From: "Ilpo J Leppänen" <i...@iki.fi>
To: "Suomalaisten DX-lista" <dx@hard-core-dx.com>
Sent: Tuesday, December 06, 2011 7:00 PM
Subject: Re: [DX] Koksin maadoitus

Vaikuttaa aika selvältä ja käytännön kokemuksenikin ovat melko
samankaltaisia.  Asiat ovat sinänsä jo kauan monilta osin olleet tunnettuja
ja niitä on hyödynnetty monilla eri tekniikan aloilla intrumentoinnissa,
puhelintekniikassa ja radiotekniikassa.

  Mielestäni isoimman ongelman muodostaa se, että monissa antennien
syöttöratkaisuissa ollaan ulkona normaalien tekniikassa käytettyjen ja
standardisoitujenkin speksien suhteen. Näissä erilaisten siirtolinjojen
spesifikaatiossa on ajateltu esimerkiksi millaisia signaalitasoja tarvitaan
jotta luotettavasti saadaan siirrettävä informaatio läpi oli se sitten
analogista tai digitaalista.
Jos antennin syöttöjohto on ohut kilometrin kaapeli - oli se sitten
parijohto tai koksu -  sovitukset kaapelin päissä eivät ole kohdallaan jne.
ja signaali mikrovoltteja niin mielestäni ollaan aika hakoteillä ja
ulkopulisen häiriön vaimennuksestakin voi tulla todella "tiedettä".  Pitkän
matalalla olevan lanka-antennin suurin autuus kun ei ensinnäkään ole
signaalin taso vaan suuntaavuus. Eli olisi tehtävä kaikki jotta tämä
hyötysignaali saataisiin mahdollisimman isolla tasolla vastaanottopäähän
samalla huomioiden kaapelin häiriövaimennukseen vaikuttavat tekijät.
Eli kaapelin oikea sovitus - joka sekin vaikuttaa häiriövaimennukseen
käytännössä - mielellään vahvistin heti antennin syöttöpisteeseen ja vielä
järkevän vaimennuksinen kaapeli syöttöön.
Tietoverkossakaan ei yleensä harrasteta yli 100m haaroja - minkä tässä näin
huonona vertauksena piruuttani esitän

Miten tämä on ymmärrettävä:

>"Keskiaalloilla, jossa selvästi (taajuus > 5*Wc) ollaan kaapeleiden
>suojavaippojen cutoff -taajuuksien (500 Hz - 8000 Hz) yläpuolella
>suojavaippa tulisi maadoittaa molemmista päistä. Jos vielä olisi
>mahdollista olla kytkemättä joko lähtöpuolta tai kuormapuolta maihin, niin
>jo pitäisi suojausta löytyä."

Siis kun tulisi maadoittaa tai olla kytkemättä maihin?

73,s IJL