Waar zijn de tagging rules voor de snelheid  ??

Gert Gremmen

Openstreetmap.nl  (alias: cetest)

P Before printing, think about the environment.

Van: talk-nl-boun...@openstreetmap.org
[mailto:talk-nl-boun...@openstreetmap.org] Namens Theun
Verzonden: Friday, May 22, 2009 9:44 AM
Aan: OpenStreetMap NL discussion list
Onderwerp: Re: [OSM-talk-nl] http://maximumsnelheid.openstreetmap.nl/

Laat ik eerst maar eens zeggen dat ik heel blij ben met het
http://maximumsnelheid.openstreetmap.nl/  Ik was deze winter (omdat fietsen
niet zo aangenaam was) maar begonnen de maxspeed tags bij ons in de buurt
(noordoost friesland) toe te voegen. Maar weer eens in de auto via diverse
omwegen boodschappen gedaan en familie bezocht ;).

Het nadeel was dat je eigenlijk bijna geen resultaat kon zien. Ik wist
tenminste alleen op Itoworld via tagselectie kaartjes met maxspeed te
voorschijn te halen, maar dan moet je weer area's definiëren en zoomen en
verplaatsen van de kaart kan dan niet wat het behoorlijk gehandicapt maakt.
Omdat ik niet echt dacht dat hier veel aan werd gedaan (in amsterdam waren
volgens mij toen maar enkele wegen met een maxspeed tag) en ik het idee kreeg
dat het NWB beschikbaar kwam en daar deze informatie ook in zou zitten heb ik
dit weer even laten liggen.
Dit kaartje geeft natuurlijk weer inspiratie om verder te gaan. Wat betreft de
max-snelheden van de NWB kan ik wel zeggen dat hier bij mij in de buurt heel
erg veel fouten inzitten. Fietspaden met maxspeed tag, kleine locale wegen die
als afgesloten staan gemarkeerd. Snelheden van binnen bebouwde kom die buiten
bebouwde kom doorlopen. 30 kilometer zones in dorpen die missen of die te
uitgebreid zijn, te veel om op te noemen.

Ik hoop niet dat de discussie over hoe te taggen mensen ervan gaat weerhouden
data toe te voegen. Op zich ben ik helemaal geen tegenstander van het gebruiken
van relaties voor de zelfde tags voor groepen ways. Door het opsplitsen van
wegen tussen alle afslagen (o.a. tbv routering) krijg je wel een heel gekopiëer
van tags, niet alleen maxspeed maar ook straatnamen en andere tags, maar goed
ik doe maar mee met wat ik denk dat het meest aanvaarde gebruik van tagging is.
Ik denk ook dat het uitmaakt in welk gebied je woont. Bij ons is het echt een
ratjetoe van 30/50 en 60/80 wat heel erg door elkaar loopt soms 30/60 km zones,
soms alleen losse wegen. Per dorp lijkt het weer te verschillen. Hier is het
echt heel natuurlijk dat je ervoor kiest om dan maar alle wegen van een
maxspeed tag te voorzien. Op plaatsen waar alleen maar 80 km wegen buiten de
bebouwde kom zijn kan ik mij voorstellen dat het heel erg overdreven voorkomt
om alle wegen apart te taggen.
Maar goed zolang het niet gerendert wordt stimuleert het mensen niet om toe te
voegen, dus zorg er dan wel voor dat het zichtbaar wordt in bepaalde tools
anders gaat het denk ik niet uitgebreid gebruikt worden.

Het argument dat expliciet taggen ervoor zorgt dat de kaart minder
onderhoudbaar wordt heeft ook een andere kant. Op het moment dat snelheden niet
expliciet toegevoegd zijn wil dat nog niet zeggen dat er geen bord staat. Of
dat de snelheid klopt, omdat er ter plaatse nog geen mapper is geweest (in Nl
natuurlijk op heel veel plaatsen vanwege de AND-data) of wel een mapper geweest
maar die heeft niet naar de maximum snelheden gekeken. Op het moment dat er
expliciet is getagged (eventueel via relaties) kun je in ieder geval van
uitgaan dat er één mapper serieus naar gekeken heeft.

Theun,

<<image001.gif>>