SDR-vastaanottimen esittelystä tuli valitettavan pitkä – tässä olen samaa
mieltä. Mutta kuten otsikon alla kirjoitin, tämän tarkoitus ei ollutkaan
olla pelkkä laite-esittely vaan myös antaa hieman yleislaatuisempaa tietoa
SDR-vastaanottimista ja niiden tekniikasta. Joku ehkä on kiinnostunut
tästäkin – toivottavasti. Opiskelin viisitoista vuotta sitten ja yli
kymmenen vuotta … kaikenlaista, mutta samalla opin ns. selektiivistä
lukemista. Eli kaikkea ei tarvitse lukea, vain pääasiat esim. jonkun
ulkomaisen lähdeartikkelin ymmärtämiseksi. Tästäkin jutusta voi aivan hyvin
jättää tekniikan tarvittaessa pois – ja alkaa lukemisen vaikkapa ”plussat ja
miinukset” –kohdasta. Suosittelen niille, jota tuo tekniikka ei niin
kiinnosta!

Yleinen ongelma DX-kuuntelijoittenkin piirissä näyttää kuitenkin olevan tuo
suvaitsemattomuus. Minä olen aina oikeassa ja muut väärässä. Tähän tulee
itsekin joskus valitettavasti syyllistyttyä. Lehdessä tärkeää olisi
mielestäni monipuolisuus – eli kaikenlaista sisältöä. Ja jos tämä tai joku
muu aihealue ei kiinnosta … jutun yli voi aivan hyvin harpata ja lukea sitä,
mikä kiinnostaa. Juttujahan ei tehdä juuri Sinulle, vaan muillekin
lukijoille. Mutta ”minua ei tämä voisi vähempää kiinnostaa” on turhaa ja
ei-rakentavaa keskustelua. Ennemminkin pitäisi kirjoittaa siitä, mikä
kiinnostaa. Ja tarvittaessa sitten itse tarttua kynään … ”estradi on vapaa”!

Kirjoittaja ei tietenkään tee juttua itselleen, vaan lukijoille. Täten
Radiomaailmaan juttuja kirjoittavien pitäisi ehkä tarkemmin tietää, mitkä
asiat lukijoita kiinnostavat. Ja myös ottaa vastaan kritiikkiä – siitä
ihmeemmin provosoitumatta. Kaikkia ei kuitenkaan voi aina miellyttää … on
yleinen fakta elämässä muutoinkin.

Mutta hyvää jatkoa Sinulle DX-kuuntelun parissa – harrastushan on ME ja ME
sen muodostamme yhdessä. Maailma kuitenkin muuttuu – riippumatta siitä, mitä
me asioista ajattelemme. Valitettavasti.

Yli 55 vuoden kuuntelukokemuksella, kidekoneesta aloittanut … 73 de
SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.