(להלן הביטוי ״רשיון פרמיסיבי״ (או ״מתירני״) מתייחס לרשיונות מסוג MIT, BSD
וכו׳, שאינם ויראליים, בניגוד ל-GPL)

הרשיונות הפרמיסיביים מנצחים את הרשיונות הויראליים מאותה סיבה שמוצרים זולים
מנצחים מוצרים יקרים:
המשתמשים מעדיפים אותם, ומאלצים את ה״ספקים״ לבחור בהם.

אז למה זה לא היה כך תמיד?
ובכן, בעבר היתה פחות תחרות.
תחרות נוצרת כשיש כמה וכמה מתחרים.
בתחומים רבים, גם שני מתחרים לא מספיקים, ועד לפני כמה שנים נוכחנו כולנו
בתחום הסלולר איך אפילו שלושה לא מספיקים, אבל ארבעה או חמישה מתחרים יכולים
לשנות את התמונה לגמרי.

בחצי הראשון של שנות השמונים, בכלל לא היה קוד פתוח.
בחצי השני, התחילו לצאת מוצרי קוד פתוח (בעיקר של גנו), וכל אחד מהם היה היחיד
בתחומו.
כך למשל, אילו ייצרת חומרה חדשה, ורצית להסב אליה קומפיילר סי, לא היתה לך
חלופה אמיתית ל-GCC.
אז הרשיון לא הפריע לאף אחד.

בשנות התשעים החלו לצוץ חלופות, והחלה תחרות, אך חלק מהמוצרים כללו רכיבים
שהיו GPL בעצמם, ולכן נאלצו לאמץ גם הם את אותו הרשיון.
מוצרים שלא כללו רכיבים שכאלה, והתחרו במוצרי קוד פתוח אחרים שקדמו להם, יצאו
כבר בדרך כלל ברשיונות פרמיסיביים (למשל אפאצ׳י).
ועדיין, רוב המוצרים היו תלויים ממילא ברכיבים שהיו GPL בעצמם, ולכן גם בבחירת
שאר המרכיבים, המפתחים שלהם לא התאמצו יותר מדי למצוא רשיון פרמיסיבי.
וכך למשל mySQL עשה חיל בשנים האלה, והביס את PostgreSQL, כי מפתח שפיתח תוכנה
שממילא היתה תלויים במרכיבי GPL, הרשיון של mySQL לא הפריע לו.

בעשור הקודם כבר החל להיווצר אקו-סיסטם מספיק גדול של תוכנות בעלות רשיונות
פרמיסיביים, ויותר ויותר תוכנות יכלו לכלול רכיבים רבים חיצוניים, ועדיין לא
להיות תלויות ב-GPL.
זה בלט במיוחד בתחום ה-web, שמראשיתו כיכבו בו תוכנות בעלות רשיונות
פרמיסיביים, ובגלל שהוא יצר בעצם ״עולם חדש״, מבוסס ג׳אווה-סקריפט, הוא לא היה
תלוי כמעט בתוכנות קודמות, והתנתק מהתלות ב-GPL.
תוכנות אף החלו להדגיש את הרשיון שלהם כיתרון אל מול המתחרים, וכך גם בדוגמא
שהזכרתי (PostgreSQL מול mySQL) חל מהפך ו-PostgreSQL ביצעה קאמבק מדהים, כי
כשמפתחים היו צריכים לבחור מרכיבים לתוכנות שפיתחו, הם העדיפו תוכנות בעלות
רשיון פרמיסיבי.
ומאז זה רק מתחזק, כשכאמור, התחרות מאלצת כל שחקן חדש שנכנס למגרש, לאמץ גם
בעצמו רשיונות אלו.
כיום יש למשל עשרות פריימוורקים של ג׳אווה-סקריפט, בעלי רשיונות פרמיסיביים,
כך שמי שיכריז על פריימוורק בעל רשיון ויראלי, דומה למתאבד, ואין לו שום סיכוי.

אז אם מתייחסים ל״ויכוח״ בין טורוואלדס לבין סטולמן, זה לא שהפילוסופיה של אחד
ניצחה את הפילוסופיה של השני, או שהחזון של אחד ניצח את החזון של השני, או
שאחד ״צדק״ והשני ״טעה״, אלא בסך הכל סיבה טכנית שגרמה לאנשים להעדיף אפשרות
אחת על אחרת.