On 07-05-15 12:49, Matijs van Zuijlen wrote: > On 07/05/15 11:26, lnx wrote: >> Debian, >> >> On 07-05-15 10:40, Matijs van Zuijlen wrote: >>> On 07/05/15 09:40, Paul van der Vlis wrote: >>>> Op 07-05-15 om 09:15 schreef Geert Stappers: >>>>> De term 'onderposten' is mijn inziens ontstaan in een tijd dat men het >>>>> te veel moeite vond om mensen te leren waar ze de cursor neer moeten >>>>> zetten. >>>>> Dat onlogische gedrag noemde men 'bovenposten'. De mensheid zal er nog wel >>>>> even last van hebben. Misschien zou ik wat minder "laten leven" moeten >>>>> hanteren >>>>> en tegen bovenposters wel moeten zeggen dat ze hun cursus e-mail moeten >>>>> afmaken. >>>> >>>> Weet je zo'n cursus? >>>> >>>> Ik wil mensen het regelmatig uitleggen, maar weet geen URL met uitleg. >>>> Het gaat in mijn geval dan meestal om gewone private-mail waarin je op >>>> elkaar reageert. >>> >>> Ik vrees dat 'bovenposten' gewoon de norm is geworden, zeker voor private >>> email. >>> Waarom dit niet accepteren en er mee (leren) leven? Beide mogelijkheden >>> staan >>> tenslotte toe dat de voorgaande conversatie in het bericht zelf kan worden >>> nagelezen. >> >> .....of maak een onderscheidt tussen private e-mails en een technische >> (lees: debian-user-dutch) mailinglist. > > Daarom zei ik ook: 'zeker voor private email'. Tegen je niet-technische > vrienden > (en klanten) zeggen dat ze "hun cursus e-mail moeten afmaken" is niet echt > bevorderlijk voor de goede verstandhouding.
Denk dat de Poster van die opmerking specifiek de debian-user-dutch mailinglist bedoelde en niet de niet-technische vrienden (en klanten). > >> Bij een technische mailinglist worden zaken, om tot de kern van het >> probleem te kunnen komen, afgestreep en worden evt. nieuwe suggesties >> aangedragen. >> >> >> Door dit IN de email zelf te doen blijft het overzicht behouden en >> blijft de kern van het probleem centraal staan. > > Deze twee punten vergen helaas op een mailing list wel enige additionele > discipline, maar bottomposten helpt inderdaad, vooral ook om op individuele > onderdelen te reageren. Bij techneuten is die additionele discpiline standaard wel aanwezig en bij niet-techneuten zal die additionele discipline gewoon minder aanwezig is. Volgens mij zit hier dan ook het pijnpunt. > > Dit lijken me uitstekende punten om op de hypothetische pagina met huisregels > die ik hieronder noem te noemen. > <knip> > >>> Meestal pas ik me aan aan de bestaande conversatie, zoals ook hier :-). Misschien wel de beste oplossing met als vertrekpunt dat het rolmodel techneut is wanneer er gepost gaat worden op een technische mailinglist. >>> >>> Voor mailing lists kan het natuurlijk onderdeel van de huisregels zijn, en >>> dan >>> is een URL met uitleg van die regels inderdaad beter. -- To UNSUBSCRIBE, email to [email protected] with a subject of "unsubscribe". Trouble? Contact [email protected] Archive: https://lists.debian.org/[email protected]
