2011/1/23 Nadav Har'El <n...@math.technion.ac.il>

On Sun, Jan 23, 2011, Yaron Shahrabani wrote:
> 2011/1/22 Ram-on Agmon <agm...@gmail.com>
> מיקרוסופט הלבישו מערכת לפי תקנים מסוימים ללא תלות חומרה ובכך הוזילו
משמעותית
> את מחירי החומרה ופתחו את השוק לתחרות (מבחינת חומרה).

מדוע אתה מייחס את הדברים הטובים הללו למיקרוסופט? לדעתי (הקצת משוחדת), הייתה
זאת IBM, לא מיקרוסופט, שעשתה את הדברים הטובים הללו. IBM קיבלה את שתי ההחלטות
(יש יאמרו, טעויות עסקיות) הבאות:

1. היא פרסמה את תכניות ה IBM XT ובכך יצרה שוק של חמרת "תואמי IBM".
2. היא לא יצרה מערכת הפעלה בעצמה (כמו אפל), אלא קנתה אותה מחברה
אחרת - מיקרוסופט (במקור DOS, ובסופו של דבר, Windows).

שתיהם היו חשובות ל"חופש" שוק המחשבים האישיים - הראשונה הביאה למבחר מתחרים
וירידת מחירים תוך תאימות, והשני הבטיח שלאף חברה (לא ל IBM וגם לא למיקרוסופט)
שליטה מלאה בכל המערכת (כמו שהייתה ויש עדיין לאפל).

נכון, משום מה השמטתי אותם מהמשוואה אבל בכל זאת אני לא חושב של־OS/2 היה את
הכוח להפוך את השוק, אני זוקף לזכותם לא בגלל שזה מה שההיסטוריה הייתה בפועל
אלא מה שהמשתמשים הבינו בפועל (ולא אנשי תכנה בהכרח).

> דבר אחד בטוח: הנחמדות היחסית של מיקרוסופט בקשר לאפל עדיין נזקפת לזכותה
ומשום
> מה המשתמשים עדיין תקועים בקו המחשבה שמיקרוסופט הושיעה אותם מאפל ושזאת בררת
> המחדל ההגיונית.

נשאלת גם השאלה האם סבר פלוצקר דיבר על מה שקרה (אכן, וינדוס במחשב הביתי החליף
מגדל בבל של מחשבים ומערכות הפעלה של קומודור, אפל, ועוד ועוד), או על מה שיכל
לקרות: לא היה צריך את וינדוס כדי "להושיע" את משתמשי המחשבים האישיים, כי היה
מושיע אלטרנטיבי - יוניקס - שהלך והתחזק באותן שנים. לצערנו, בשנים בהם הכוח של
מיקרוסופט עלה, התכנה החופשית עדיין לא הייתה מספיק טובה. קשה להגיד שבשנת
1990,
למשל, יכל מישהו להשתמש בתכנה חופשית במקום בוינדוס. באותם שנים, אני עדיין
השתמשתי בערבוב של יוניקס מסחרי (בעיקר של AT&T ושל Sun) ושל תכנה חופשית, וקשה
היה לקרוא לאלטרנטיבה זו כולה "תכנה חופשית" - ואכן, לא קראתי לה כך (קראתי
לבליל פשוט "יוניקס"). וכן, באותם שנים השתמשתי גם ב DOS (הרבה) ובוינדוס
(מעט),
ואפילו לא ראיתי בכך איזשהי סטייה :-)

התגובה הבאה שלי מתייחסת גם לעניין הזה ☺

> באשר לסבר פלוצקר, אכן לא איש תכנה ואני סבור שאין לו ידע מעמיק ועם זאת בחלק
> מהדברים הוא צודק (TCP/IP הוא תקן שנדחף עקב הכנסתו לשימוש בWindows), הבעיה

סליחה? זו כבר ממש טעות. TCP/IP תוכנן, מומש והצליח, על עולם היוניקס והשרתים.
אני זוכר בראשית שנות ה 90, אז החלה האינטרנט לפרוח, כשלוינדוס אפילו לא הייתה
אפילו תמיכה ב TCP/IP והיה צריך להתקין תכנה נוספת, בשם winsocks, שהוסיפה
תמיכה
ברשת. ברור, כמובן, שהרשת לא הייתה הופכת לתופעה בכל בית (כמו שהיא היום) ללא
תמיכה בוינדוס, פשוט משום שמערכת ההפעלה בכל בית היא וינדוס - אבל זה לא אומר
שמיקרוסופט עשתה משהו כדי לעזור לזה.

המקור שהסתמכתי עליו הוא קצת מוטעה, בזה אני מסכים.
ובכל זאת זה לא עוזר כל כך אם יוניקס היא לא כזאת פופולרית באותה תקופה, נכון?
☺
הרעיון הוא קודם למשוך את עיני המשתמשים ולתת להם יותר כלים חזותיים לבצע
פעולות יומיומיות במחשב ואחר כך להתרחב, זה לא חכמה לספק תשתית מדהימה שכל
הגישה אליה היא באמצעות כתיבת פקודות ידנית.

> נקווה שאנדרויד תביא איזושהי בשורה לשוק בכל הנוגע ללינוקס, עם זאת בהתאם
> להתנהלות הנוכחית אני לא רואה נהירה המונית אל עבר הקוד הפתוח מאז שחרורה של
> אנדרויד לניידים.

לרוב ה*משתמשים* אין מושג, ולא אכפת להם, איך נכתב הקוד שהם משתמשים - האם זה
קוד פתוח, קוד סגור, או קוד שהופיע בעצמו על-ידי תכנות גנטי. הייתרון מבחינתם
של קוד פתוח הוא 1. שהוא חינם, 2. שכל חברה יכולה לתמוך בו, לא רק חברה אחת
שולטת, ומשתי בחינות אלו, אנדרויד הוא כבר הצלחה - הוא אכן הוריד את עלויות
הפיתוח (ולכן המכשירים), ואכן הוא מגיע על חמרה של הרבה חברות, לא כמו IOS שרק
אפל שולטת עליה. אבל כל זה לא אומר שהמשתמש הממוצע רוצה לקרוא קוד, או, רחמנא
ליצלן, לשנות אותו ולפרסם את התוצאה לאחרים.

אני חושב שגם ראינו את זה באופנמוקו אבל אם נחשוב רגע לעומק המשתמשים כן הגיעו
להחלטה כלשהי להימנע מרגולציה על ידי כך שהם לא מוגבלים לחומרה ותכנה של אפל,
בוא נאמר את זה במילים אחרות: המשתמשים כבר הבינו שאם שמים את כל הביצים בסל
אחד משהו רע עלול לקרות, הרי אם חברה אחת שולטת בשוק כל כך רחב שכולל בתוכו
חומרה ותכנה אני לא רואה איזה טוב יכול לצאת מזה ואני כנראה לא היחידי...
(להזכירכם זאת המערכה השנייה)

אם אתה מספק למשתמש הממוצע את היכולת להתקין יישומים/יישומונים/Apps גם ללא
תשלום, כלומר מה שנקרא ב־iOS פרוץ Cydia אתה כבר עשית את העבודה, בגן הסגור של
אפל אתה לא יכול להביא יישומים מהבית, זה כבר הבדל משמעותי בתפיסה שקצת משחרר
את המשתמשים מרגולציה, הבעיה היא שנכון להיום מפתחים לא ששים לפתח תוכנות
לאנדרויד כי קל מאוד באופן יחסי לגנוב אותן לאחר הרכישה ואז הן מופצות באינטרנט
באמצעות אתרי שיתוף ובגלל שאין מגבלה על התקנת יישומי צד־שלישי אז גם פשוט מאוד
להתקין תוכנות גנובות/פרוצות.

--
Nadav Har'El                        |      Sunday, Jan 23 2011, 18 Shevat
5771