D'entrada, has de saber que és el que busques: capacitat, orientació,
comunicació, escoles a prop, botigues, sol, aparcament, alçada, ascensor,
antenes de telefonia, etc. Aquestes les has de pensar tu segons necessitats.
Pels temes legals, millor estar assessorat pels professionals de les cases
de finques. Ells, encara que d'entrada estan de part del venedor,
s'encarreguen de comprovar el registre pel tema deutes, problemes entre els
propietaris, embargaments, hipoteques, deutes de comunitat (ara és
obligatori deixar-les netes i fins i tot te la poden deixar a saldo zero).
Et pot interessar subrogar l'hipoteca o no.
Tal com et diuen, és important saber el preu del rebut comunitari, les
derrames recents i les previstes. Sempre és bo preguntar als veïns,  no saps
si et podràs fiar, però et poden donar pistes. Important seria també el tema
de l'aluminosi, les canonades d'aigua comunitàries, privades i desaigues
(atenció al sostre del bany), les humitats (les dels terrats les paguen
entre tots), les façanes, pintura, estat d'assegurances, aspecte uniforme
exterior, instal·lacions de gas, prequè s'en van els propietaris, veïns
molestos, activitats "molestes" als locals (bars, locals nocturs, xemeneies)
Evidentment com més anys tingui l'immoble, més cura necessitaran els
elements. Lo dels veïns molestos no té res a veure.
Al gestor de finques ( si n'hi ha) et poden informar també.
De vegades pot ser important estudiar els plans urbanístics futurs que
puguin afectar a la zona.
Quan un pis t'interessa, cal fotre-li "morro" i fotre el nas on calgui. Es
perillós fiar-se cegament del venedor i el propietari, sols volen vendre.
Pensa que si compres el parquing amb el pis (simultàniament i al mateix
edifici), pagaràs per aquest tan sols l'iva reduït. En cas contrari, serà el
normal del 16%.
A tots el moviments l'hi hauràs de sumar un 1 % d'una cosa que en diuen
IAJD. Molt possiblement, aquesta quantitat es dobla, perquè també es paga
per la hipoteca sobre una quantitat molt superior que els banc diuen
"responsabilitat hipotecaria".
Atenció als canvis de nom als subministraments, de vagades cal fer la
"cèdula d'habitabilitat" i costa calers.
Jo vaig vendre el meu fa quasi un any. El vaig entregar amb un informe
complert de l'edifici fet per un arquitecte, però això deu ser un cas molt
rar.
Si et serveix, poso la meva experiència com a president comunitari,
comprador i venedor, pel que vulguis consultar.
Quin rotlloooo.
Aprofito per cagar-me en tots els politics que han permés ( i segueix) als
especuladors controlar el mercat de la vivenda. Tan sols s'han limitat
(tots) a reclamar la seva part del pastís.

@veure

Un amic arquitecte no estaria malament.