האמת שאני אישית חושב שיש מספיק חומר כדי להסביר מה זה קוד פתוח

אנחנו צריכים להסביר את המבנה הקהילתי/חברתי של קהילת הקוד הפתוח ומה המשמעות
הנגזרת מכך
אני חושב שבכל צעד שיווקי ישנה מתיקות מסוימת, האם מישהו מכיר הרצאה שבאמת
יכולה לשכנע משתמשי Win עם ניסיון לבוא ולהתנסות גם במערכות קוד פתוח?
מניסיוני באקדמיה אני יכול לומר שהרבה מאוד סטודנטים להנדסת תוכנה מכירים או
שכבר התנסו בעבר בגרסה כזאת או אחרת של לינוקס, חלק מהסטודנטים אף פנה אלי
באופן אישי (חלק קטן מאוד - מתוך 5000 איש פנו אלי פחות מ־10, האנטיפטים
שביניהם דאגו לזרוק לעברי הצהרות כמו "אובונטו זה חרא" ו־"פדורה זה יותר טוב"
כאילו הם בעצמם פיתחו את פדורה או את דביאן מ־0...) בעקבות חולצה עם רקמת הלוגו
של אובונטו שהזמנתי מהחנות המקוונת של קנוניקל

ישנה מודעות, אנשים מבינים מה זה אובונטו אבל אנחנו עדיין מצטיירים כקהילה של
חייזרים שמנסים להפיץ בשורה רעה לכדור הארץ
אני חושב שפרסום אפקט הקובייה הוא ללא ספק אחד המסרים המושכים ביותר את העין,
ובהקשר דומה אוכל להגיד שאני ראיתי איך אנשים מתלהבים ממחשבי המק שמוצבים
בסניפי אופיס דיפו, אם רק הייתה לנו את האפשרות לתת למשתמשים לשחק עם הקובייה
אני יודע שבפועל זה נשמע רדוד ושטחי אבל לדעתי קשה מאוד לחנך לאידאולוגיה אנשים
שחונכו באופן קפיטליסטי, צריך למשוך אותם עם צעצועים ועם פיתויים, מה שמסביר
למה הרבה מהם לא מתנסים במערכת על אף כי הם יודעים על קיומה (שמעתי המון תגובות
שאמרו לי - גם XP זה בחינם, הפירטיות הגיעה לרמה כל כך גבוהה שזה כבר לא נראה
לא חוקי או לא מוסרי...)
לעומת זאת כבר עסקתי בהסבות משרדיות לאובונטו (שעיקר מטרתן הייתה "לדפוק את
מיקרוסופט"), לאחר מספר שבועות נקראתי לאותה החברה כדי להתקין להם בחזרה XP עקב
חוסר תמיכה של אופן אופיס במצגות הקיימות שלהם (כמו גם מסמכים נוספים), אבל על
זה כבר אין לי ויכוח, אופן אופיס לצערנו עדיין לא עושה את העבודה, חלק באשמתה
וחלק לא אבל את המשתמש הפשוט זה ממש לא מעניין (שלא נדבר על המשתמש בה לצרכים
מסחריים)...

עוד עניין כאוב הוא נושא תמיכת המוסדות האקדמיים בפיתוח לינוקס, בטכניון מלמדים
הידור בסביבת לינוקס כבר מהקורסים הבסיסיים ביותר של תכנות, לכן גם לא נעשה שם
שימוש בספרייה הידועה לשמצה "conio.h" ופקודות מערכת ספציפיות
system("cls")/system("clear") וכו', אני כל פעם לפני הגשה של עבודה גדולה נאלץ
לחפש לי מחשב עם XP כדי לעשות עליו את ההידורים הסופיים (בבניית מנשק משתמש
בסביבת שורת פקודה לא מצאתי דרך לעשות PAUSE להודעה שעל המסך ולכן על אף
שההידור עבד והכל נראה לכאורה בסדר לא יכולתי להסתפק בבדיקה על גבי הלינוקס
לצורך הגשת העבודה)
כמובן שהמרצה לא מבינה בזה יותר מדי ולא יכלה לסייע לי, היא יודעת כיצד מתפקד
המהדר gcc אבל היא לא מכירה את סביבת העבודה יותר מדי טוב ובין היתר בדבריה
התייחסה לקורס המקביל בטכניון בו מלמדים כיצד להדר את התוכניות על לינוקס
והוסיפה שלא כדאי לנו ללמוד משם באופן עיוור כי זה עלול לבלבל אותנו בבחינה...
(שוב לא מאשים אותה זאת המדיניות של המכללה בעיקר שמלמדת לינוקס בשלב מסוים אבל
לא בשלבי הבסיס, וגם מתחזקת כיתת לינוקס די מפוארת ונוחה לצרכים הלינוקסיים של
הסטודנטים - מלבד העובדה שהמערכת החדישה ביותר שמותקנת שם היא אובונטו 9.04 על
מספר בודד של מחשבים ועל כל שאר המחשבים מותקנת RedHat באיזו גרסה מימי
הביניים...)
בין היתר זאת עוד סיבה שבגללה סטודנטים מהמכללה שלי לא יכולים לעבור ללינוקס גם
אם הם רוצים, לפחות לא בשנה וחצי הראשונות במכללה... (חכו עד שאביא את המסקנות
מקורס אסמבלי שאליו אגיע רק בסמסטר הבא...)

על תמיכת התקנים באתר המכללה אני לא רוצה לדבר כי ממש ברגעים אלה עובדים על כך
אנשים (שאינם קשורים במכללה) שעושים עבודת קודש כדי לאפשר לי ולחברי לגלוש באתר
בלא מפריע, אבל מדברי כבר עולה המסר - האתרים החינוכיים של המכללה אינם תומכים
בתקנים, שניים מהם אם נהיה מדויקים.

השיווק והפרסום עליו אנו דנים מורכב מחיסול נגעים בחברה הישראלית - בין אם זה
מלחמה בקפיטליזם ובין אם זה יישומיות ומעשיוּת, כל שנותר לנו הוא להראות אפקטים
מגניבים ולקוות שזה ימשוך אנשים... השיטה השנייה היא לנסות ולשכנע באופן אישי
דרך קשרים חברתיים/אקדמיים, בהפצה המונית תמיד יהיה מישהו שיראה לנכון לסנן
איזה מסר ארסי בין השיניים...

בברכה,
Yaron Shahrabani - CTO
"The Campus"