שלום כולם, כפי שאתם רואים כבר מזמן שלא יצא לי להיות מעורב בעשיית
העמותה, ובטח ב"בירוקרטיה" - עם העבודה, הילדים ומגורים רחוק מכל אסיפות
העמותה (אלי לא-מרמור צודק שהמרחק מקשה), כבר קשה לי להיות מעורב כפי
שיכולתי להיות לפני 10 שנים. אז מה שנשאר לי הוא רק להביע דעה...

On Thu, Feb 12, 2015, Omer Zak wrote about "Re: המקור, לאן?":
> אם הסיבות כבר אינן רלבנטיות (וצריך להסביר איך השתנה העולם שבגללו הסיבות
> הפכו להיות לבלתי רלבנטיות) אז באמת הגיע הזמן לפרק את העמותה.

למרבה הצער שלי - כאחד מהחברים הראשונים בעמותה וחבר ועד (לפני 10 שנים) -
באמת נדמה שהמטרות המקוריות של העמותה כבר ברובן לא רלוונטיות. זה לא אומר
שהמטרות לא יכולות להשתנות, כפי שהשתנו בעבר. אפילו "אוגוסט פנגווין" היה
מוטציה של אחת המטרות הראשונות של העמותה ("לראות סרט ביחד") ולא המטרה
הראשונית. אבל כדי לבוא עם יזמות חדשות צריכים שיהיו פעילים שאכפת להם ויש
להם פנאי ומרץ - ואת זה כנראה חסר כרגע בעמותה.

> הסיבות, שאני זוכר, הן:
> א. להוות צינור להעברת כספים מתרומות ומענקים למימון פעילויות לקידום תוכנה
> חופשית.  הצינור צריך למלא את דרישות החוק ולאפשר לתורמים לנצל זיכוי ממס
> הכנסה.

מישהו עם גישה לספרי החשבונות של העמותה יכול לחשב כמה כסף נתרם כך בעשור
האחרון, והאם שווה להחזיק לשם-כך עמותה.

מאז שהוקמה העמותה, התכנה החופשית חוותה פריחה מדהימה. עשרות חברות מסחריות,
מקטנות עד ענקיות, וכן ארגונים שונים ומשונים, תורמים לתכנה חופשית, עושים
כנסים ומפגשים על תכנה חופשית, וכד'. חברות אלו לא צריכות "צינור" אלא פשוט
מוציאות את הכסף ישירות, עושות כנס בעצמן, וכד'. הן לא יכולות לקבל "זיכוי
ממס" - בשבילן תכנה חופשית היא חלק מהאסטרטגיה העסקית שלהן ולא "תרומה",
וקשה להאמין שמס הכנסה יכיר בתרומה כזו כפילאנתרופיה.

הצד השני של הצינור הוא מה עושים עם הכסף. הרבה ממה שעשינו עם (מעט) הכסף
לפני 10 שנים לא רלוונטי היום: לראות סרט על תכנה חופשית ביחד? נו באמת, היום
כל אחד יכול להשיג כל סרט שרוצה בביט-טורנט, ולא צריך לשכור בית קולנוע כדי
ליבא סרט באופן רשמי. להדפיס דיסקים של לינוקס? היום לכל אחד יש צורב
דיסקים ואינטרנט פס רחב. אוגוסט פנגוין? התבטל. אז למה עוד צריכים כסף? אם
לא יגיע ועד שיש לו רעיונות מה לעשות עם הכסף (ומרץ ליישם את רעיונות אלו)
אז פשוט אין צורך בכסף.

> ב. לתת גיבוי למתנדבים שבאים לכנסת, למשרדי הממשלה ולארגונים גדולים אחרים
> כדי לשכנע אותם לפעול לטובת תוכנה חופשית בסיטואציות שונות.

זה נשמע מרשים בהתחלה, אבל אם הכנסת וכד' יבדקו ויגלו שמאחורי ה"גיבוי"
עומדת עמותה שלה 10 חברים ותקציב שנתי של 1000 שקל, מה הטעם בגיבוי כזה?
ייתכן שיש טעם (אולי מישהו לא יבדוק...), אבל זה לא ממש מלהיב להיות חבר
בעמותה כזו.

אגב, כדי לשכנע יותר אנשים להיות חברים בעמותה, אין צורך דווקא בפעילות
גרנדיוזית. גם הדברים הקטנים חשובים - כדי לשלם את דמי החבר אדם צריך דרך
נוחה לעשות זאת (בעבר עשיתי זאת באוגוסט פנגוין), ותמיד נחמד להרגיש ש"הרווחת"
משהו מכך - אולי אפילו מספיקה הרגשת מעורבות (למשל, תהליך בחירת פרס המקור)
או איזשהו צ'ופר נחמד (בעבר, לפני קום ג'ימייל, הצעתי כתוב דוא"ל לחברי העמותה).
כרגע, קשה לי להאמין שפתאום יחליטו 100 אנשים שהם רוצים לשלם את דמי החבר
של העמותה. למרות שמאוד אשמח אם אתבדה.

--
Nadav Har'El                        |      Sunday, Feb 15 2015, 26 Shevat 5775