Otpor - devet meseci kasnije

Gerila u banji

Revolucionarna istorija se ponovila a Otpor se podelio na najprirodniji
mogući način. Na one koji su u banji i na one kojima banja zaista treba

Vanja Mekterović http://www.reportermagazin.com/

Devet meseci od revolucije bilo je nedovoljno da otporaši puste stomak,
ali i dovoljno da dobar deo viđenijih među njima ušeta u institucije, u
kojima stomaku ništa ne stoji na putu. Vukašin Petrović, nekada
najeksponiraniji pripadnik Otpora i oličenje urbane gerile, postao je
član Etičkog saveta (?!) Radio Beograda i sekretar Nezavisnog udruženja
novinara Srbije, iako ga po novinskim tekstovima baš i ne pamtimo. Svoj
poznati govor na mitingu 14. aprila prošle godine (upozorenje opoziciji:
"Ko izda p..") Vlada Pavlov je kapitalizovao mestom u diplomatiji:
postao je treći sekretar jugoslovenske ambasade u Kanadi. Srđa Popović,
nekadašnji motor Otpora, danas je poslanik i savetnik premijera Srbije
Zorana Đinđića za ekologiju, sa dobrim izgledima da, posle
rekonstrukcije Vlade, u septembru, postane novi "zeleni" ministar. Ljudi
iz Otpora "osvojili" su i beogradski Dom omladine.
Spisak otporaša koji su avanzovali mogao bi se nastaviti u nedogled.
Uostalom, sam Pavlov je zimus na raskolničkom kongresu Otpora rekao:
"Ovde govore pobednici". U međuvremenu, prošlogodišnje bageraško
obećanje otporaša novoj vlasti ("Samo vas gledamo") niko nije shvatio
ozbiljno. Tako je još jedna zdrava ideja stradala na krilima sopstvene
pobede.
Kopija: Sećanje na stari Otpor probudio je kruševački aktivista Srđan
Milivojević, koji je pre tri nedelje na konferenciji za štampu ministra
MUP-a ćuteći stajao pored zbunjenog Dušana Mihajlovića. Nije ni bilo
potrebe da govori - umesto njega govorio je natpis na majici: "Sve je
isto samo njega nema". Krajem prošle nedelje Kruševljani su pod istim
imenom pokrenuli novu akciju, u kojoj će aktivisti Otpora poslati
hiljadu pisama poslanicima i predsedniku Skupštine Srbije Draganu
Maršićaninu. "Apelujemo na poslanike da se ne svađaju među sobom zbog
raspodele vlasti, nego da očuvaju dvotrećinsku većinu DOS-a, neophodnu
za donošenje sistemskih zakona koje su obećali", kaže Milivojević.
Na pitanje šta je sve isto kao pre oktobra, on za Reporter kaže da se u
Kruševcu promenio načelnik lokalnog MUP-a, ali se to nije desilo u
većini drugih gradova. "Promene su spore", kaže Milivojević.. "Inspektor
Ivan i inspektor Srba, koji su me hapsili, preturali po kući i plašili
roditelje, još uvek rade u policiji. Ljudi koji su me kidnapovali na
sred ulice u Kraljevu još uvek su u policiji", dodaje.
DOS-om je nezadovoljna većina otporaša iz unutrašnjosti. "Od komunista
sam dobijao zatvor i batine, a od DOS-a sam dobio dijabetes", žali se
Momčilo Veljković, kontroverzni otporaš iz Požarevca . Priznaje da je
danas ipak lakše ("Možeš bez straha da hodaš ulicom"), ali dodaje da je
požarevačkom Otporu materijalno teže. "Da se razumemo, nije gore nego u
prethodnom režimu. Ali DOS je perfidniji. Oni te ne tuku da te zaplaše,
već te plaše na perfidne načine", objašnjava Veljković.
Upadljivo manje rezervi prema DOS-u ima beogradski Otpor. "Polovinom
juna pokrenuli smo kampanju 'Srbija bez kriminala'", objašnjava za
Reporter Teodora Smiljković, devojka koja je u kancelariji Otpora u
istom poslu bila i pre oktobra. Ona objašnjava da je kampanja pokrenuta
"zato što smo iz kontakata sa građanima Srbije saznali da je kriminal
prva stavka koje se plaše".
Razvod: Peđa Lečić, 26-godišnji mozak prošlogodišnjih akcija Otpora,
novu kampanju definiše kao izbor između dva puta. "Jedan put su Rumunija
i Bugarska, a drugi Poljska i Slovenija", kaže Lečić, navodeći da mu se
više sviđa druga opcija. Iako je pokrenuta zajedno sa ministrima
policije i pravde Dušanom Mihajlovićem i Vladanom Batićem, Lečić ne
misli da je nova akcija "uvlakačka".
"Cilj je da policija počne da se bavi svojim poslom, da se obračunava sa
kriminalom, političkim ubistvima, hladnjačama, nestancima, Jezdama i
Dafinama", pojašnjava on.
Teodora i Peđa su dvoje od malobrojnih predoktobarskih otporaša koji se
danas mogu sresti u kancelarijama te organizacije. Vukašin Petrović,
gensek NUNS-a, sve ređe svraća. Kaže da ga je okupiralo novinarstvo.
"Uradio sam nekoliko priloga za VIN, pre nekoliko nedelja zvali su me da
pišem nešto za NIN, a onda su me zvali iz NUNS-a i rekli da im treba
pomoć", objašnjava Petrović kako se našao na novom poslu.
Vladu Pavlova nije samo angažman u Otporu odveo put diplomatije, kaže
Teodora
"Vladina žena je već tri godine u Kanadi, pa mu je postavila ultimatum:
ili da dolazi ili da se razvode. Tako je i otišao", kroz smeh objašnjava
Teodora DOS-ovu humanitarnu akciju spajanja porodica. Sekretar Pavlov
nije bio u ambasadi kada je Reporter pokušao da razgovara o njegovom
putu od noćnih akcija do diplomatskog fraka.
I Branko Ilić, zapamćen po tome što je iz ruku Žaka Renoa u ime Otpora
primio nagradu MTV-a, napustio je Otpor krajem prošle godine. Tada je
razočarano izjavio da mu se Otporova ideja "novog patriotizma" nikako
nije svidela.
"Čula sam da Branko danas ima svoju nevladinu organizaciju", kaže
Teodora Smiljković.
Na pitanje o nezadovoljstvu otporaša u unutrašnjosti, Teodora kaže da
beogradski Otpor najviše može kolegama u provinciji da pomogne medijski.

Banja: Srđanu i Momčilu, međutim, nije do medija.
"Otpor pita zašto još uvek nemamo republičkog javnog tužioca", kaže
Srđan. "Pitali smo ministra Batića. Na sastanak s njim išao sam u majici
'I Murta je glasao'". Batić se nije bavio Murtom, ali je rekao da je za
javnog tužioca nadležan odbor za pravosuđe. "Nezadovoljan sam DOS-om
najviše zbog toga što su promene jako spore", kaže Milivojević.
Na pitanje ko danas ima interesa da finansira Otpor, Reporter je ostao
bez odgovora. Dok su otporaši uoči oktobra govorili da ih finansiraju
bake i zahvalni građani koji su ih pomagali sa "sto maraka, kilogramom
kafe ili dvolitarskom koka-kolom", danas im, umesto baka, prema rečima
Teodore Smiljković, pomažu "male privredne firme, većinom iste koje su
nas pomagale i pre". Ne želi da im pominje imena "da im neko ne dođe i
ne zatraži istu vrstu pomoći". "Ranije nisu želeli da se zna za njih u
strahu od režima", podseća ona.
Na pitanje od čega otporaši žive, 24-godišnja Teodora kaže da radi od
svoje 18. godine. Bavila se novinarstvom, sada drži časove engelskog.
Peđa Lečić, njen beogradski kolega, živi od porodičnih revolucionarnih
zasluga. "Roditelji su vrlo zadovoljni svojim jedincem i njegovim
angažmanom u rušenju bivšeg režima. Ne vidim ništa loše u tome što mi
sada pomažu", priča on. "Od oktobra sam apsolvent na Geografiji i ostalo
mi je još sedam ispita".
Ispite će do sledeće godine po strani ostaviti i Vukašin Petrović.
"Odlučio sam da studije nastavim sledeće godine, ali u inostranstvu",
kaže za Reporter.
"Sam finansiram kruševačku kancelariju Otpora", kaže Srđan Milivojević.
Pored toga što je diplomirani inženjer poljoprivrede, 36-godišnji Srđan
je i profesionalni spasilac, ali i vlasnik fast fud restorana Hokus
pokus. "U vreme Ante Markovića, '90. godine, moja plata bila je oko šest
hiljada maraka. Sve ove godine živeo sam od te ušteđevine", otkriva
tajnu uspeha.
Žali što se još nije oženio jer "koja devojka bi trpela nekoga ko 16
sati provodi u kancelariji Otpora". Požarevljanin Momčilo Veljković kaže
kako se bliži 40-tim i ima klaustrofobiju posle zatvora u kome je prošle
godine proveo nekoliko meseci. "Kolporter sam Naše krmače i od toga
živim", kaže on, i priznaje da ga jedino pomaže matična stranka SPO.
"Oni su me i prošle i ove godine slali u banju na oporavak".
http://www.reportermagazin.com/

NSP Lista isprobava demokratiju u praksi