En Jordi Vergés escrigué:

> A veure si algú em pot ajudar. La setmana que vé me'n vaig a
> andorra. Estaré de càmping a Llorts (prop d'Ordino). I bé,
> un dia m'agradaria pujar el pic de Certascan (q s'ha d'anar
> fins a lladorre amb cotxe). Llavors, Algú sap si es pot
> sortir d'Andorra per Arinsal o Pal i entrar a catalunya per
> Tor o així per anar cap a Llavorsí? O s'ha de biaxar fins a
> la Seu?

    Hola, Jordi i tothom,

no sé si la resposta t'arribarà a temps, però per si  de  cas,
et comento la ruta que conec.

Si portes un 4x4:

Andorra la Vella - Os de Civís (*) - Coll de  Conflent  (2100±
m.)(*2) - Bordes de Conflent - Coll de So (1900± m.) - Ferrera
de Pallars (*3) - Burg - Tírvia - Ribera de Cardós -  Lladorre
- Tavascan - Presa de Montalto (*4) -  Canalada  -  Refugi  de
Certascan (2240 m.) - Coll de Certascan  -  Pic  de  Certascan
(2853 m.)(*5).

(*) Os de Civís no s'ha de confondre amb Civís.  Os  de  Civís
    cau a Andorra mentre que Civís cau a l'Alt Urgell. De fet,
    passant per Civís, també hi podries passar. Potser  faries
    alguns quilòmetres més i trobaries la  pista  forestal  en
    millor estat, però no t'ho puc assegurar, ja  que  des  de
    l'any passat no hi he tornat a passar.

(*2) Des del coll de Conflent també val molt la pena pujar  al
     pic de Salòria (2789 m.), encara que la pujada és bastant
     dreteruda fins que s'assoleix la carena que porta fins al
     cim.

(*3) Entre Os de Civís i Ferrera de Pallars hi ha uns 25  qui-
     lòmetres de pista forestal que en alguns llocs està força
     trinxada. Si no portes un 4x4, és millor que no t'hi  fi-
     quis.

(*4) A la presa de Montalto hi ha una cadena que barra el  pas
     o els propietaris fan pagar per passar-hi amb cotxe. Fins
     i tot els propietaris no deixen passar el guarda del  re-
     fugi de Certascan. Vaja, el tema estava  als  jutjats  de
     Tremp a finals del 2001. Desconec com està  el  tema  ac-
     tualment. Si no portes un 4x4, tampoc se  t'acudeixi  fi-
     car-t'hi. Si no l'han arreglat,  aquesta  pista  forestal
     està malament a matar.

     Des de la presa de Montalto fins al refugi hi ha entre  2
     i 4 hores a peu, depenent del pes que portis i del  ritme
     al que pugis.

(*5) Des del refugi fins al pic de Certascan hi ha una hora  i
     mitja o dues hores. Poc abans d'arribar al pic de Certas-
     can, hi ha un pas bastant aeri. No és gaire  difícil,  ja
     que hi ha un munt d'esquerdes a  la  roca  on  agafar-se.
     Fins i tot jo hi vaig poder passar, tot i  que  tinc  una
     mica de vertigen. T'ho dic més que res perquè no  t'agafi
     desprevingut.

Si portes un cotxe normal:

És millor que facis la volta per la Seu d'Urgell  i  pel  port
del Cantó, faràs més quilòmetres, però trigaràs si fa no fa el
mateix i no t'arrisques a destrossar el cotxe!!!!

Per cert, t'aconsello que divideixis l'excursió en  dos  dies,
passant una nit al refugi de Certascan. Està en molt bon estat
i té tots els  serveis.  Telèfons  973 - 62 32 30  (refugi)  i
973 - 62 13 89 (cal guarda).

També pots trobar més informació a la web del refugi, la  qual
la següent adreça:

http://www.terra.es/personal/agp00002

A l'apartat d'Última hora hi ha comentat el tema  dels  acces-
sos.

Passant per Tor, malauradament no m'ho conec. Ho sento.

Ui!, ja havia contestat sense haver vist  els  altres  e-mails
sobre el tema.

Doncs per la ruta que et comentava hi vaig  passar  el  26  de
juny, en alguns llocs la pista forestal està força trinxada  i
amb un Peugeot 307 jo no m'hi ficaria.

Com a curiositat et diré que entre Tavascan i la presa de Mon-
talto el setembre del 2000 a mi se'm va avariar el Peugeot 309
que tenia llavors. =:-O

Passant per Tor, no sé si enganxaries gaire pista forestal  ni
l'estat en la que aquesta es troba. :-?

> A veure si algú ho sap! Gràcies!

De res. A veure si et serveix o sinó igual li  serveix  d'idea
a algú altre per fer alguna excursió. ;-DDDD

                                    Que vagi bé tot. Adéu
                                            Hermann

Obre la teva ment,
per només un cèntim el minut i en només 2 minuts
pots fer entrar virus, toxines i prions al teu cervell.
A l'assegurança contractada per una operadora diu clarament
que queden excloses "les responsabilitats legals respecte a
danys personals, malaltia, incapacitat de qualsevol tipus,
MORT, malaltia mental, angoixa mental, dolor mental o físic,
trastorn o deteriorament o desordre mental o físic o
qualsevol símptoma mental o físic causat o suposadament causat
o contribuït per ***l'ús continuat de telèfons mòbils***",
és a dir: més clara l'aigua destil.lada!!!!

[FDM]