Hej!

För några år sedan genomförde jag en stor adressimport för Helsingborgs
kommun. Utöver detta har jag mappat otaliga adresser manuellt, har ett
intresse för adressättning och jag arbetar även med adresser i yrkeslivet.
Här är några av mina erfarenheter som jag samlat på mig genom åren.

1) Officiella adresser är fler än skyltade adresser
Med detta menar jag att i officiella register är principen att varje entré
får en adress. Olika kommuner är olika strikta med detta, men i kommuner
som följer detta strikt innebär det att varenda sidoentré, butik, miljöhus
osv får en egen adress. Det innebär även i vissa kommuner att alla
hörntomter har dubbla adresser, ibland tom tre eller fyra baserat på
kvarterens utformning. Dessa finns naturligtvis med i officiella dataset,
men är väldigt svåra att bekräfta på marken och inte alltid vettiga att ha
med i OSM-databasen.

2) Officiella adresser stämmer inte alltid överens med skyltade adresser
Även detta är något jag lärt mig inom yrkeslivet framför inom OSM, men båda
har gett mig insikter om detta. Adresser byts av naturen ut då och då. Ett
hus kan ha en adress satt för decennier sedan. Huset kan ha byggts om, en
entré flyttats och plötsligt får huset en ny adress, men de boende ändrar
inte på sin skylt och en mappare som går förbi mappar naturligtvis what's
on the ground, dvs det som står på skylten. Detta är rimligt och så OSM ska
fungera. Här är det närmast en filosofisk fråga om den officiella adressen
ska skriva över vad som faktiskt finns skyltat. Detta är en fråga som vi
även många gånger diskuterat på jobbet och aldrig riktigt kommit till en
ordentlig slutsats.

3) Officiella adresser ligger inte alltid rätt
För en tid sedan blev jag, även då på jobbet, uppmärksammad om att
adresserna i det här området var fel:
https://www.openstreetmap.org/changeset/74756989 Eftersom det ligger i
närheten av mig gick jag dit och tog en titt. Lo and behold, i princip alla
adresser var felmappade. Jag fick byta plats på nästan alla A och B. Jag
fick också skämmas lite eftersom jag själv mappat detta fel en gång i
tiden, baserat på Lunds kommuns officiella data som vi hade möjlighet att
kartera av. Utöver att det kan bli så här dramatiskt fel kan det också bli
mindre fel såsom adresser som kommer i fel ordning (det var flera ACB och
liknande i Helsingborg, som jag dubbelkollat IRL. Vissa stämde, andra var
fel). I vissa kommuner har man missat att koordinatsätta adresser
ordentligt. I Svedala kommun har man exempelvis (av misstag?) koordinatsatt
alla adresser per radhus i ett område på exakt samma position, istället för
där respektive radhus befinner sig. Om man då ersätter redan mappad data
med importerad finns risken att det blir väldigt fel.

4) Det finns udda "nödfallsadresser"
Olika kommuner har olika policy, men exempelvis Helsingborgs kommun
adressätter alla lekplatser, Lunds kommun adressätter parker, Vellinge
kommun adressätter offentliga toaletter, osv. Allt detta är vettigt utifrån
ett perspektiv att en ambulans ska hitta rätt och liknande, men är i
princip omöjligt att bekräfta on the ground. Dessa adresser är inte
nödvändigtvis något vi ska undvika (jag har behållit alla lekplatsadresser
i Helsingborg) men kan leda till "clutter" och går som sagt inte att
kontrollera.

5) Bostadsområden adressätts långt innan de byggs
Ofta sätter kommuner adresser långt innan ett bostadsområde byggts, eller
ens har beslutat om att det ska byggas. Ett exempel i Vellinge kommun där
ett område överklagats så många gånger att det troligen inte blir av. Detta
området har varit adressatt åtminstone sedan början av 2010-talet. I
Helsingborgs kommun adressatte man ett område där man skulle bygga
flyktingbostäder, men efter att flyktingvågen minskade behövdes inte
området längre, men adresserna ligger kvar. Sådana här adresser finns det
ingen större mening med att ha med i OSM, och är väldigt märkliga att stöta
på när området är åker eller skog och det inte ens verkar finnas planer på
att bebygga det.

6) Det tar tid att genomföra en adressimport
När jag importerade adresser i Helsingborgs kommun använde jag det här
användarkontot: https://www.openstreetmap.org/user/Grillo_import. Mitt
första changeset, ett mindre test, skapades 21 januari 2017:
https://www.openstreetmap.org/changeset/45345277, det sista 9 april samma
år: https://www.openstreetmap.org/changeset/47602913. Då arbetade jag med
detta nästan dagligen. Totalt 161 noter skapades varav 24 fortfarande är
öppna:
https://ent8r.github.io/NotesReview/expert/?limit=500&user=Grillo_import&closed=true
Flera av dem har visat sig svåra eller omöjliga att lösa, eftersom det
handlar om adresser inne på låsta innergårdar (där en import är till stor
hjälp, men datan är svår att bekräfta om man inte bor i huset eller har
något ärende dit).

7) Vi bör respektera det arbete som lagts på att lägga in adresser manuellt
Detta kanske kan verka lite fuzzy och feelgood, men många människor har
lagt många timmar på att lägga in adresser manuellt i OSM. Jag tillhör den
gruppen. Dessa har ofta lagt ett omfattande arbete på att se till att
entréer är mappade med hög detalj, att det som faktiskt är skyltat är
mappat på det viset på OSM osv. Att då komma och plocka bort kopplingen
mellan adress och entré, som i Danmarks och Norges exempel, och dessutom
lägga in en massa adresser som inte finns skyltade, ofta i en stor hög,
vore att devalvera deras arbete och dessutom göra kartan sämre. En
adresshög som den som ligger under
https://www.openstreetmap.org/note/957883 skulle
jag bli rätt irriterad på om jag lagt tid på att mappa dessa adresser
ordentligt, som exempel.

Med allt detta sagt är jag inte emot adressimporter, i så fall hade jag
aldrig importerat Helsingborgs kommun. I slutändan tycker jag kartan blev
mycket bättre med detta tillägg. Men jag la tid på att få det rätt. Slog
ihop alla nummer med hus (finns verktyg för detta i Josm), såg till att slå
ihop importerad data med redan karterad (där fick positionerna på karterad
data styra, men extra info som postnummer komma från importen) och gick
igenom konstiga områden manuellt flera år i efterhand (jag bor en bit ifrån
Helsingborg, och är inte klar än). Det ska också noteras att ett sådant här
dataset, när det tvättats som jag gjorde, blir väldigt svårt att uppdatera.
Det är också den enda fördelen med Danmarks och Norges system, och något
som kanske slutligen får övervägas om hela Sveriges adressdata någon gång
släpps. Detta är dock inte en tes vi kan gå efter, utan får arbeta efter
det läge vi har idag.

Hoppas detta var till hjälp för någon. Inser att det blev långt, och det
hade nog kunnat bli längre, men detta var vad jag kom att tänka på just nu.

MVH Andreas