Zoran, Skywave et al.

ik heb als opdracht (samen met anderen) bij rws o.a. de osm-data in de
'geotool' gehangen. Na het toevoegen van een kaartlaag met
'geluidscontouren rondom snelwegen' werd er een ondergrond gevraagd met
iets meer detail (voorheen waren er alleen een
gemeentecontouren-ondergrond en de snelwegen te zien).

Uit beheeroverwegingen wilden men echter niet met postgis en mapnik aan
de gang (die zitten nog niet in de 'sofware stack', en de wens was om zo
min mogelijk nieuwe software componenten te introduceren).
We zijn op de volgende manier aan het werk gegaan:
- op basis van een shp-dump van de
tile.openstreetmap.nl-postgis-database is de data (met ogr2ogr)
ingelezen in een Oracle-spatial database. Er zijn nog wat vreemde
plaatslabels en kleine zaken uitgehaald (dubbele gemeentenamen etc).
Maar verder is het zo vanilla mogelijk osm-data ( zonder verder
toevoegingen ;-)  )
- daarna is er een Minnesota mapserver voorgezet, en een (zo eenvoudig
mogelijke mapfile) gemaakt. Omdat het een eenvoudige referentie moest
zijn, zijn alleen de wegen en wat polygon-lagen (water, industry etc) in
de mapfile opgenomen. Het meeste werk was eigenlijk de labels van de
wegen en plaatsen goed te krijgen.
- om de tiles zo mooi mogelijk maar ook zo licht mogelijk te krijgen is
er als png gerendered, maar daarna nog een PIL-omzetting naar jpg
overheen gegaan.
- daarna is er een Tilecache ingericht, en zijn alle tiles voor de
verschillende lagen geprerendered.

Verder info:
- dezelfde openlayers en data component wordt ook gebruikt in
vananaarbeter.nl
- @skywave en henk: ik zie inderdaad dat we geen higway:residential in
de map-file hebben opgenomen. Ik zal dat doorgeven, bij een volgende
data-update of rendersessie heeft Assen dan hopelijk ook straten ...

Als het goed is kan ik jullie na het weekend een contact bij rws geven
die wat meer kan vertellen over de niet technische details...

Groet
Richard Duivenvoorde

ps het is volgens mij puur toeval dat Chris Schmidt net woensdag een
screendumpje voor de openlayers gallery heeft gemaakt. Waarschijnlijk
hing osm er toen net een uur in ofzo :-)