Assalamu'alaikum...

Saya 'send-again' satu ulasan saya mengenai isu Takaful, untuk tatapan para
penjaring di Hizbi. Semoga bermanfaat...

At 11:23 AM 3/2/2000 +0800, you wrote:
>From: [EMAIL PROTECTED]
>
>A'kum to all netters....
>
>Terlebih dahulu minta maaf sekiranya perkara ini pernah diutarakan.
>Cuma inginkan penjelasan mengenai hukum menyertai skim takaful.
>
>Jzkl.

Assalamu'alaikum...!

Saudara gshariza dan semua penjaring,

Sebenarnya saya baru saja berkecimpung dalam bidang Takaful ini secara
sampingan, malahan baru sahaja lulus ujian untuk jadi seorang agen takaful.
Izinkan saya menjawab persoalan saudara berdasarkan Manual Takaful Nasional
juga pemerhatian saya secara ringkas.

1) Soal hukum syar'ie

Sistem Takaful adalah berbeza dengan sistem insurans konvensional dalam
banyak hal, yang paling penting di sini ialah soal hukum; insurans
konvensional telah disepakati hukumnya (malahan fatwa kebangsaan telahpun
diwartakan) bahawa ia haram, kerana mengandungi unsur-unsur yang ditegah
oleh Islam, iaitu : Gharar (ketidaktentuan dalam urusan jualbeli), maisir
i.e. berunsur perjudian, riba i.e., pelaburan ada dibuat di dalam institusi
riba dan, ketidakadilan, terutama terhadap peserta/ahli.

Walaupun dalam sekali pandang kaedah Takaful agak 'lebih-kurang' berbanding
insurans, unsur-unsur yang bercanggah dengan syarak di atas tadi telah
dihapuskan dengan menggunakan beberapa kaedah yang disarankan oleh pakar
rujuk ekonomi Islam. Bahkan untuk memastikan Takaful terus dilaksanakan
berlandaskan kehendak syarak, ada ditetapkan satu Lembaga Pengawasan Syarak
seperti yang dikehendaki oleh Akta Takaful 1984 - Seksyen 8 (5) (6). Maka,
sistem Takaful adalah sistem yang dibenarkan oleh syar'ie, diperakui oleh
pakar-pakar rujuk syariah, misalnya bagi Takaful Nasional, dipengerusikan
oleh Dato' Mufti Negeri Perak. Bahkan, jika betul niatnya, ia menjadi suatu
ibadah pula.

2) Kenapa perlunya Takaful?

Takaful mengikut tafsiran syarak ialah pakatan satu kumpulan untuk saling
menjamin dan tolong-menolong antara satu sama lain. Ini bertepatan denan
maksud hadis : "Demi diriku yang dalam kekuasaan Allah bahawa sesiapa pun
tidak masuk syurga kalau tidak memberi perlindungan kepada jirannya yang
tersepit" [Riwayat Ahmad].

Tujuan am Takaful ialah: i) menjaga kebajikan sosial; ii) mewujudkan
keharmonian sosial; dan iii) sebagai saluran atau alat sosial di mana "The
fortunate many compensate the unfortunate few"

Untuk memudahkan kefahaman, cuba bandingkan sistem takaful dengan sistem
khairat kematian, konsepnya sama, cuma Takaful merangkumi bidang yang lebih
luas.

Banyak sekali dalil-dalil yang menjurus kepada perlunya sistem sebegini,
antaranya [maksud]:

i)" Bekerjasamalah kamu di dalam kebaikan dan jangan bekerjasama dalam dosa
dan permusuhan" [al-Maidah, ayat 2].

ii) "Tinggalkan anak dan isteri dengan kesenangan itu lebih baik dari
tinggalkan mereka dalam keadaan meminta-minta" [Hadis riwayat Bukhari].

iii) "Sesungguhnya orang yang beriman ialah sesiapa yang memberi keselamatan
dan perlindungan terhadap harta dan jiwa manusia" [Riwayat Ibnu Majah].

Untuk menjadikan konsep Takaful sebagai suatu ibadat yang mematuhi anjuran
yang diberikan oleh dalil-dalil di atas, para peserta hendaklah diingatkan
untuk beramal dengan konsep Tabarru', iaitu niat atau maksud untuk membuat
kebajikan, membuat derma bersyarat dan mengurnia dengan redha.  Beza dasar
antara tabarru' dengan derma hanyalah, ia dikutip sebelum malapetaka berlaku
manakala derma selepas itu.

Dengan berlangsungnya penghayatan konsep tabarru' ini, maka tentu sekali
penipuan dan ketidakadilah akan cuba dielakkan oleh para peserta kerana wang
sumbangan tersebut bukanlah hak syarikat. Syarikat cuma berperanan sebagai
pengendali dana. Bahkan semasa di dalam dana ini, ia juga bukan hak
penyumbang, tapi hakmilik bersama para peserta, diguna untuk konsep
tolong-menolong. Walau bagaimanapun, oleh kerana ia derma bersyarat, wang
sumbangan itu adalah tetap menjadi hak peserta, (cuma dipinjamkan untuk
tabung bantuan), maka sebarang keuntungan oleh pihak pengendali dana
(syarikat Takaful) hendaklah dikongsi bersama dalam konsep mudharabah
(perkonsian untung). Apabila tamat tempoh, wang sumbangan itu serta sebarang
keuntungan yang diperolehi akan dipulangkan kepada peserta.

Oleh kerana wang sumbangan itu akan diletakkan ke dalam dana takaful, dan
cuma dikendalikan oleh syarikat takaful, bukan dimilikinya, maka konsep agen
takaful juga berbeza dengan agen insurans, agen takaful bukan menjual
insurans, tetapi mengajak orang menyertai sistem takaful tersebut.

Menyedari kepentingan takaful inilah sebenarnya yang menarik minat saya
untuk berkecimpung dalam bidang ini, untuk mengajak seberapa ramai yang
boleh untuk menyertai sistem Takaful, di samping ia menjamin persediaan
kewangan untuk keluarga kita, ia juga adalah suatu bentuk ibadah, untuk
menerapkan sikap bantu-membantu sesama kita.

Sekiranya sesiapa jua yang ingin mengetahui mengenai sistem ini secara lebih
lanjut, hubungilah pejabat Takaful yang berdekatan, sama ada Takaful
Malaysia atau pun Takaful Nasional (hanya DUA syarikat ini sahaja setakat
ini yang termaktub dalam Akta Takaful). Atau boleh juga hubungi saya,
sebagai seorang agen baru Takaful Nasional, melalui alamat e-mail di atas,
atau pun telefon 03-2939366.

Wassalam...

Rozi Bin Muda
ISIS Malaysia