Maar dat vraagt ook om een fietskaart, die de fietsroutes
online genereert met een routing engine (en rendered),
en niet op basis van de route-relaties die weer vast zitten
aan way segmenten.

Wie wil er eens een fietskaart renderer maken die fietsroutes (en busroutes)
UITREKENT op basis van de nodes in de relatie, in plaats
van tekent mbv de segmentjes, dan kunnen we ermee stoeien.

Ik moet nog steeds een hoop buslijnen in den haag invoeren
maar zie ertegen op vanwege de  eindeloze hoeveelheid
wegen die gesplitst moeten worden, om de route netjes op de kaart te krijgen.

Verder heb ik in het verleden de fietsroutes ingevoerd zonder de nodes.
Dat moet liefst automatisch gefixed worden, waarbij de
wegsegmenten dan verwijderd worden en de nodes blijven staan.
Ook moeten de nodes in  de relatie lijst dan een volgorde hebben, omdat anders
de
route wel heel raar kan worden.

Gert Gremmen

Openstreetmap.nl  (alias: cetest)
 Before printing, think about the environment.

On Mon, 1 Feb 2010, Andre Engels wrote:

> Bijvoorbeeld het argument dat de route-relatie nu eenmaal gedefinieerd
> is als een relatie tussen wegen (zie
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Routes). Is het opknippen van een
> weg nu werkelijk zo'n zonde dat we dan maar anders moeten doen dan 1.
> de rest van openstreetmap doet, 2. logisch is, 3. het gemakkelijkst is
> voor renderers alleen maar om het te voorkomen?

Het makkelijkste zou om 'ways' uit het data model te gooien ;)

Maar goed, dat is ook direct het probleem met OpenStreetMap, het gaat in
de wereld om ons heen om het verzamelen van data, en bij ons om het
bijhouden van data. Iedere weg die je opknipt krijgt +1 setje tags die je
appart moet bij houden.

Dus ja het is een probleem, het wordt een grote bagger zooi. Een routing
engine die werkt met via points is een mooie schone oplossing voor het
'probleem'.

Stefan