.2.2014, you wrote: Jim on aivan oikeassa: Kohdassa 5. mainitun kaltaiset heitot eivät nyt rakenna SDXL:n tulevaisuutta. 73 de JTS MISSÄ JA KUKA on esittänyt kyseisen tai kyseisen kaltaisen heiton? 73, IS

Re: [DX] Raakaa nettipornoa

2014-02-13 Thread ilkka suni
At 12:23 13.2.2014, you wrote: Moi, ei pelitä tuokaan linkki. Box.com muuttui jossain vaiheessa, pistän sulle printscreenin privaattina mistä homma tapahtuu. Juu, olen menetellyt juuri kuten kuuluukin menetellä. Mutta. Liitin sallituksi katsojaksi tämän osoitteen dx@hard-core-dx.com Olenko

Re: [DX] Jersey Boys

2014-02-13 Thread ilkka suni
Jaa, tuon ihmeemmästä ei ollut kyse. At 13:17 13.2.2014, you wrote: Kun nyt tulit kysyneeksi (tällä palstalla): Kysyin tällä palstalla, koska JMS oli tällä palstalla esittänyt lausumansa viitaten näihin tyyppeihin.. 73, IS

Re: [DX] Raakaa nettipornoa

2014-02-13 Thread ilkka suni
Kiitos vihjeestä. Ja kiitos myös AHE:lle. Mie taidan lopulta tyytyä lisäämään sallittuja käyttäjiä yksitellen, sikäli kuin tai jos joku haluaa mm. noita vanhoja paikanpäällä haalimiani spanskitallenteita kuulla. Täytynee upata myös joitakin 30 vuoden takaisia SW-boliviaanoja sekä

[DX] Ihan nyt nakuilen

2014-02-13 Thread ilkka suni
Emisora fundamental de la cadena Super, orgullosamente colombiana. Anteeksi spämmi. Jos jotakuta jostain syystä huvittaisi kuulla idejä SW-lattareilta tasan 30 vuoden takaa, ottanee yhteyttä meilitse privaatisti. Kyseiset pääasiassa 60 mb lattarit ovat kuunnellut Drake R-4C:llä ja oliko

Re: [DX] Loppulausunto

2014-02-12 Thread ilkka suni
At 16:02 12.2.2014, JHU wrote: Nyt voitte taas vapaasti jatkaa palstan normaalikäyttöä, minun osalta tämä keskustelu on päättynyt. 73´s de JHU Mikä tai kuka mahdollisesti on vastikään tai viimeaikaisesti rajoittanut palstakäytäntöä? Tuossa kun äsken S-kirjaimella initialisoivan

Re: [DX] DX Lukemisto, Vol 134, Aihe 55

2014-02-12 Thread ilkka suni
At 16:18 12.2.2014, Jim Solatie wrote: Radioasemiakin pitää ajatella :) 73 88, Jim Totta, ja hyvin ajateltu. Minulle kuitenkin juolahti mieleeni eräs skenaario. Entäpä jos radioasemat kimpparaporttien myötä alkavat ylenkatsoa yksilöraportteja? Vastataan enää vain useiden kuuntelijoiden

Re: [DX] TECSUN

2014-02-12 Thread ilkka suni
At 19:18 9.2.2014, Markku Niiranen wrote: Tai sitten joutui sensuurin kynsiin käsittämättömistä syistä? Joskus kun omalla nimelläni varustetulle viesteille on käynyt noinkin, t. MNi Hailuodosta toivoen, että tämä viesti menee perille Yksi käsitettävän syyn raja lienee noin 20 kb, mistä 20

[DX] Raakaa nettipornoa

2014-02-12 Thread ilkka suni
Sitä nyt tulee. En tiedä, kiinnostavatko vanhat radioasemanauhoitukset ja jos niin ketä. Kokeeksi nyt kuitenkin uppasin oheisen, 36 vuoden takaisen. Kokeilen, miten audiofileen saa vai saako tältä platalta, koko postituslistan kuultavaksi: https://app.box.com/files/0/f/0/1/f_14293332365

Re: [DX] Raakaa nettipornoa

2014-02-12 Thread ilkka suni
Perhana, tässä nyt itsekseni jupisen. Ihmettelen vai ihmetelenkö logiikaani, miksi olen 36 vuotta sitten tallentanut yksittäisiä espanjalaisia radioasemia näin pitkästi. Eikö olisi ollut tehollisempaa skannata bandeja ja taltioida idiklippejä? Vai olenko kenties pohtinut, jotta joidenkin

Re: [DX] Jersey Boys

2014-02-12 Thread ilkka suni
Mukavaa, jos musikaali oli mukava kokemus. Mutta perustelisitko paria seikka, kiitos: At 03:49 13.2.2014, JMS wrote: 2. Pisteitä laskevia ja kusilleja ilmoittavia sällejä on tässä maassa muutama kymmenen. Likimain puolet heistä katoaa kohta palstoilta. MIHIN TAI miksi heistä kohta puolet

Re: [DX] SDR tuli ja tappoi

2014-02-07 Thread ilkka suni
At 16:34 7.2.2014, MNi wrote: Kas kun moni asema siirtyy FM:lle on se keleillä oikea DX- kuuntelijan aarreaitta kesän keleillä. Ei sieltäkään asemat hevillä lopu...! =) t. MNi Hailuodosta Umma gumma ulal mulla asema bugga lumilgi, gu giwed balamas dajwahal. Sada asema wai ylgi guluwil

Re: [DX] DX-kuuntelun syvin olemus. Aseman kuuleminen vai QSL ???

2014-02-07 Thread ilkka suni
At 18:38 7.2.2014, TSM wrote: Olisikohan jo aika siirtyä laskemaan QSL:ien rinnalla asemia omana rankkinaan. 73s Teijo TSM Koht tulloo Rovanieme Roihu paikal ja sannoo, jot sitähä hää o ain sanont ;o) 73, IS

Re: [DX] Yksilöraportointi on kiellettävä!

2014-02-06 Thread ilkka suni
At 20:35 6.2.2014, JMS wrote: JMS kirjoittaa: Tilanne on valitettavasti se, että 95 % aktiivisista dx-kuuntelijoista on lopettanut tämän listan ja näiden keskusteluiden seuraamisen ajat sitten. Demokratiaa tämä lista ei edusta, päinvastoin. Suurin osa aktiivisista kuuntelijoista ei käytä

Re: [DX] Kimppa QSL vs. henkil ö kohtainen QSL

2014-02-06 Thread ilkka suni
At 11:34 6.2.2014, JKZ wrote: SDR-vastaanotinten tulo peditioneille on johtanut uudenlaisiin ongelmiin, joita ei aikaisemmin ole tarvinnut miettiä, mutta pidän kimppa-QSL:ien rinnastamista henkilökohtaisiin QSL:iin vähän kyseenalaisena ratkaisuna noihin ongelmiin. Tuohon, mitä Jouni

Re: [DX] Kilpailutoimintaa

2014-02-06 Thread ilkka suni
At 23:33 6.2.2014, MR wrote: Hyvä Juha, että kannattelet suomalaista kuuntelua tällä saralla: Tämä voisi olla rentouttavaa harrastamista, kun ei olisi varmaan monellekaan uusia asemia eikä siis perinteisen pistelaskun ongelmia ... Juu, mie peukutan Juhalle. Hän kiitettävästi huomioi

Re: [DX] Mitä tarkoittaa kimpparaportointi ?

2014-02-05 Thread ilkka suni
On aina mukava saada tietää, jos on pystynyt edes asianosaisena tarjoamaan jollekulle erikoista seurattavaa. Kilpailu internetin päättymättömästä palstatilasta kun on kovaa. Muutama täsmennys: 1) Ei ollut provokaatioksi ainakaan tarkoitettu. Kokija aina, tai vähintäänkin usein, kokee asiat

Re: [DX] Kimppa QSL vs. henkilökohtainen QSL

2014-02-05 Thread ilkka suni
Pahoittelen, puutun keskustelunne eli huutelen vieraisiin pöytiin. Mutta josko pistelaskennasta piittaamattomana voisin kommentoida? ITSE EN NÄE mitään ongelmaa, jos vastaus eli vastaukset on yhteisraportilla hankittu siltä pohjalta, että jokainen raportoija on AUTENTTISESSA TILANTEESSA

Re: [DX] Kilpaa tai muuten vaan

2014-02-05 Thread ilkka suni
AIVAN, ENNEN KAIKKEA ja nimenomaan. Muutama viikko sitten sattumalta uudislöysin ensimmäisen DX-tallentamiseen käyttämäni C-kasetin, vuosimallia jokseenkin olisikohan 1970...1973. Kasetin rispaantuneeseen etikettiin olen kissan kikkareen kokoisilla tikkukirjaimilla, aidolla muotoiluihme

[DX] Mitä tarkoittaa kimpparaportointi?

2014-02-04 Thread ilkka suni
Keskusteluissa ajoittain mainitaan tuollainen käsite: kimpparaportointi. Mitä se tarkoittaa? Kymmenessä jeli toisessakin vuodessa näkyy harrasteeseen tulleen yhtä sun toista uutta, ja pihalle tässä tuntee pudonneensa. Onko kimpparaportointi esimerkiksi tätä? Luovutan jollekulle

Re: [DX] Mitä tarkoittaa kimpparaportointi?

2014-02-04 Thread ilkka suni
At 20:50 4.2.2014, you wrote: Kimpparaportointi on käsittääkseni verrattavissa threesome:een. Sama raportti johon vain laitetaan useampi nimi. Siis yksi kuuntelee aseman ja keraeae ohjelmakohdat tai taltioi/editoi nauharaportin ainekset, ja muut sitten raportoivat aseman siinae samalla?

Re: [DX] QSLien printaaminen eemeleistä

2014-02-01 Thread ilkka suni
Simo kirjoittaa asiaa. TULOSTIMET JA mustekasetit kokonaisutena ovat suoranainen ympäristörikos, mielestäni. Öljyä palaa, päästöjä syntyy ja loppupeleissä kaatopaikoille sekä palavan jätteen sekaan päätyy miljoonakilokaupalla mm. mustekaseteissa muovia ja mustejäämiä. Mennyttä on aika,

Re: [DX] QSLien printaaminen eemeleistä

2014-02-01 Thread ilkka suni
No yks tekköö yhel taval, toine toisel, ja jokkaine omallaa. Yht hyvvii kaik. Tulostimien ekoaspektista vielä sen verran, että niitähän ylijäämäisiä ja eläköityneitä keskitetysti voi polttaa esimerkiksi elektroniikkaromuhuolitsijoiden piha-alueilla sekä varastohalleissa. Muistaakseni,

Re: [DX] HeSa

2014-01-31 Thread ilkka suni
Hieno aie sinulta, suomalaista työllisyyttäkin ajatellen. Mukavasti on harraste saanut viime aikoina mediahuomiota, kiitos muutaman aktiivin. Kelejä ja kiviä! 73, IS At 12:44 31.1.2014, you wrote: Hyvä! Meinasin jo lähteä ostamaan ko. aviisia ... 73, MR

[DX] OT: Oheislaitteista

2014-01-30 Thread ilkka suni
Pahoittelen, off topicia. Kuitenkin, vermeistä, jotka on tarkoitukseni DX-käyttöön tuupata. Kohta 1 : Alustava suositus halpiskuulokkeille Beyerdynamic DT-235. Niin monta ylläripylläriä tullut takavuosina koetuksi kuulokkeiden soveltuvuudessa DX-kuunteluun, että nyt päätin mennä halpaan:

Re: [DX] Oliskohan se siinä...?

2014-01-30 Thread ilkka suni
Eijjuma... Onneks en ossoo vierail kielil kertoo. Voisin viel koko maailmal kertoo, jot homekorva ei kuult miu keksimääi jinklee. 73, IS ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com

[DX] Kuule meteoreja kotonasi!!!

2014-01-29 Thread ilkka suni
OLETKO KIINNOSTUNUT tähtitieteestä? Katseletko satunnaisesti revontulia tai tähdenlentoja? Oletko jopa kiinnostunut valokuvaamaan komeettoja, pyrstötähtiä? Voit löytää harrasteeseesi ja mieltymyksiisi uusia ulottuvuuksia helposti ja halvalla. EHKÄ OLET JOSKUS nähnyt tähdenlennon taivaalla?

Re: [DX] Kuule meteoreja kotonasi!!!

2014-01-29 Thread ilkka suni
Jaa ja juu, pahoittelen. Kirjoitin tuon ns. kiireesti hutaisten, ja unohdin mainita, että sillä uudella antennillahan tietysti kuuluvat ne kotomaan asematkin paremmin. Jos se vaikkapa Justin Bieber tai Cheek sattuisi juuri hetkellä olemaan sen toisen radioaseman haastateltavana, joka asema

[DX] TV1, Ulkolinja klo 22

2014-01-23 Thread ilkka suni
En muista/tiedä, onko tuo uusinta vai ensiesitys. No, kuitenkin: Yle TV1 klo 22 tänään, Ulkolinja: Kreikan yleisradio vaikeni. 73, IS ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com

[DX] Oliskohan se siinä...?

2014-01-22 Thread ilkka suni
Nyt en kyllä usko FMLISTissä ilmoitettua tolpan lähetintehoa. Tai sitten webbistriimit eivät ole oikein linkitetyt. Jos jotakuta kiinnostaa, ottakoon yhteyttä audiodemoa varten tai kuunnelkoon podcastista ajankohdan 0435 lähetystä [AUT] 92.2 MHz O3:lta. 73, IS

Re: [DX] Oliskohan se siinä...?

2014-01-22 Thread ilkka suni
Ähh... Komento takas, anteeksi pyydän. Onhan tuolle 92.2 Ö3 imoitettu 0,1kW max. teho, tuolla peräruudussa. Juu, pahoittelen aiheetonta melua. Vain hämmästyin, kun oli muka 0.005 kW tehoa. 73, IS ___ DX

Re: [DX] Keskisuuri FM-antenni

2014-01-21 Thread ilkka suni
Onkos tuo se malli, jolla ei Kotlannin Kekniemessäkään kuulu talvella meteoriheijasteita FM:llä? Kyllä 80-luvulla vain tehtiin Suomessa hyviä antenneja, kas kun 8-elementtisellä VKN:lläni kuuluu paljon MS:ää näin tammikuun loppupuolellakin, vaikka ulkomaisten PI-koodien lukuharrastajien

[DX] Kivien kertomaa

2014-01-21 Thread ilkka suni
Nyt kivenä netissä: Meteoriitti murjoi miehen Kotlannin rannikkovesillä -IS-SITTEETEE- Kuuluisa BeX-kuuntelija Keeko Kekniemi on kadonnut keskuudestamme. Keekon katoamisen aiheutti kiven kopsahdus kuun kupeesta. Turma sattui Suomen ja Luatsin välisellä vesialueella. Omaistensa

Re: [DX] Kivien [Oi, Kaisu]

2014-01-21 Thread ilkka suni
Tarkkaavaisena lukijana luettuani havaitsin, jotta keskiviikon vastaista yötähän tässä jo elettiin. Ynnä että oli yksi ämmä tuolta kalkkiviivoilta pudonnut. Mutta onneksi, tämä ei ole globaali jakelu eikä kaikkien vain suomen kieltä ymmärtävien luettavissa. Kuten oli: Yhtäkään noista et

Re: [DX] Kivien [Oi, Kaisu]

2014-01-21 Thread ilkka suni
Ai niin, täsmennys. http://aijaa.com/RlB2IQ 73, IS ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx ___ THE INFORMATION IN

[DX] FM-kuuntelu talvella

2014-01-18 Thread ilkka suni
On itse asiassa mielenkiintoista. Tosin, vanhanaikaisella radiolla täytyy kuulla ko. asema ja jopa kuunnella asemaa itse. Joo. Ja kelejä! 73, IS ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com

Re: [DX] Hyvää joulua !!!

2013-12-24 Thread ilkka suni
Edelleenhyviä jouluja, kaikille osapuolille. Hieman nuoremman ikäluokan jäsenenä (en suinkaan auktorisoituna edustajana) pyydän saada todeta, että aina ja etenkin jouluna, ihmisellä tulee olla uskoa ja toivoa. Noin ollen, musiikkiin liittyen pienenä toivonkipinänä tokaisen, jotta melodia

Re: [DX] Hyvää joulua !!!

2013-12-24 Thread ilkka suni
Jaa muuten, vaikka tässä vähän Moody Blues -fiilis olikin päällä, kuuntelepa joskus kokoonpanon Sister Sledge kappale Lost in music. Diskomusaa, kyllä. Mutta se kitarointi... Olikohan tuo vuodelta 1978 vai 1979. 73, IS

Re: [DX] Hyvää joulua !!!

2013-12-24 Thread ilkka suni
At 17:54 24.12.2013, you wrote: kuuntelepa joskus kokoonpanon Sister Sledge kappale Lost in music. Diskomusaa, kyllä. Mutta se kitarointi... Olikohan tuo vuodelta 1978 vai 1979. Äh, oli pakko heittää vinyyli pyörimään. Riffejähän ja komppia nuo ovat, ei suoranaisesti rytmikitaraa. Mutta

Re: [DX] Hauskaa joulua

2013-12-23 Thread ilkka suni
Tuohon on helppo yhtyä, joulunviettoon ryhtyä. Suotuisaa joulunseutua siis, olkoon luureilla tai ilman. 73, IS ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx

Re: [DX] Voice of Russia vaikenee lyhytaalloilla

2013-12-21 Thread ilkka suni
Moi, Mauno At 15:57 21.12.2013, you wrote: Ei näy ARRL Newsletterin lähdettä tiedolle, joten odotellaan vielä ensi vuoden alkuun, sen verran arvaamatonta on touhu naapurimaassa nykyään. Tod. näk. SW-lähetykset ainakin supistuvat rajusti entisestään. Joo, kyllä SW-lähetykset hiipuvat, mutta

Re: [DX] Radio Moreeni DX-kuuntelusta

2013-12-21 Thread ilkka suni
Kiva pätkä. Paljon olit saanut asialle radioaikaa, mukava niin. Aih, aih. Kova lokaus oli Tongakin, Ollissa. Tsemppiä aalloille. 73, IS ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com

Re: [DX] Kätevä mp3-tallennin DX-käyttöön ?

2013-12-06 Thread ilkka suni
Hyvää 96-vuotispäivää Suomelle ja myöskin sen radioharrastajille. Taas kyselen alkeisia. Millä pakkausasteella yleensä arkistoitte ja raportoitte mp3-formaatissa? Tulee julman kokoisia tiedostoja 256 kilolla, mutta kun tiukempi paketointi pudottaa audion laatua melko selkeästi. Vain siltä

Re: [DX] Kätevä mp3-tallennin DX-käyttöön ?

2013-12-06 Thread ilkka suni
Moi, At 13:21 6.12.2013, you wrote: I128 kilon mp3:n äänenlaatu on DX-kuuntelun tarpeisiin aivan loistava ja käytännössä samanlainen kuin itse kuuntelutilanteen äänenlaatu, ellei pienoisen suodatuksen takia parempikin. Olen koko ajan käyttänyt 128 kiloa eikä ole tullut mieleenkään vaihtaa.

Re: [DX] Kätevä mp3-tallennin DX-käyttöön ?

2013-12-06 Thread ilkka suni
Moi, Kiitos kommentista ja infosta. Pahoittelen kyselyäni, mutta vuosi sitten en seurannut listaa enkä ollut raportointiaikeissa. Kuuntelin minkä kuuntelin. 73, IS ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com

Re: [DX] Kätevä mp3-tallennin DX-käyttöön ?

2013-12-06 Thread ilkka suni
Kiitos infosta ja kommentista. 73, IS _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Lumia katsellessani, Mitsubishi Pajerolla ajelin nostamaan jollaa. Siteeraus: Älä usko Tuijaa, tuija sua huijaa. ___ DX mailing list

Re: [DX] BBC Seychelles lopettaa

2013-11-30 Thread ilkka suni
Kiinnostaa minuakin. Muistaakseni myös 10040, 12095 ja 15070 olivat aikoinaan hyviä BBC:n ohjelmakuuntelutaajuuksia. Voin kyllä muistaa nuo taajuuslukemat pieleennkin. 73, IS At 09:01 30.11.2013, you wrote: Sitä vaan kysyisin, mikä on nykyisin BBC:n WS parhaiten päivisin kuuluva taajuus?

Re: [DX] BBC Seychelles lopettaa

2013-11-30 Thread ilkka suni
At 11:22 30.11.2013, you wrote: Mielestäni ns. länsimaissa on tehty virhearvioita sekä hätiköityjä ja hieman naiiveja johtopäätöksiä lyhytaaltolähetysten suhteen. 73 de JTS Samaa mieltä olen. Sitä mukaa kuin muut ovat vaienneet lyhytaalloilla, Kiina on ottanut show'n haltuunsa. En ole

Re: [DX] Mihin menet suomalainen DX. kuuntelu?

2013-11-28 Thread ilkka suni
At 12:07 28.11.2013, you wrote: Mutta hyviä harrastuksia kummatkin ... 73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M. Näin on. Ja esimerkiksi DXmapsin puolella pystyy meteorimonitoroinnissa jeesaamaan puolin ja toisin, mahdollisimman informatiivisella lokauskäytännöllä. Eri taajuusalueiden lokauksista

Re: [DX] Mihin menet suomalainen DX. kuuntelu?

2013-11-26 Thread ilkka suni
Moi Markku, Mukava juttu, että olet taas kehissä. Ehdin taannoin jo huolestuakin, kun et vastannut meileihini. Kissallesi onneksi ei käynyt siten, kuten erään tuttavani lemmikille. Minun piti tuo tuttavani kesämökireissullaan kadottama kissa viedä omistajalleen, kun katti oli myöhemmin

Re: [DX] VL: Aihkiniemi valloittaa Kiinaa, osa 2

2013-11-25 Thread ilkka suni
Hieno juttu, mielestäni on tuo promo. Toivottavasti Kiinassa ei mahdollisille (uusille) DX-kuuntelijoille käy kehnosti. Saati noille toimittajille. Suomessahan omakokemani on, että jos olet (uutis)toimittaja ja DX-kuuntelija, aloitetaan lankojen katkomisella. Pannaan siihen päälle vähän

Re: [DX] VL: Aihkiniemi valloittaa Kiinaa, osa 2

2013-11-25 Thread ilkka suni
. Siten loppui kuuntelu. Terveisin, Ilkka Suni (ex) uutistoimittaja Lappeenranta . _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx

[DX] Kiintoisia kelejä

2013-10-22 Thread ilkka suni
On ollut, juu. 28, 50, 70, 144 MHz. Joo. 73, IS _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ UNAUTHORIZED DX'ING EVER SINCE THE 60's. ___ DX mailing list DX@hard-core-dx.com

Re: [DX] FM-aiheista kuluttajavalistusta

2013-10-20 Thread ilkka suni
No juu. Jos tai kun nyt muistelen jokseenkin 80-luvun puolivälistä parin...kolmen vuoden taakse, niin. Minulla on ollut kolmea eri mallia Elexi-brändillä myytyjä RF-liittimiä. Olen niin hassu, että minulla on jatkuvasti käytössä mm. useita FM-virittimiä, joten noita RF-liittimiä kuluu. Tuota

[DX] Are them rockin' or what?

2013-10-19 Thread ilkka suni
Jos jotakuta kiinnostaa, jopa saattaisi valkenevassa, valjenneeessa aamussa tehdä taivaalla näköhavaintoja. Tuossa viimeisimmät puolisen tuntia, kiveä on vetänyt Suomen ja Ruotsin taivaalla tiuhaan tahtiin. Toteamani perustan 8-elementtisen VKN-yagin sekä Yamaha TX-530 -virittimen

Re: [DX] Draconidit, maksimi menossa

2013-10-12 Thread ilkka suni
Kyllä nyt jaksaakin jätkä jauhaa jostain perveleen kivistä. Yksi vinoon kasvanut pasva vänkää meteoqusoista, ei osaa pitää turpaansa kiinni. Ei osaakaan. Mielenkiintoinen, oli viime yö ja tämä aamu. Pidän kiinni aiemmasta teoriastani. Toki oletan että Draconidien jälkipyykeissä myös jo on

Re: [DX] Draconidit, maksimi menossa

2013-10-10 Thread ilkka suni
Juuba, sano kamarimuusikon tuuba. Mie taijan olla ainoa pölhö vähintäänkin Suomessa, joka jaksaa kytätä kivien kihinää. Mutta. Hermeettisen hyviä paukkuja, puolen minuutin leiskoja on tänään ollut. Draconidien maksimihan jo on takana, mutta omilla kansakoulupohjaisilla teorioillani näitä

Re: [DX] Draconidit, maksimi menossa

2013-10-09 Thread ilkka suni
Hyvät linkkivinkit, kiitos. En ole itse juurikaan haeskellut saittidataa, koska mm. Digitan kotitolppa sanelee antennin suuntausta meteorikytistelyssäkin. Antennini melkeinpä pakostakin on koko ajan noin 190...230 asteen haarukassa. Oma teoriani aina on ollut, että mitä pienempi nokare ja

Re: [DX] Meteoista

2013-10-08 Thread ilkka suni
Moi, Tämä iltapäivä on ollut todella vaisu. Kun vilkaisin kirjauksiani viimeisimmän noin viikon ajalta, aikavälillä klo 19-23 UTC vaikuttaisi olleen parhaat iltatäpinät. Muikeita munkkeja on kertynyt vähän. Muutama hyvä right-on-spot -idi kylläkin on läpsähtänyt. Paras pyyhkäisyni lienee

[DX] Draconidit, maksimi menossa

2013-10-08 Thread ilkka suni
Jees. Oletan siten, että Draconidien ns. virallinen eli ennustettu maksimi on alkanut noin viimeisimmän tunnin aikana. Pingejä tulee juuri nyt 23UTC pintaan tiheästi, luokkaa 5...8 kpl/minuutti, mutta varsinaisia bursteja harvakseltaan. Noin kerran parissa, kolmessa minuutissa tulee muutaman

Re: [DX] Draconidit, maksimi menossa

2013-10-08 Thread ilkka suni
Itsekseskös yskiskelet, yksikseskös itkeskelet, sanottiin aikoinaan. Alkaen noin 2030UTC on bandi (taajuus) paukkunut koko ajan, nyt jo suoranaisia burstejakin, joista striimistä tunnistaa (helposti?) asema. Mutta kokonaisuutena: hiekoitus on nyt erittäin tiheää, mutta kivityksestä ei voi

Re: [DX] Draconidit, maksimi menossa

2013-10-08 Thread ilkka suni
At 23:47 8.10.2013, you wrote: Mutta kokonaisuutena: hiekoitus on nyt erittäin tiheää, mutta kivityksestä ei voi puhua. Esimerkiksi 3.10. tuli hiekanjyvää isompaa iltakiveä, ja oli oikeita bursteja. Synkkä monologini jatkuu. Teoretisoin näin, että. Maksimin burstit ovat vähissä sen takia,

[DX] Meteoista

2013-10-06 Thread ilkka suni
Jos jotakuta kiinnostaa, juuri nyt (0838 UTC) on Mapsissa stydi graafi. 73, IS _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Museovehkeillä reaaliajassa. Ei laiskaa persepuuhaamista. ___ DX mailing list

[DX] Mieleni tekisi...

2013-10-04 Thread ilkka suni
...väittää, että näin lujaa eivät ole svedut tulleet kertaakaan, sinä aikana kun olen 30...40 vuotta FM:ää haravoinut. Loistavaa kylläkin, käytössäni ei ole toimivaa vertikaalia, hehhetihee. 73, IS _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Museovehkeillä reaaliajassa. Ei laiskaa

<    1   2   3   4   5   6   >