Intervju:

Profesor Ljubiša Rajić o štrajku, reformi i novom zakonu

Još ne postoji volja da se otpuštaju nesposobni

Za promene je potrebna "petlja" koja nedostaje i Vladi i zaposlenima

Univerzitetski život potresaju štrajkovi, ali i priče o reformi koja bi trebalo radikalno da promeni visokoškolsku krvnu sliku. U toku su debate o tome kako treba te promene da izgledaju i koliko dugo treba da prodru da bi se protresla i pretresla fakultetska svakodnevica.

Profesor Filološkog fakulteta u Beogradu Ljubiša Rajić važi za čoveka koji bez dlake na jeziku otvoreno govori o svemu što tišti univerzitet. U intervjuu za "Glas" govori o štrajku, korupciji, zakonu i razlozima zbog kojih mladi ponovo odlaze sa fakulteta.

- Ako govorimo o plati, štrajk je sigurno opravdan jer su plate na univerzitetu veoma niske. Dobro prolaze samo oni koji naplaćuju studentima sve, pa maltene i kada kinu u hodniku, kao na Pravnom fakultetu u Beogradu, ili prodaju svoje usluge na druge načine. Ali, u celini zaposleni na univerzitetu su loše plaćene, a posebno asistenti.

(Ne)zainteresovanost

Univerzitet i Vlada koji trpe da im je, na primer, na Učiteljskom fakultetu u Beogradu jedan mašinski inženjer prodekan za nauku, a jedan pravnik koji piše o ekonomiji železnica - prodekan za nastavu, objektivno nisu zainteresovani za budućnost univerziteta i, što je još gore, osnovnoškolske nastave.

Ipak, štrajk ne podržavam jer se sem plata ne zahteva ništa drugo i zato što je univerzitet kao institucija učinio premalo da se sam promeni. Održavati toliku mrežu je potpuno neopravdano, sam univerzitet bi morao da zahteva oštru racionalizaciju koja bi ga svela na onoliko fakulteta koliko je potrebno zemlji. I na njemu bi trebalo da ostanu oni nastavnici koji su kompetentni, ostali bi trebalo da dobiju otkaz.

Znači li takav stav i podelu BU?
- Ne mislim da bi se i jedan ozbiljan problem na Univerzitetu u Beogradu rešio time što bi on bio podeljen na nekoliko manjih. Nije njegov problem u veličini, nego u lošoj organizaciji, samoživosti fakulteta i nezainteresovanosti za celinu univerziteta.

Lustracija i otkaz

Na univerzitetima nije sprovedena lustracija i ne postoji ozbiljna spremnost da se da otkaz onima koji po moralnim, naučnim ili nastavnim rezultatima ne bi trebalo da budu na univerzitetu, a takvih ima previše na svim univerzitetima. Mnogima je univerzitet potreban zbog titula i privatnih poslova, ali oni nisu potrebni univerzitetu. I sada na mnogim fakultetima vedre i oblače oni koji su ih gurnuli u katastrofu u prošlom režimu.

Da li prednacrt može da napravi radikalni rez u visokoškolskom sistemu?
- Ovakav kakav je, bez jasne političke volje Vlade, ne. On prevodi univerzitet iz državnog u decentralizovan koji će biti ono što se fakulteti međusobno dogovore, a oni će uglavnom braniti samo svoje interese. Osim toga, ne postoji politička volja da se neke odredbe iz tog zakona sprovedu. Ne postoji volja da se nekom oduzme zvanje ako se utvrdi da ga nije zaslužio, ili da se onome ko godinama ništa ne radi ili se bavi privatnim poslovima umesto nastavom i naukom da otkaz.

Jedino su na BU javno kritikovali neka od ponuđenih rešenja u prednacrtu...
- O svakoj kritici treba ozbiljno razmišljati, ali Univerzitet u Beogradu je suviše malo uradio na sopstvenoj reformi da bi imao neko veliko pravo na kritiku.

U univerzitetskim dijalozima često se lome koplja oko obima korupcije na univerzitetu i u društvu.
- Korupcije ima u zdravstvu, privredi, policiji, ali to nije opravdanje za korupciju na univerzitetu. Osim toga, korupcija nije samo ako student da pare nastavniku ili studentkinja legne sa nastavnikom da bi dobila prelaznu ocenu, korupcija je i kada se nameštaju konkursi, kada se napreduje po klanovskim, političkim i rođačkim linijama, kada se odlazi na kongrese, dobijaju projekti, objavljuju nekvalitetne knjige, korupcija je i kada se studentima naplaćuju potvrde mimo bilo kakvih pravila ili izdaju prostorije bez javnih konkursa...

Da li je reforma na univerzitetima moguća bez para?
- Ključ reforme je volja da se ona uradi i volja da se za to plati određena cena. Ako toga nema, ne pomažu pare, jer one ne stvaraju volju, samo olakšavaju finansijsku stranu toga procesa.

Komercijala i kapitalizam

Fakulteti koji ostvaruju najveći mogući prihod uz najmanje moguće ulaganje se najviše i protive reformi koja bi izazvala centralizaciju. Ali, pošto imamo ministra za nauku koji smatra da je sitna naučna trgovina pravo rešenje, i Vladu koja smatra da ovde treba uvesti burazerski tržišni kapitalizam, onda će verovatno tako i da bude. Takav način će dovesti do jako lošeg kvaliteta nastave, a u perspektivi i nauke. Mogu da zamislim koliko će vremena ostati za rad sa studentima ako počnemo da jurimo i poslove!

Zašto mladi odlaze

Mladi odlaze zbog loših plata i zbog loših uslova koji im onemogućavaju da se ozbiljno bave naukom. Ali odlaze i zbog toga što na univerzitetu možeš da uspeš samo ako si strašno pametan i u stanju da istovremeno podneseš sve moguće i nemoguće pritiske, ili ako se ubaciš u neki klan. Mnogi mladi ljudi koji odlaze rekli su mi da im je dosta nesposobnih profesora, loše atmosfere na fakultetima, institucionalizovanog egoizma i neodgovornosti... "Krvna slika" univerziteta se u poslednjih 15 godina skroz izmenila, i mnogi od toga beže. Sve svesti samo na plate jeste zamajavanje. Neki odlaze i zato što jedan Jagoš Purić ili Radmilo Marojević ostaju, i zato što su Vladi Teodosiću oni isti koje su njegovi batinaši maltretirali, poklonili zlatan dukat kada je odlazio u penziju.

Da li sada ima volje da se plati ta cena?
- Mislim da ni na univerzitetu ni u Vladi ne postoji volja da se plati onaj nepopularni deo cene u obliku, recimo, otpuštanja nekompetentnih nastavnika, uvođenja platnih razreda, racionalizacije administrativnog rada i tehničkog održavanja, nabavkama. A nema ni volje da se podrže kompetentni nastavnici i naučnici kojih ima ne baš zanemariv broj, ali koji su uglavnom opet skrajnuti kao i pre. Muka mi je kada vidim da najbolji sve više ćute, a najgori se sve više deru.

Da li ste popularni kod studenata i da li oni smatraju da ste dobar profesor?
- To pitajte njih. Mene lično inače ne zanima da li me studenti vole ili ne, nego da li smatraju da ja dobro i pošteno radim svoj posao nastavnika.

A da li ste popularni kod kolega?
- Ne baš preterano, a posebno ne kod onih koji su do juče podržavali onaj režim, a sada preko noći postali perjanice napretka i demokratije. Meni zameraju što ne držim jezik za zubima, već javno govorim ovo što govorim. Ali mi nismo plaćeni da budemo voljeni i popularni, nego da dobro radimo naš posao. Osim toga, univerzitet je javna institucija i javnost ima neotuđivo pravo da zna šta se na njemu zbiva. I ja sada treba da u ovome štrajku stanem zajedno sa nekima od onih protiv kojih smo obuću derali po beogradskim ulicama. Ne pada mi na pamet.

Neke Vaše kolege kažu da pričate protiv univerziteta zato što niste izabrani ni na jednu funkciju!
- Mene funkciju ne zanimaju! Zanima me samo da budem profesor koji će da uradi svoj posao najbolje što ume i može.

Olga Nikolić

http://www.glas-javnosti.co.yu/