Het is inderdaad wel zo dat ik de informatie over SQL best wel kan gebruiken. Maar....... de reden dat ik met SQL moet werken ligt een beetje bij Base. Jullie zullen onderhand wel weten dat ik mijn hart aan OOo verloren heb, maar ik heb indertijd nogal wat met Access gewerkt. Tal van redelijk logische bewerkingen die daar zonder SQL kunnen verwezenlijkt worden vind ik in Base niet terug. Probeer maar eens 'zoeken en vervangen' in Base, of gewoon meerdere kolommen selecteren in een tabel. Foto's in een database brengen is een heel avontuur, maar als ze er dan inzitten, zitten ze in het formulier en niet in de tabel (als gegeven). Dus als ik nog een formulier wil maken dat eveneens die records bevat van de database en waar ik ook die foto's in wil, dan kan ik opnieuw beginnen met voor elke record die foto in het formulier te plakken. Stel dat ik het eerste formulier verwijder, dan ben ik alle foto's uit de database kwijt want ze zitten niet in de tabel. Het zal wellicht wel allemaal anders kunnen, maar tot nu heb ik het nog niet in de help of in documentatie gevonden. Om diezelfde foto's in een rapport te krijgen lijkt helemaal niet te lukken. Sorry hoor, het lijkt er een beetje op dat ik het allemaal aan het afbreken ben terwijl het eigenlijk mijn bedoeling is om het te helpen opbouwen. Jammergenoeg ben ik daar niet genoeg onderlegd voor (=niet slim genoeg) en dus moet ik wel rekenen op de kennis en intelligentie van anderen. Kortom, ik ben een "gebruiker" en wil dus "gebruiken". Niettemin...... leve OOo en bedankt voor de ondersteuning.
Op 15-7-06 heeft B. Evers <[EMAIL PROTECTED]> het volgende geschreven:
Hi, ----- Original Message ----- From: "Johan Vromans" <[EMAIL PROTECTED]> To: <[email protected]> Sent: Friday, July 14, 2006 11:22 PM Subject: [gebruikers] Re: sql instructies > "johny bettens" <[EMAIL PROTECTED]> writes: > >> ik hoop dat er >> binnenkort wat goeie documentatie voor Base op de proppen komt want die >> zal >> ik zeker goed kunnen gebruiken. > > Voor zover ik kan overzien ligt de problematiek op het vlak van SQL, > en daarover is veel en goede documentatie te krijgen. Klopt, staat veel over op internet. Zou je er de kosten van een boek aan willen uitgeven, dan kan ik het boek "Teach yourself SQL in 21 days" van SAMS publishing aanbevelen. Dat gaat weliswaar niet direct over base, maar de technieken in dat boek zijn algemeen bruikbaar. Ook zaken als normaliseren e.d. worden daar in uitgekegd. Mogelijk is het voor een appel en een ei te koop bij de Slegte, want er zijn al diverse drukken van uitgekomen. Benno --------------------------------------------------------------------- To unsubscribe, e-mail: [EMAIL PROTECTED] For additional commands, e-mail: [EMAIL PROTECTED]
-- Vriendelijke groeten, Johny Ik ben een fervent OpenOffice.org gebruiker. OpenOffice.org is subliem, legitiem en kost geen centiem
