tak per ...biarlah kita mengutamakan ...melayu Islam dulu sebelom
,,,,bangsa lain yg Islam.....

                      "Hassan, Haslim"

                      <HaslimH@zuelligpha        To:       "'aduka aduka'"
<[EMAIL PROTECTED]>, [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED]
                      rma.com.my>                cc:
[EMAIL PROTECTED]
                      Sent by:                   Subject:  RE: FW: H-Net* Umno Lelong
Melayu!

                      06/06/02 11:01 AM

Begitu lah TAKSUB-nya sdr kita ni terhadap kemelayuannya sehingga mengatasi
agama itu sendiri. Sehinggakan hilang keyakinan sdr terhadap masyarakat &
bangsa lain mengatasi dasar agama dan iman.

Atau adakah sdr aduka aduka bersangka HEBAT sangat orang melayu hingga
mengatasi dan tiada kepercayaan kpd bangsa-bangsa lain meskipun seagama???

Mungkin sdr aduka aduka lupa kot yang Rasulullah s.a.w tu berbangsa apa,
para-para sahabat r.a. tu berbangsa apa...

Surah Al-Hujurat:
[49.11] Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum
lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana)
harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah
pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak
perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik
daripada mereka

[49.13] Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari
lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan
bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu
dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah
orang
yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau
bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam
PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).

Dan disebabkan keTAKSUBan sdr aduka aduka, mungkin juga disebabkan terlalu
lama dah termakan racun-racun (nasionalisma) pemimpin umno, sehinggakan
langkah-langkah pemimpin mereka melelong kemelayuan mereka sendiri pun
masih
tak nampak...

Mungkin disebabkan rasa HEBAT sangat melayu itu hingga tidak sedar
kemelayuan mereka sendiri dilelong, atau umpama darah yang disedut oleh
pemimpin mereka sendiri sedikit demi sedikit tanpa disedari/terlalai ...

Mungkin sebab terlalu lalai itu sdr aduka aduka sengaja padamkan senarai
kronoloji pemimpin mereka melelong orang melayu dalam reply sdr walau pun
sebelum ini terdapat e-mail yang sdr aduka aduka tidak padamkan ekoran
e-mail sebelumnya...

Atau mungkin sdr aduka aduka masih lagi terbuai di alam penafian/denial
walau pun pada hakikat ianya terus berlaku...

(FYI, saya masih lagi ada hubungkait dgn mereka-mereka yang masih bergiat
aktif dlm umno di peringkat cawangan/bahagian dan ramai diantara mereka
yang
amat tidak bersetuju dgn tindakan-tindakan PM yang telah banyak menipu
orang
melayu tetapi masih dalam umno mungkin agaknya terlalu sayangkan umno...)

Anyway sengaja saya lampirkan sekali lagi dibawah senarai kronoloji
tersebut
supaya sdr aduka aduka dapat teliti dan buka sedikit mata hati yang terlalu
lama terkabur dek racun pemimpin mereka sendiri...

Sila perhatikan kronoloji langkah-langkah yang dibuat oleh
pemimpin-pemimpin
Umno MELELONG orang melayu:

1. 9-Jun-1999: PEMIMPIN BUKAN MELAYU BOLEH JADI PERDANA MENTERI

KUALA LUMPUR 9 Jun - Perlembagaan Malaysia membenarkan pemimpin kaum bukan
Melayu menjadi Perdana Menteri, kata Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tun
Mohamed
Zahir Ismail.
(Utusan 10-Jun-1999)

2. 17-Jun-2000: BUKAN MELAYU BOLEH JADI PERDANA MENTERI.

Menurut Dr. Mahathir, sesiapa sahaja dan mereka dari apa jua keturunan
termasuk bumiputera bukan Melayu berhak menjadi Perdana Menteri, yang tidak
semestinya disandang oleh keturunan Melayu sahaja.

Malah, Perlembagaan Malaysia, jelas beliau, tidak ada menyebut mengenai
keturunan bagi melayakkan seseorang itu menjadi Perdana Menteri.

Beliau berkata, proses ke arah merealisasikan perkara tersebut sudahpun
berjalan dan jika semua pihak sensitif terhadap cita rasa rakyat negara
ini,
soal kaum dan keturunan tidak lagi akan menghalang sesiapa sahaja daripada
memegang apa-apa jawatan.

Beliau menyatakan demikian ketika berucap pada majlis perasmian Perhimpunan
Agung MCA ke-47 di sini yang kemudiannya disambut dengan tepukan gemuruh
oleh ahli-ahli parti itu.
(Utusan 18-Jun-2000)

3. 20-Mei-2001: PM MEMBERI KELONGGARAN KAUM CINA SABAH UNTUK MENYERTAI UMNO

KOTA KINABALU, 20 Mei (Bernama) -- Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad berkata
kelonggaran yang diberi kepada kaum Cina Sabah untuk menyertai Umno di
negeri itu, tidak akan menjejaskan keanggotaan parti komponen Barisan
Nasional (BN) yang lain.

4. 7-Julai-2001: MAHATHIR BERCADANG UNTUK MEMBENTUK HANYA SATU PARTI
TUNGGAL
IAITU BN

KUALA LUMPUR 7 Julai - Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad yakin usaha Barisan
Nasional (BN) untuk membentuk bangsa Malaysia di bawah satu parti mewakili
pelbagai kaum akan tercapai walaupun ia akan memakan masa yang panjang.

"Saya yakin lama kelamaan BN akan menjadi satu parti dan bukan lagi satu
parti campuran," katanya pada ucaptama di Konvensyen BN di Pusat Dagangan
Dunia Putra (PWTC) di sini.
(Utusan 8-Jul-2001)

5. 8-Julai-2001: KERAJAAN BENARKAN MASYARAKAT CINA MENUBUHKAN SEBUAH
UNIVERSITI SWASTA

IPOH 8 Julai - Masyarakat Cina negara ini akan dapat merealisasikan impian
mereka menubuh sebuah universiti swasta apabila Kementerian Pendidikan
membuat tawaran rasmi kepada MCA berhubung penubuhan itu.

Presidennya, Datuk Seri Dr Ling Liong Sik berkata, MCA telah ditawarkan
menubuh universiti itu dan akan menamakannya Universiti Tunku Abdul Rahman.
(Utusan 8-Jul-2001)

6. 27-Julai-2001: MAHATHIR BERCADANG MENGHAPUSKAN SISTEM KUOTA DAN
MENGAMALKAN MERITOKRASI PENDIDDIKAN

July 27 (Bernama) -- Presiden Umno Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad hari ini
memberi amaran bahawa tindakan radikal akan diambil bagi menyelamatkan
pelajar Melayu daripada terus tercicir.

Tindakan itu termasuk mengurangkan tempat pelajar bumiputra di institusi
pengajian tinggi awam selain mengurangkan bantuan kerajaan kepada mereka,
katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi
Umno di ibupejabat parti di sini.

7. 3-Ogos-2001: SARANAN MERITOKRASI UNTUK DIPERLUASKAN DALAM SEMUA AKTIVITI
LAIN

KUANTAN, 3 Ogos (Bernama) -- Konsep meritokrasi untuk orang Melayu perlu
diaplikasikan dalam semua aktiviti yang dijalankan, termasuk perniagaan,
supaya kelayakan yang diperolehi itu diasaskan kepada kekuatan individu itu
sendiri, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri
Rafidah Aziz.

8. 2-Jan-2002: 100 REMAJA SIAM SERTAI UMNO

ARAU, Selasa - Seramai 100 remaja keturunan Siam dari Kampung Padang
Petani,
Jejawi, dekat sini menyertai Umno.

Mereka yang berusia di antara 19 dan 22 tahun adalah kumpulan pertama
remaja
keturunan Siam di negeri ini yang menyertai parti berkenaan menerusi Puteri
Umno Perlis.

9. 31-Mei-2002: MATRIKULASI UNTUK SEMUA KAUM -- KABINET PERUNTUKKAN KUOTA
10
PERATUS BAGI BUKAN BUMIPUTERA

KUALA LUMPUR 30 Mei - Kabinet memutuskan untuk membuka Program Matrikulasi
kepada pelajar bukan bumiputera dengan memperuntukkan kuota sebanyak 10
peratus untuk mereka, mulai tahun depan.

10. 1-Jun-2002: MRSM JUGA UNTUK SEMUA KAUM -- PERUBAHAN DASAR KERAJAAN
TIDAK
JEJASKAN PELUANG PELAJAR BUMIPUTERA

KUALA LUMPUR 31 Mei - Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) di seluruh negara
juga
akan dibuka kepada semua kaum mulai tahun depan dengan peruntukan kuota
sebanyak 10 peratus.

Komen:

Secara beransur-ansur, umno dan perjuangan umno akan berkubur (kubur yang
digali oleh pemimpin mereka sendiri) dan akan tidak lagi menjadi releven!

Dan kronologi yang tersebut hanya-lah sebahagian daripada usaha-usaha
pemimpin umno MELELONG orang melayu secara sistematik, beransur-ansur,
sedikit demi sedikit sehingga penyokong-penyokong umno terus lali dan
lalai!!!