cbjola <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
 .........."intelectualii" (un term pe care il detest ...)

........Romania, dupa
parerea mea, e lipsita in momentul de fatza de o clasa intelectuala
veritabila.

....Patapievici, poster
boy-ul "dizidentilor prin cultura" din ultimii 10 ani. Chiar daca
trec peste unele rezerve puternice pe care le am fata de Patapievici

------Ramand in perimetrul aceluias subiect, cred ca e interesant de citit un
articol aparut in ziarul "Ziua" de maine.

EDITORIAL - Marti, 8 februarie 2005

Politica à la Montaigne
Toader PALEOLOGU

Se discuta in mod regulat despre legatura intelectualilor cu politica, iar din
cand in cand chiar apare unul mai cu mot dintre ei in vreo functie publica de
prim plan, ceea ce, fireste, alimenteaza sau relanseaza discutiile in cauza. Nu
pot sa spun ca aceste dezbateri m-ar pasiona, pentru ca n-am priceput niciodata
foarte bine ce e acela un intelectual. Ca toata lumea, folosesc si eu cuvantul,
uneori chiar in serios, neavand altul mai bun la dispozitie. Pentru putina
precizie, ma uit in jur si vad pe Plesu, Baconsky si Patapievici in importante
dregatorii ale ocarmuirii actuale. Nu pretind, Doamne fereste, ca ei ar fi
intelectualii par excellence, dar ei furnizeaza un bun punct de plecare,
ancorat in momentul de fata. In plus, cele trei exemple imi convin. De ce?
Pentru ca genul pe care il practica este eseul, iar prototipul absolut si
creatorul genului este Montaigne. Or, eu la Montaigne vroiam sa ajung.
Din nou aceeasi intrebare: de ce? Cumva pentru ca, asa cum spunea Andrei Plesu,
as fi "vag demodat"? In cazul in speta apar ca fiind pur si simplu din alt
secol, preferand pe Montaigne lui Sartre pentru o atare discutie. Intr-adevar,
Sartre mi se pare o paranteza inchisa, iar dupa fiecare paranteza inchisa e
bine sa ne orientam din nou dupa origini. Este vorba de originile eului modern
si ale lumii in care traim, de o expresie tardiva si cu atat mai matura a
umanismului renascentist in cumpana dintre redescoperirea antichitatii si
inventarea modernitatii. Spre deosebire de Sartre, Montaigne nu se lasa
incadrat in vreo categorie ideologica sau partizana. Ce e el? Liberal sau
conservator? Monarhist si catolic sau doar monarhist si mai degraba animat de
secrete simpatii protestante? Sau poate un nostalgic al republicanismului
antic, inconsolabil de a se fi nascut intr-un moment nepotrivit? Sau cumva un
precursor al ecologismului si al tiers-mondismului? In lumea noastra banuitoare
si
 carcotasa un asemenea om ar fi catalogat drept "uns cu toate alifiile", cand
el nu era decat animat de imperativul moderatiei, impartialitatii si
onestitatii intelectuale.
Daca Sartre era un "intelectual angajat", iar Raymond Aron, cu mai mult succes,
"un spectator angajat", Montaigne a creionat modelul actorului degajat. Mai in
gluma, mai in serios, incerc sa-l conving pe Horia-Roman Patapievici sa se
prezinte la alegerile pentru functia de primar al Sectorului 2. "Daca vrea sa
ia puterea", vorba lui Moromete, "eu, dom'le, il sustin!". Pentru ca -nu-i
asa?- sectorul nostru, sector de elita in aceasta tara, are nevoie de un om
onest, de un intelectual cu care sa se mandreasca, asa cum orasul Bordeaux l-a
avut pe Montaigne intre 1580 si 1584. Si inca n-a fost asta singura lui
implicare in viata publica, fiind mereu utilizat pentru dificile misiuni de
mediere intre actorii sangeroaselor razboaie civile si religioase, intre Carol
al IX-lea, cei patru Henric (al II-lea, al III-lea si al IV-lea, plus ducele de
Guise) si Caterina de Medici, fara a pune la socoteala pe actorii de mai mica
anvergura, de la printi si cardinali in jos. Primar ales si diplomat
 oficios, Montaigne era asadar un om cu experienta in ale politicii. Dar strain
cumva de ambitie? La prima vedere, da, eseurile sale fiind pline de imprecatii
impotriva "puturoasei ambitii" si de multumiri Providentei ca l-a scapat de
prea multa implicare. De fapt, nu e insa vorba de absenta totala a oricarei
ambitii, ci de buna practica -"le bon usage"- a unei pasiuni constitutive a
naturii umane.
Or, aici este, dupa parerea mea, nodul problemei: intelectualii din zilele
noastre au tendinta sa nege rolul ambitiei, chiar si bine domesticite, in
implicarea lor publica. Si ce vedem este fie justificarea prin simtul datoriei
si al sacrificiului in exercitarea unei functii, fie cenzurarea politicii din
amvonul moralei, adica adoptarea acestui ton de superioritate care face adesea
din intelectual un specimen greu de suportat. Cei care-si recunosc un maestru
in persoana filozofului gascon vor cauta nu negarea, ci distantarea fata de
ambitie, asa cum, de exemplu, e formulata programatic in eseul despre cum sa-ti
"menajezi vointa" ("De mesnager sa volontè"). Lumea politica pe care o vedem
colcaie de ambitiosi grabiti si obraznici. Sa cultivam, asadar, ambitia lenta
si politicoasa. Ambitiosii de care vorbeam par obsedati de posturi si functii.
Sa practicam deci ambitia proiectelor si a ideilor. Asta nu pentru ca strugurii
ar fi prea acri si functiile demne de dispret, ci pentru ca
 "dasteptii" de azi se dovedesc cel mai adesea a fi fraierii de maine. Iar
fraierul de Montaigne - "un tendre novice", cum se numea el insusi- a fost
mereu castigator, pentru ca a stiut sa-si salveze linistea interioara.
    » Comenteaza ! Publicitate
 -->
 -->
Anunturi GRATUITE | Abonamente | Publicitate | Contacte

cbjola <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
--- In protest-ro@yahoogroups.com, "Radu Ionescu" <[EMAIL PROTECTED]>
wrote:
> Oricat ar parea de bizar, .ro este tara
> extremelor, fara macar sa o arate. Se trece de la dictatura absoluta
> la dezordinea absoluta (semnele nu au disparut nici acum).
> De la ateism de stat la fundamentalism religios
> (apropo, m-a amuzat intotdeauna cum psd mergea fix
> catre statul national-ortodox), de la pudoarea socealizda
> la sexismul  furios de pe toate canalele.
> Si atunci? Unde e dreapta masura care ar trebui sa fie?

Mda, asta e observatie extrem de valida, dar ea conduce imediat la o
alta intrebare: bascularea asta intre extreme e provocata de ce?
Teoria mea e ca cei care aveau rolul sa defineasca zona aia de
mijloc, in fapt existenta lor ca group social e definita de acest
rol, - "intelectualii" (un term pe care il detest de altfel pt ca a
fost abuzat la maximum de tot felul de idioti) au disparut, sufocati
de compromisurile jenante facute ante si post '89. Romania, dupa
parerea mea, e lipsita in momentul de fatza de o clasa intelectuala
veritabila.

Stiu, o sa sara imediat unii sa-mi pomeneasca de Patapievici, poster
boy-ul "dizidentilor prin cultura" din ultimii 10 ani. Chiar daca
trec peste unele rezerve puternice pe care le am fata de Patapievici
(cartea lui "Omul Nou" mi se pare dovada clara a rinocerizarii
individului), argumentul meu ramane in picioare: nu formezi o clasa
intelectuala dintr-o singura ciubotica-cucului, si aia cam ofilita.
De Lippidi-Dosia nici nu vreau sa aud iar de gasca ratatilor de la 22
si Dilema nu are rost sa vorbim. Nu zic ca nu exista material bun pt
asa ceva, am deja ochii pe cativa dintre ei (misunau in jurul
Observatorului Cultural - acum decedat), dar se pare ca nu reusesc sa
iasa la surpafata.

Give underprivileged students the materials they need to learn.
http://us.click.yahoo.com/4F6XtA/_WnJAA/E2hLAA/DXOolB/TM