Vertikaaliantenni ei ole kovin hyvä kuunteluantenni, koska se on
ympärisäteilevä. Esim. matalilla taajuuksilla Beveragen etuna on
suuntaavuus, jolla signaali-kohinasuhde saadaan optimoitua  ... ja häiriöt
vaimennettua. Itse asiassa Beverage vaimentaa melkoisesti (isotrooppiseen
antenniin nähden), mutta tässähän vahvistus ei olekaan niin tärkeää.

Voidaan ajatella, että Beverage vaimentaa muita suuntia kuin pääkeilaa max.
20-30 dB. Jos oletetaan, että vertikaaliantennilla on matalampi tulokulma,
ero Beverageen - tästä johtuen - tuskin ylittää  30 dB.

Voidaan myös verrata teoreettisesti (pitkää) Beverage-antennia Etelässä ja
vertikaalia Pohjoisessa. Beveragen kapea keila vaimentaa häiriötason tuon
20-30 dB - jos häiriöt eivät ole aivan pääkeilan suunnassa. Pohjoisen
pohjataso lienee harvoin 30 dB alle Etelän pohjien ... ja tällöin
vertikaaliantenni voi jäädä toiseksi, vaikka ympäristö olisikin kuinka
häiriötön. Toinen juttu taas on, että Pohjoisessa eivät Keski-Euroopan
asemat ole niin häiritseviä ja pimeääkin on Etelää huomattavasti pidempään

Vertikaaliantenneja voi kuitenkin myös vaiheistaa ja rakentaa näistä
kuunteluantennien ryhmiä. Ks. esim. Devolderen mainio "Low-Band
DXing"-kirja. Matala tulokulma vertikaaliantennilla on - ja amatöörit
käyttävät sitä etenkin matalien alueiden lähetinantennina. Valitettavasti
DX-kuuntelijat eivät ole kovin usein ns. teknisesti suuntautuneita.
Veikkaisin, että paljon olisi vielä kokeiltavaa - jos tähän kiinnostusta
riittää.