On Sunday, 23 בJanuary 2011 02:12:57 Yaron Shahrabani wrote:
> באשר לסבר פלוצקר, אכן לא איש תכנה ואני סבור שאין לו ידע מעמיק ועם זאת בחלק
> מהדברים הוא צודק (TCP/IP הוא תקן שנדחף עקב הכנסתו לשימוש ב־Windows),
ירון, מה שכתבת הוא כמעט ההפך מהמציאות -- אני עדיין לא לגמרי סנילי ;-)
כמה נקודות כדי לתאר את התהליך שקרה:

 * תקני האינטרנט (TCP/IP) הפכו להצלחה בעולם הרשתות כבר בתחילת שנות השמונים
    כאשר בברקלי פיתחו את ממשק ה־socket. שאיפשר כתיבת ישומי רשת במאמץ
    קטן מאוד.

 * במהלך שנות השמונים דחקו בהדרגה תקנים אלו את האלטרנטיבות הקנייניות
    לגנים סגורים הולכים וקטנים -- רשתות SNA של IBM, רשתות Decnet
    של Digital וכדומה.

 * לקראת סוף שנות השמונים החלו לרשת גם מחשבים אישיים, אולם רישות זה היה
    מבוסס על פרוטוקולים קנייניים לשיתוף משאבים מוגבל (קבצים, מדפסות)
    דוגמאות: Banyan, Netware, ואף LanManager שפותח על ידי IBM
    ומיקרוסופט עבור מערכות OS/2 והמשיך כפרוטוקול המועדף של
    מיקרוסופט עבור מערכות Windows.

* בתחילת שנות התשעים נוצרה בעיה -- מערכות Windows החלו להכנס לארגונים
   בינוניים וגדולים, אך בארגונים אלו כל תשתית הרשת היתה מבוססת TCP/IP
   ו/או רשתות קנייניות גדולות (SNA, Decnet). עקב כך נוצר שוק של מוצרי
   השלמה ל־Windows -- מחסניות TCP/IP, לקוחות NFS, שרתי X וכו'.

 * גם כאשר מיקרוסופט שחררה את Winsock זה לא פתר משמעותית את הבעיה
    משתי סיבות:
   - איכות המימוש (באגים) של Winsock לא היה מזהירה בלשון המעטה, כך
     שבמקומות רבים העדיפו להמשיך לעבוד עם מחסניות שנרכשו מגורם חיצוני.
   - תמיכה בפרוטוקול TCP/IP לא עוזרת הרבה אם אין לך אפליקציות שמשתמשות
     בו.
   מסיבות אלו, גם בשנים מאוחרות יותר כמו 94-95 המשיכו חברות רבות לרכוש
   מוצרי קישוריות IP למחשבי Windows.

 * רק בחלונות 95 הוסיפה מיקרוסופט תמיכה מובנית ב־TCP/IP למערכת, וגם אז
    היא הכילה למיטב זיכרוני: לקוח telnet ולקוח ftp (למרבה האירונייה
   שניהם היו כלי שורת פקודה).

 * מכיוון שבארצות הברית "מהפיכת האינטרנט" כבר החלה, ואנשים פרטיים כבר
    יכלו להתחבר מבתיהם לרשת (החל מ־1993), אחד הדברים הראשונים שהם היו
    מתקינים זה דפדפן -- או Mosaic הדפדפן הגרפי הראשון, או Netscape שהפך
    מהר למוביל מהפכת האינטרנט.

 * כדאי לזכור שבשלב זה למיקרוסופט לא היה עדיין אף דפדפן וביל גייטס ("הגאון")
    היה משוכנע שהאינטרנט זה רק קשקוש אופנתי שיעבור. מיקרוסופט ניסתה
    בשלב זה לשכנע שהעולם "הרציני" יעבור ל־Microsoft Netowrk -- רשת
    מנוהלת בתשלום (בסגנון Compusreve ההסטורית).

 * כשנה מאוחר יותר (~96) ביל גייטס הבין סוף סוף שטעה בגדול והאינטרנט
    מתקדם בענק (תוך שימוש במחשבים עם Windows אבל) בלעדיו.
    לזכותו יאמר שביצע שינוי כיוון ענק של החברה בזמן אפסי.
    כולל שחרור IE (שנרכש במקור מחברת SpyGlass)

 * באופן פרדוקסלי שינוי הכיוון של גייטס ומיקרוסופט היה כה מהיר עד כדי כך
    שמי שאינו זקן מספיק עלול לחשוב שביל גייטס המציא את האינטרנט או
    שלכל הפחות מיקרוסופט קידמה את האינטרנט באופן רציני.
   [אגב: לתהליך הזה קוראים -- perception managment -- ומיקרוסופט
    מומחים בו]

 * מי שיבדוק את הנתונים לעומק יגלה שמיקרוסופט השקיעו מאמצי עתק לבלימה
    ולהפרעה לכל טכנולוגיה או פרוטוקול שלא נתנו להם יתרון מובנה. זה כולל
    כמובן הרבה מפרוטוקולי האינטרנט המוכרים לכולנו.
    כך שאיני חושב שראוי להכתיר את מי שמפזר נעצים על הכביש בתור מוביל
    תעשיית הצמיגים, גם אם אחד מתוצרי הלוואי של פעילותו היא מכירת יותר צמיגים.

--
Oron Peled                                 Voice: +972-4-8228492
o...@actcom.co.il                  http://users.actcom.co.il/~oron