*From:* brygforum-boun...@lists.haandbryg.dk
[mailto:brygforum-boun...@lists.haandbryg.dk] *On Behalf Of *Ulrik Nissen
*Sent:* 12. januar 2011 14:08
*To:* Jesper R. Meyer
*Cc:* brygforum@lists.haandbryg.dk
*Subject:* Re: [Brygforum] Karbonering

Den kan jeg ikke gennemskue uden en forklaring :-)

Eksempel 1:
Jeg brygger en lager, og gærer den ved 4 grader. Det skulle give 1.5
"rumfang" Co2. Så kommer den på flasker (uden tilsat sukker, jeg ønsker
at ramme de 1.5 "rumfang") og bliver stillet ved 20 grader til
karbonering... Har den så en Co2 på 1.5 eller 0.88?

Efter 4 uger kommer den så i køleskabet ved 5 grader (som også er
serveringstemperatur), har den så 0.88 eller 1.5 i Co2 ???

Eksempel 2:
Jeg brygger en belgisk dubbel, og gærer den ved 20 grader. Det skulle
give 0.88 i Co2 og jeg ønsker 2.2.
Formel: Sukker/liter = (ønsket Co2 - original Co2) x 4
Sukker/liter = (2.2 - 0.83) x 4
Sukker/liter = 5.5 gram

Så jeg tilsætter 5.5 gram/liter og karbonerer ved 20 grader. Så har jeg
ifølge formlen 2.2 Co2. Hvor meget Co2 har jeg så ved en
serveringstemperatur på 12 grader?

Hilsen
/Ulrik