On Wednesday 20 May 2009, Maarten Deen wrote:

> Goh, en het wordt steeds gezegd dat de snelheid op de way taggen geen
> oplossing is. Maar wel dat een andere methode die er niet is de
> oplossing is. Ik snap het niet.

Bah, ik heb al lang de oplossing voor het taggen van zone 30's en
gelijkaardige zones, aangezien het een vanzelfsprekende uitbreiding was
op wat ik hier probeerde op te lossen:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Access_restrictions

Als we relaties zullen nodig hebben voor ingewikkeldere restricties, dan
kan je dat bij uitbreiding ook voor eenvoudigere maxspeed=30
restricties, samen met dan een zone=yes tag. En hokus pokus, het
beheren van zones in een stad als Antwerpen wordt opeens een stuk
overzichtelijker, en ik heb het al een paar keer uitgetest:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Antwerpen/Zones (waarbij je merkt
dat zones een naam en soms een nummer hebben -- informatie die
waardevol is om het te onderhouden later maar die verdwijnt bij tags op
ways). (*)

En ten slotte is het mij daarom te doen: het makkelijk beheerbaar houden
van de data. We zijn in de eerste plaats mappers, en we moeten zorgen
dat die data makkelijk te bewerken blijft naar de toekomst toe wanneer
situaties onvermijdelijk veranderen: nieuwe verkeersborden die her en
der geplaatst worden, of nieuwe verkeersregels die een heel land kunnen
beïnvloeden (in Vlaanderen wordt bv. gesproken over het verlagen van de
snelheid op wegen buiten de bebouwde kom van 90 naar 70 en dat kan over
een paar jaar een feit zijn, dus zo exotisch is het echt niet). En dan
kan je in dat geval alle wegen die getagd waren met maxspeed=90 opnieuw
afgaan om te zien of ze impliciet waren, of dat er werkelijk een bord
90 stond (en moet je dat dan ook weer ergens bijhouden om ervoor te
zorgen dat meerdere mappers niet dezelfde wegen gaan controleren). En
ik denk dat er in België nog wel genoeg ander werk is, dat het beter is
geen tijd daaraan te verspillen als het niet nodig is.

Ben

(*) En ik heb nog nooit een goed argument gehoord tegen het gebruik van
relaties voor dingen als zone 30's en bij uitbreiding bebouwde kommen.
De enige die worden gebruikt zijn: "dat gaan grote relaties worden" (so
what? enig idee hoeveel members bepaalde routes tegenwoordig al niet
hebben?) en "relaties zijn te moeilijk voor beginners" (maar relaties
zijn gewoon één van de drie basisstructuren in OSM, kunnen we er
eindelijk van uitgaan dat de tijd dat relaties nieuw waren voorbij is
en dat een mapper tenminste de moeite doet om het principe van relatie
te begrijpen?), en de laatste is "je gaat een way vergeten", maar dat
valt dan weer op te lossen met nodige tools of probleemcheckers, ook
net zoals dat geburt voor routes op dit moment.