BLIC, 14.10.2003. U 800 sela Srbije 30 godina nije rodjena beba.

"Bela kuga" znaci vise umrlih od novorodjenih stanovnika jedne populacije. Srbe nisu uspeli da uniste ni Turci, ni Austrougari, ni Nemci, ni "komunisti", ni NATO. Medjutim, postoji velika opasnost da to ucini ekonomska beda u kojoj zivimo u poslednjih petnaestak godina. Neko ce da optuzuje Milosevica a neko ekonomske sankcije za bedu u prethodnom periodu . Medjutim, za bedu koja je jos gora od perioda pre 5. oktobra krivi su oni koji su sada na vlasti, politicari i mediji.

Obecavano nam je da ce nas Zapad pomagati cim padne Milosevic i da ce ubrzo biti mnogo bolji zivot i narod je u te bajke poverovao i srusio prethodnu vlast. Posle tri godine narod zivi losije nego pre 5.oktobra. Objasnjenje je da je period tranzicije dug i mukotrpan. Sve bi bilo u redu da mi nemamo potencijala za mnogo bolji zivot. Tada bi svi cutali, trpeli i nadali se boljem zivotu.

Medjutim, mi imamo izvanrednih mogucnosti za takav zivot ali nista ne radimo da ih realizujemo. Velika masa ljudi, verovatno, i nije svesna tih mogucnosti pa svaka grupa ljudi parcijalno zahteva povecanje plata koristeci za to strajkove i blokade saobracajnica. Zamislite samo kako bi u javnosti zvucalo kad bi lekari, na primer, umesto da traze povecanje plata samo za sebe trazili da ministar Milosavljevic realizuje one milijarde evra od SEOSKOG TURIZMA, koje je najavio na otvaranju Medjunarodnog sajma turizma u Beogradu marta 2003.? Na taj nacin bi o ogromnim mogucnostima SEOSKOG TURIZMA u Srbiji obavestili i sve stanovnike Srbije (jer bi mediji morali da izvestavaju narod o tim zahtevima lekara) i tada bi bilo nemoguce ne raditi na tom projektu.
Angazovanjem u ovom novom

Ovako, ministar Milosavljevic moze mirne duse samo da prica i da nista ne radi, bar kad je SEOSKI TURIZAM u pitanju, i da se pritom ne uzbudjuje da ce ga neko kritikovati. To ne cini njegov sef Zivkovic sto je sasvim razumljivo jer ne zeli da sece granu na kojoj sedi. Medjutim, mnogo cudi sto ministra ne prozivaju opozicione stranke, sindikati i mediji jer svako od njih moze da pomogne i kune se da se bori za narod, demokratiju i slobodu stampe?

DOS je imao, mislim da vise nema, sanse da opstane na vlasti samo da je ovom problemu posvetio duznu paznju. Kad bi narod video da neka organizovana sila, drzava, nastoji da stvori one uslove koji nam momentalno nedostaju i da kreditira seljake tada bi veliki broj ljudi glasao za jednu takvu Vladu imajuci pritom ekonomsku racunicu kao najvazniji razlog.

Kad vec DOS sve radi u korist svoje stete zasto mu u tome ne pomogne opozicija? Objasnjavajuci narodu razloge zbog kojih je realno ocekivati da ce SEOSKI TURIZAM doneti svima bolji zivot opozicija je mogla mnogo ranije i bezbolnije da srusi ovu Vladu i Skupstinu i time narod postedi bednog zivota bar za nekoliko meseci. Medjutim, izgleda kao da ni ova opozicija nije svesna mogucnosti koje imamo cime stvara mogucnost za produzavanje agonije i posle izbora, bez obzira da li ce oni biti prevremeni ili redovni. Ako se neko ne nauci na greskama drugih tesko moze da uspe. Nas narod lepo kaze da se pametan uci na greskama manje pametnog. Meni nije zao ni to sto ce ova Vlada pasti niti sto ce neka buduca biti na vlasti mnogo krace od ove Vlade ali mi je licno tesko da zivim kao poslednji bednik zajedno s milionima stanovnika Srbije i zbog toga radim ovo sto radim.

Ali, kad vec politicari ne zele da urade nista za svoj narod sve dok ne zadovolje svoje licne apetite, veoma zabrinjajuce je to sto rukovodstva sindikata nista ne preduzimaju po tom pitanju. Lekari zahtevaju vece plate i to mnogima izgleda potpuno opravdano. Medjutim, kako to mogu ocekivati kad se zna da citava nacija grca u bedi, tj. zivi mnogo losije od samih lekara i farmaceuta? Lekare ne interesuje to sto se zdravstvo finansira iz budzeta koji je permanentno prazan jer se popunjava od prihoda iz privrede koja je u jos goroj materijalnoj situaciji. Situaciju koja je nastala popunjavanjem budzeta od prodaje drzavnih preduzeca oni zele da iskoriste samo za sebe. Drugi ih ne interesuju. To je prilicno sebicno i to je jedan od uzroka naseg bednog zivota na skoro svim nivoima.

Vlast i mediji tvrde da smo mi sada demokratsko drustvo! Sama rec demokratija je kovanica grckog porekla i znaci vlast naroda. Sudeci po tome kako nas narod zivi ispada da smo mi prilicno glup narod kad ne znamo sta da uradimo da bi nama bilo bolje. Medjutim, nije tako. Nas narod je veoma pametan i to najbolje dokazuje kad nasi ljudi odu u neko uredjenije i zaista demokratsko drustvo. Ovde, u zemlji, narod predstavljaju oni koje je narod izabrao na osnovu programa i obecanja sta ce biti kad pojedine grupacije dodju na vlast. Prvo sto urade ti sto osvoje vlast je da obezbede sebe i svoje najblize i to dok su zivi i to rade tako predano da nemaju vremena da rade za boljitak citave nacije. Onda kad odluce da urade nesto i za ostale dodju izbori, redovni ili vanredni...

Kad i lekari strajkuju trazeci vece plate kako li je tek milionskoj armiji obicnih smrtnika, radnika, seljaka pa i strucnjaka raznih oblasti? Svedoci smo cestih opravdanih ali parcijalnih strajkova i blokada puteva i svi su s istim zahtevom - povecanje plata samo toj grupaciji koja strajkuje. Savez(i) sindikata mogu, i morali bi, da stave prst na celo i razmisle sta bi znacio SEOSKI TURIZAM za veliki broj radnika. Trebalo bi da im bude jasno da bi to znacilo povecanje potreba za mnoge grane privrede i zaposljavanje nove radne snage. To sto gospodin Smiljanic i gospodin Canak nista ne rade na tome da obaveste svoje clanstvo o SEOSKOM TURIZMU i mnogo boljem zivotu zasnovanom na njemu (a to mogu da ucine veoma lako) samo znaci da su oni, kao i drugu sindikalni lideri, samo zainteresovani za licnu korist i da ih ne interesuje bolji zivot sirih narodnih masa. Za 29.10.2003. Smiljanic je najavio generalni strajk na kopnu, moru i vazduhu dok je onaj prethodni odlozio.

Jedna od najvecih tekovina demokratije je slobodno i nezavisno novinarstvo! Na propuste politicara treba da reaguju novinari obavestavajuci narod o greskama sto bi za mnoge gresnike trebalo da bude kobno zbog toga sto se izbori ponavljaju svake cetiri godine. Zbog toga bi politicari trebalo da strepe ako rade pogresno jer prevareni narod ne prasta. Medjutim, ako se vlast i mediji uortace onda strada i narod i demokratija. Kod nas je upravo takav primer. Vlada postavlja i smenjuje glavne i odgovorne urednike i time ih drzi u saci tj. ovi smeju da objavljuju samo ono sto ide u prilog partija na vlasti. Obicni novinari pisu samo ono sto im naloze urednici. Zbog toga se kod nas i desava jedna velika nelogicnost da skoro svi mediji, veoma cesto, pisu veoma afirmativno o SEOSKOM TURIZMU ali samo parcijalno, tj. pisu o nekom lepom selu, nekom lepom predelu, nekom lepom obicaju a ni rec ne prozbore o tome koliko te lepote mogu da znace ljudima iz razvijenih drzava i koliko bi poseta tih ljudi doprinela boljem zivotu svih nas! Zbog toga novinari samo telegrafski informisu sta je ministar Milosavljevic rekao na otvaranju Medjunarodnog sajma turizma ali upravo zbog toga niko od novinara ne sme da javno upita ministra zbog cega tvrdi to sto tvrdi, sta je on uradio po tom pitanju, sta namerava da ucini i kada ce te obecane milijarde evra da pristignu!!!

Jadna i tuzna li si demokratijo u Srbiji!

Vise od sedamnaest godina nastojim da nase ljude obavestim o realnim mogucnostima za bolji zivot ako se odlucimo za SEOSKI TURIZAM. Moja nastojanja vezana su za informisanje onih koji mogu da pomognu jer imaju tu moc da o mogucnostima SEOSKOG TURIZMA obaveste citavu naciju. Moguce da u tome uspemo samo onda ako se svi saglasimo da je to nasa buducnost i ako svi damo svoj doprinos. Nisam mogao da verujem da su lideri politickih stranaka, sindikata i urednici medija bas toliko posveceni sopstvenom interesu da nemaju vremena da misle na druge.

Onaj ko sada prvi put dobije pismo slicnog sadrzaja kao ovo s pravom moze da se upita da li sam ja bas u pravu kad tvrdim da je SEOSKI TURIZAM nasa najveca sansa pa mu predlazem da pogleda web sajt http://www.villageadventure.co.yu. Onaj ko pogleda dokaze koje nudim o tome a ne slozi se s mojim argumenima trebalo bi da bar pokusa da ih ospori i o tome me obavesti. Ostaje gorcina u srcu od konstantacije da mi ogromna vecina nasih ljudi uopste ne odgovori na bezbroj pisama koja saljem politicarima, sindikatima i medijima a u isto vreme za te iste napore dobijem podrsku mnogih ljudi iz inostranstva.

Nasi ljudi kojima se obracam kao da nista ne vide, nista ne cuju i nista ne zele da kazu. Cak ih mrzi i da mi odgovore da im vise ne saljem ovako iritirajuca, a za neke mozda i uvredljiva, pisma. Da li je to slucajno ili ne tek pred ocima mi je jedna simpaticna figurica tri smesna drugara od kojih jedan krije oci, drugi usi a treci usta.

Kako sam potpuno u pravu kad tvrdim da je nasa najveca sansa u SEOSKOM TURIZMU (ko mi ne veruje neka upita ministra Milosavljevica, a on ne laze, i dobice potvrdan odgovor) i kako sam siguran da bi nam sve bolje krenulo kad bi to sve znali svi stanovnici Srbije ne ostaje mi nista drugo nego da i dalje nastojim da radim na tome da smilujem lokalne "bogove" da posvete duznu paznju ovom veoma vaznom pitanju.

Nadam se da ce se naci bar neki pametan i posten lider politicke stranke, sindikata, nas zemljak iz dijaspore, urednik ili novinar koji ce se pozabaviti ovim problemom i tada ce sve biti mnogo bolje za sve nas.

U suprotnom ne ostaje mi nista drugo nego da sam preduzmem neke jos konkretnije i radikalnije mere kako bih paznju javnosti skrenuo na problem za koji tvrdim da postoji resenje. Drugi pojednici su vec probali da strajkuju gladju, da se penju na krov visespratnice, da se poliju benzinom... To bi bio moj poslednji pokusaj da obavestim stanovnike Srbije da mozemo bolje ziveti samo ako smo svesni kako to da ucinimo. Ako bi i posle toga sve ostalo nepromenjeno onda mi kao nacija i ne zasluzujemo bolji zivot.

Za razliku od zivotinja, covek se odlucuje za stvaranje porodice i pokolenja, uglavnom, tek kad stvori uslove da svoju decu moze ishraniti i ponuditi im dostojanstven zivot. Ako mi nista ne zelimo da uradimo za sebe sada kako onda da brinemo o tome da li ce Srba nestati za nekoliko decenija.

Covek je uspeo da pobedi crnu kugu. Da li cemo mi uspeti da pobedimo ovu belu to zavisi od svesti svih nas - SADA.

Diplomirani turizmolog
Branislav Bajagic