Jeg oplevede noget meget mærkeligt her i de sidste par dage.
Jeg bryggede sidste weekend, havde noget frossen Safale-04, som jeg havde haft gang i en uges tid tidligere, så jeg tøede den bare op, og smed den i. Der skete ikke noget og jeg troede den var død, satte derfor hele tanken ud i vores garrage så den frøs. så jeg fik en Saflager fra en ven (også frossen) som jeg var flink og lavede starter og det hele, satte den ved ca. 8 grader og der skete ikke noget i et par dage, så satte jeg den på radiatoren et par dage, og satte den igen ud i kulden, ca. 8 grader. og nu bobler den løs, derfor tog jeg min frosne urt ind igen igår, idag var den så tøet op og var fint igang med at gære. Nogen der har en god forklaring på hvorfor min gær er så mærkelig?

Btw, overvejede om man kunne gære den først som ale, og så ved 2. fermentering køle den ned og tilsætte lagergær og der så kommer noget sjovt ud af det?

Bjørn