harjoittelulla sujuu vielä nykyisinkin.

Lähettäjä: DX [mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com] Puolesta Risto Vähäkainu
Lähetetty: Thursday, November 28, 2013 12:15 PM
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista; Timo Klimoff
Aihe: Re: [DX] Mihin menet suomalainen DX. kuuntelu?

Arvelen, että "muualla" ei sisällä ns. perinteisiä länsimaita, joissa oletan
radioamatöörien määrän laskevan kuten myös dx-harrastajien (ainakin tiedän
varmasti, että useimpien ellei kaikkien länsimaisten DX-kerhojen jäsenmäärä
on laskeva ja ikärakenne vanhentuva). Tuo "miljoonakasvu" lienee peräisin
Intiasta ja monista muista kehitysmaista, joissa esim. tarvittava laitteisto
on tullut kansan syvien rivien saataville vasta viime vuosina.

Mitä tulee suomalaiseen dx-harrasteeseen, niin 50-70-luvuilla ryhdyttiin
kuuntelemaan ulkomaalaisia asemia eksotiikan, kaupallisuuden ja ennen
kaikkea musiikkitarjonnan takia. Nämä kaikki tarpeet ovat sittemmin
käytännössä kadonneet (tai siis muu tarjonta kuten matkailu, televisio,
radiotoiminnan "vapautuminen", laaja musiikkitarjonta, muut harrasteet jne).
Siksi dx-kuuntelun markkinointi Suomessa on kovin vaikeaa nykyisin.

Radioamatööreissä on enemmän radiotekniikasta kiinnostunutta porukkaa ja
heillä kaiketi mm. kutsu on sellainen säilyttävä tekijä, joka vaikuttaa
sitovammin mukanaoloon, vaikka toki meilläkin on runsaasti "kerran
jäsen-aina jäsen" -periaatetta noudattavia. Ja oikein hyvä niin.

t. RV

--
Risto Vähäkainu
tietotekniikka-asiantuntija