Hej med jer.

Jeg synes at det er tankevæggende at diskussionen om uddannelse kun kan fremmane et par sporadiske reaktioner, mens et emne om pumper eller pagajer(der før er diskuteret til besvistløshed) kan lave en veritabel mailstorm i min mailbox.

Jeg vil lige komme med et par kommentare:

Havkajaksamrådet gør et arbejde for at lave nogle standarter, hvilket er en god ide. Hvis vi ikke deltager i det, er vi efter min mening helt ude i skoven. Det virker som om der er meget bred opbakning fra mange forskellige kredse, så det skulle ikke undre mig om det ikke bliver mere eller mindre officiel standart om ikke så lang tid. Så er det surt at være udenfor.

Om Havkajakroerne skal afholde kurser? Det ved jeg ikke, men jeg synes at det ville være spild af vores ”foreningskræfter” at arrangere en bunke begynderkurser, instruktørene ville blive ”slidt op”. Men hvad med at arrangere nogle vidergående kurser, med mere avancerede teknikker, længere, hårdere, hvad ved jeg? Om man så får et bevis er for mig ligemeget bare deltageren er blevet klogere, kender deres grænser bedre, er blevet bedre til at vurdere forholdene. Egentlig synes jeg vi skulle lade de private udbydere klare begynderkurserne, hvor der også er en stor frafaldsprocent.

Hvis jeg var turleder, ville det jeg var mest interesseret i være folks roform, ikke så meget deres beviser. Hvis folk bare har en ide om hvordan de kommer op i kajakken, skal det nok gå. Hvad vigtigere er at folk er i god roform for så har deltageren mulighed for at padle ud af de fleste problemer, hvis man er så træt at man dårligt kan løfte pagajen, så kan man nok næppe redde sig selv eller andre. Jeg har haft deltagere på tur som havde både DGI kursus 1 og 2 og 3!!! Turen var slået op med dagsetapper på max 40 km. Vi havde en dag på 35 km. og de havde en del problemer med at følge med, og var meget trætte. Havde det været dårligt vejr ville vi kunne få problmere hvis en af den kænterede da de var for trætte til at redde sig selv. Beviser gør ikke folk til sikre roere, men de gør at man ved at folk har set eller prøvet nogle redningteknikker. Roform får man vist kun ved at lægge nogle kilometer i pagajen.

Som Lenze skriver tror jeg at det altid vil være sådan at hvis man har erfaring nok, kan man komme med på en tur uanset beviser. Man skal bare snakke med arrangøren det er alligevel ham/hende der i sidste ende bestemmer hvem der må komme med.

Jeg skal være den første til at indrømme at der ikke er noget som en god udstyrsdiskussion, men dette emne er temmeligt vigtigt, så lad os få gang i debatten, samtidig med et par gode udstyrsdiskussioner.

Venlig hilsen Ravn(som har været på året forløbig bedste tur i dag, tidligt op, 14 km nordpå i letmodvind, frokost, det blæser op, 14km surf og bølgeroning tilbage i 14-20 s/m, Thomas og jeg skreg af grin på hele hjemturen!!!!)

Fotograf Ravn Hamberg

Maglekildevej 7 4tv.

1853 Frederiksberg C

Tel: 20 77 53 01