Zdravím,

pardon za další rozsáhlejší mail, tl,dr: důležité je shrnuto v části
"Několik postřehů z praxe"

Ad Ray - Vysoce si osobně cením, že jsi byl ochoten do této vyostřenější
debaty vnést podezření sám na sebe jakožto pachatele. Domnívám se, že to
může velmi přispět k zavedení metodiky pro předcházení podobným
incidentům, jelikož již máme hypotézu jejich vzniku. (návrh řešení viz
"Několik postřehů z praxe")

Ad kamery - Nevím jestli je ještě někdo komu to vadí a jestli tím
reprezentuji názor více lidí (kdyžtak prosím dejte vědět).

Nemluvil jsem o kamerách na měření rychlosti, mluvil jsem o kamerách
zaznamujících průjezdy jednotlivých aut "preventivně" dle hesla "každý
je podezřelý" -
http://www.iure.org/15/1210/policie-plosne-zaznamenava-pohyb-aut-foti-ridice-automatizovane-rozeznava-spz-udaje-o-kazdem
, extrapolací jest formulace "neexistuje nevinný člověk, existuje pouze
člověk nedostatečně prověřený."

Pokud jsem jediný člověk, který kamery vnímá jako velmi nepříjemný zásah
do soukromí ( "Představte si, že si doma dáte do všech místností kameru.
Systém budete mít na svém počítači, heslo budete znát jenom vy.
Výsledek? Změníte své chování. To si vyzkoušejte." -
http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-sefem-uradu-pro-ochranu-osobnich-udaju-igorem-nemcem-pww-/domaci.aspx?c=A150730_135744_domaci_pku
), tak jsem samozřejmě ochoten se tomu plně podrobit a souhlasit s
jejich zavedením.

Vzhledem k aktuální hypotéze vzniku (opomenutí kontroly), bych řekl, že
je to opět jeden z klasických případů, kdy "kamera nic neřeší" (ona
neřeší ani nic když vám někdo rozbije kokos před kamerou co je večer
před hospodou, sice se nalezne pachatel, ale to vám zlomený nos opravdu
nespraví)

Ad Řešení - Dělám ve výzkumné laboratoři, kde se setkávám denně (resp.
kontinuelně každý den) s látkami nebezpečnými (tekutý dusík, tuhé CO2,
karciongeny, mutageny, vysoce hořlavé látky, mj. i několik látek na
úrovni látek bojových využívaných v I. sv. válce - a nemyslím tím ty
slzotvorné). Počet lidí ve výzkumné skupině jíž jsem součástí je zhruba
stejný jako počet lidí, co běžně navštěvují brmlab a jedná se taktéž o
směs lidí začínající s vědeckou prací, tak o zkušené jedince.

Několik postřehů z praxe o věcech co fungují -

Studenti, jež se zaučují, jsou pod patriarchátem zkušenějších jedinců
(supervize), jež do jisté míry zodpovídají za jejich chyby (pokud mu
nikdo nevysvětlí, jak se chovat, tak to není jeho chyba), ovšem pouze do
určité míry, pokud jedinec nerespektuje rozumné chování v laboratoři,
pak postupem času laboratoř přestane navštěvovat.

Při odchodu z laboratoře každý provádí kontrolu VŠECH zařízení, se
kterými dělal. Při odchodu poslední člověk, jež je v laboratoři
kontroluje VŠECHNO (v brmlabu bych viděl např. kontrolu v 23:00
přítomným členem rady, popř. kýmkoliv poučeným, to by se muselo
probrat). Tato kontrola právě zamezuje vzniku kritických chyb. Za mou
činnost na daném pracovišti (10 let) nedošlo k žádné kritické havárii
způsobené zanedbáním. Domnívám se, že pokud by se B. přihodila
nepříjemnost 1x za 10 let, neměla by s haváriemi v brmlabu sebemenší
problém.

Pokud večer "kontrolní kontrola" zaznamenává opětovně ty samé incidenty
(např. zapnutá pájka, mrdník ve dřezu), šel bych po logu toho, jestli se
neopakuje nějaké jméno v brmdooru po dané dny. Ačkoliv tento log taktéž
nemám rád, jeho vznik považuji za nezbytný pro udržení bezpečí brmlabu
jelikož informace automaticky vzniká činností brmdooru.

Co se nám v laboratoři nepodařilo vyřešit, je mrdník v umyvadlech, ale
víme o konkrétních jedincích, kteří tam daný mrdních nechali (notoričtí
hříšníci) a pracujeme na jejich nápravě. Zde bych právě viděl možnost
využití restrikce v navštěvování brmlabu v případě notorických hříšníků.

Jsem pro to, aby byla DŮSLEDNĚ vyžadována výše jmenovaná kontrola
(myšleno aby lidé prováděli kontrolu pracoviště před jeho opuštěním) a v
případě opakovaných hříšníků byla na nich prováděna perzekuce. Aktuálně
se mi zdá, že jsem skoro jediným člověkem jež výše jmenovaná pravidla
dodržuje a to pouze protože mám silný pracovní návyk. Domnívám se, že
tyto pravidla by z brmlabu mohli pomoci udělat místo které je FAIL-SAFE,
nikoliv FAIL-DEADLY.

Jsem rád, že se stále diskuse alespoň z mého pohledu nezvrhla v osobní
napadání a nekonstruktivní hatování. Velmi si vážím i příspěvků lidí,
kteří jsou pro zavedení kamerového systému do brmlabu, i když to z výše
jmenovaných řádků nemusí tak znít.

Yan