Ik ben nooit goed geweest in cryptogrammen maar ik zal er eens tussen springen als je het niet erg vindt. Bedoel je met "software van de beter besturingssytemen" soms de office software van Apple (fruit)?

Dat is allemaal totaal niet "open".
Pages, de tekstverwerker van Apple leest en schrijft docx maar geen odt. Dit is denk ik een reden waarom pages nooit serieus genomen zal worden in de kantoorwereld. MSOffice leest het .pages formaat niet. Maar LibreOffice wel. Dat wil zeggen: wat oudere versies van .pages. De nieuwste versies van pages kan je alleen maar lezen met... pages. MSoffice leest en schrijft OpenDocument echt heel verdienstelijk. Prima is dat. Maar Apple laat zich er niet mee in.
Beschamend....