Hoi Anton,
Je hebt drie keuzes:
1. Horizontale lijn. In dat geval vul je enkel een y waarde in. Je
krijgt dan een horizontale vanglijn op de ingevulde y waarde. Deze
waarde komt overeen met die de liniaal aangeeft.
2. Vertikale lijn. In dat geval vul je enkel een x waarde in. Je krijgt
dan een vertikale vanglijn op de ingevulde x waarde. Deze waarde komt
overeen met die de liniaal aangeeft.
3. Vangpunt. In dat geval vul je zowel een x als een y waarde in. Je
krijgt dan een vangpunt op de ingevulde x en y waarde. Deze waarden
komen overeen met de waarden op de linialen.
Wanneer je "vangen aan vanglijnen" hebt ingeschakeld, zullen alle
objecten die je tekent of invoegd gevangen worden aan de vanglijnen
en/of vangpunten.
Groeten,
Bert
Anton schreef:
Hoe werkt vangpunten precies moet een X as en Y as invullen ?
Hallo Anton,
Je kunt wel handmatig maatlijnen er bij zetten. De maatlijnen zijn
beschikbaar in de onderste werkbalk onder het knopje lijnen en pijlen. De
maateenheid en schaal daarvan kun je instellen via Extra --> Opties -->
OpenOffice.org Draw --> Algemeen.
Wat misschien ook wel handig werkt zijn de vanglijnen. Je kunt vanglijnen
invoegen door in het tekengebied op de rechter muisknop te klikken en uit
het contextmenu te kiezen voor vangpunt-/lijn invoegen. Je kunt hier zowel
horizontale als vertikale lijnen als punten invoegen waar je objecten aan
kunt uitlijnen. Na het invoegen van deze vanglijnen kun je middels
hetzelfde contextmenu via vanglijnen --> vangen aan vanglijnen instellen
dat de objecten gevangen worden aan de vanglijnen.
Groeten,
Bert
Datum: 24/04/06 01:47 PM
Van: "Anton"
Aan: [email protected]
CC:
Onderwerp : Re: [gebruikers] maateenheden Draw
Bedankt.
Is er ook een mogelijkheid om tijdens het tekenen de maatheden erbij te
laten zetten.
Of vraag ik nu teveel.
gr
Anton
Ha Anton,
Anton wrote:
Ik wil een simpel tekeningetje maken in Openoffice 2.02 Draw.
Het is bedoeld om tip toets-tekstplaatjes voor een machine te maken.
Het komt dus vrij precies , is het mogelijk om tijdens het tekenen in
draw
de maat in mm erbij te krijgen zodat ik op ware grootte teken.
Rechtsklikken op de linealen, biedt de mogelijkheid om in te stellen
op
mm. Als je het zoompercentage lekker groot zet, zie je op de linealen
vanzelf mm als eenheid verschijnen.
Verder zou je misschien het raster willen gebruiken.
Rechtsklikken op de pagina geeft toegang tot instellingen.
Via Extra|Opties|OOo|Vormgeving kun je desgewenst een andere kleur
voor
het raster instellen.
En via Extra|Opties|Draw|Raster bijvoorbeeld de afstand van de
rasterpunten...
Succes & groet,
Cor
--
Cor Nouws
www.bsooo.nl - www.nouenoff.nl
Free your files
---------------------------------------------------------------------
To unsubscribe, e-mail: [EMAIL PROTECTED]
For additional commands, e-mail: [EMAIL PROTECTED]
---------------------------------------------------------------------
To unsubscribe, e-mail: [EMAIL PROTECTED]
For additional commands, e-mail: [EMAIL PROTECTED]
---------------------------------------------------------------------
To unsubscribe, e-mail: [EMAIL PROTECTED]
For additional commands, e-mail: [EMAIL PROTECTED]