Imi cer scuze ca aduc alt subiect in discutie dar
tine de aceeasi tema : Min.Cult.  -  incalcari de
principii culturale si legi si norme de
responsabilitate administrativa si chiar acte ilegale ; de ex.

Avizele date de salariatii Min.Culturii membrii
in comisiile de patrimoniu pt.exportul masiv al avutiilor nationale
din tara, dupa 1990...inclusiv si mai ales mobila
veche stil si pictata transilvaneana..Au golit
Transilvania si si-au imbogatit buzunarele
proprii alaturi de vamesi dar mult mai vinovati
(cdaca s epoate spune asa ceva..) decit ei caci e
vorba de oameni de cultura, de istorici, de
experti culturali/arta, nu-i asa ? de cei care
trebuie sa fie ciinii de paza al patrimoniului
national chiar si cel care nu apartine stautului, nu-i asa?

Cine a abordat aceasta tema in presa? S-a facut
vreo investigatie?? La Brasov oamenii de cultura
vinovati se feresc de noi la orice ocazie a
vizitelor noastre iar cin am purces la un alt
sacrificiu sa stam la Brasov si sa lucram
voluntar luni de zile sa aratam ca trebuie macar
refacuta zestrea de mobilier pictat cu altele noi
si continuat mestesugul artistic valoros..lucrind
noicu citva artizani..abia gasiti..si cosntruind
noi o expozitire model extraordinara..ei..acest
culturaliniic nici nu au venit sa o vada, decum
sa o fi popularizat si preluat..in loc sa
trebuiasca sa  inchidem dupa ce am plaiti un
spatiu timp de 8 luni linga centrul vechi al Brasovului..

Min.Culturii nu ne raspunde la scrisori si
telefoane de multi ani de zile..de cind le-am
aratat (si presa din tara a mentionat)  ce
responsabilitati majore aveau in promovarea
creatorilor populari in afara macar prin
programele noastre si pe chetuiala noastra, daca
mai mult nu "puteau"..si decind prin anii
1997-1999 ne-am plins ca nu au surpavegheat cel
mai mare proiect de sprijin financiar din afara
tarii pt.artizanii tarii (de la USAID) ..o suma
enorma..cea mai mare americana pt.artizanii
vreunei tari (pt.care noi am militat mult inca
din 1991-1996 sacrificindsi mai mult ca ea sa se
creeze..) asa incit dintr-un milion jumatate de $
la artizani nu a ajnus mai nimic..si nic
organizatii/asocatii ale lor nu s-au creat...sau
cind ne-am plins ca nu au supravegheat exportul
temporar al celui mai mare tezaur artisc de
pictura universala al tari , pt.un an in SUA si
nu ne-au cinfirmat ca s-au intors toate tabourile
in original si nu altfell (cine stie)..de cind am
dojenit o directoare de la Dir.Muzee in 2001 ca
nu au dat atentie ofertei noastre sa formam pe
socoteala noastra promotori ca de atita a i d ela
schimbri si in ciuda unor insistente ale mele
directe la ei inca din 1992..nu-i au, nu i-au
format si , ca atare, va vine sa crederi, ca niic
acum nu au putu si nu pot trimite pe nimneni sa
faca proimovare in SUA si , cum am vrea, daca
diaspora nu a fost in stare, sa invete de la mine
cum se face ea..pt.arta populara..si treptats a
ma inlocuiasca..Anul trecut am dat din nou timp
sa scriu Ministerului si am cerut intilniri -
DEGEABA...TOCMAI EU CA LE FAC MUNCA DE PROMOVARE
MAI MULT DECIT ORICINE IN AFARA TARII DE 25 DE
ANI....aNUL ACESTA , IANINTEA pASTELOR AM
INSISTAT DIN NOU SA NE LASE SA AJUTAM MUZUELK
SATULUI care sa fi trimis la noi macar o delegata
sa promoveze si prezinte arta incondeierii daca
nu si o creatoare ...cu ocazia expozitiei noastre
de 1000 de oua la care ele puteau sa vina cu
multe altele sa le vinda pt.beneficiul muzeului
lor..al tarii..Directoarea nic nu ne-a
raspuns..desi am revenit citeva ori si am insitat
sa discute cu Ministerul, sa nu ia hotariti de
refuz singura..Poate ca a discuat si ministerul
nua vrut, caci, oare stiati si oare e adevarat,
MC NU MAI ARE CA ATRIBUTIE PROMOVAREA CULTUYRALA
IN AFARA, ci numai Institutul Cultural Roman, cum
ne-a spus dna Manolescu (tinara sotie a lui
N.Manolescu care era directoarea Directiei de
Relatii Externe anul trecut) cind am insista sa
se intlneasca cu mine sa discutam o strategie si
le OFERIM MC-ului sa-si deschida reprezentanta
directa la noi (oficial sau ca un proiect pilot,
colaboarre, etc.nu conta formula..) si sa le
oferim expozitia de MOBILIER PICTAT TRANSILVANEAN
lucrata la Brasov in 2003-2004 cu artizani rromi
extraordinar de talentati...Nu s-a preocupat sa
aranjeze niic macar o intilnire a mea cu Muzeul
Tranului unde a promis ca la telefon ca va incerca..Doar"INCERCA"....

Vinele MAE-ului si ale ICR-ului si on top of
everything else ale MAE-ului..trebuie aduse la
lumina si cerute investigatii...Dar pot eu sa ma
ocup de toate, de peste ocean si sa si mentin
aici organizatii si proiecte ..cind toata atentia
mea ar trebui sa mearga numai la publicul
american si la mass-media si chiar si pt.astea ar
trebui sa fim mai multi..Romania sa aibe aici mai
multi.,..dar niic pomeneala..Si nu ma intrebati
de atasata culturala de la Ambasada ca daca v-as
spune poate, cine stie, ati face un soc
nervos..Asa ca va rog pe toti, un primpas este sa
ne ajutati sa se afle de noi si de aceste drame
create de culturalnici care sunt patiti de la
buget si poporul crede ca face promovarea
culturii lui peste ocean..Poate ca in Europa de
Vest au facut mai mult si poate ca au ajuns si la
maa-media dar in SUA nu stiu un singur articol de
presa la acre acestia si protejatii lor venit in
vizita sa fi pus sau cistigat in presa americana,
decum la canale de TV..pe cind la noi e vorba de
ZECI..De aceea se feresc de mine si fac tot ce
pot sa ne submineze, s nu se vaad in tara cit d
eputin fac ei..comparativ..desi ei sunt multi,
institutii intregi si noi..de fapt eu..Sigur, nu
spun ca stau si nu fac nimic, ba cred ca lucreaza
si activeaxza cum pot si ii interseaza in multe
felur si multe ore din zi si serile la serate,
etc..dar cind e vorba de promovare si imagine
pozitiva pt.cultura roman in SUA..nu stiu sa fi
arata ceva tarii..Caci, a nu se confunda,
evenimentul major din 1999 de la Washington nu ar
fi existat daac americanii (printre care si
noi/eu) nu ar fi facut eforturi..caci ei l-au
initiat...Iar in tara trebuia sa fie un partener
NGO as aca s-a ajuns la Fundatia Cult.Roamana ,
la AugustinBuzura, care da, s-a dat peste cap si
in sfirsit a factu ceva ptarta populara si
creatori dupa ce din 1990 nu am putu sa-l
induplec sa le dea cea mai mica atentie..DAR, CA
UN LIETRAT CE E, NU S-A GINDIT O CLIPA LA CEEA CE
INSMEAN SI NOI INSISTAM - O STRATEGIE DE VIITOR
pt.care sa foloseasca aceasta ocazie si pt.care
noi ofeream solutia : artizanii sa se lege in
sfirsit si sa fie aici prin rotatie la chiar
reprezentanta lor deschisa de noi in 1999 cu mari
eforturei tocmia pt.acest scop..Un scop
neatins..si de care Min.Culturii nu i-a pasat de
loc si niic acum nu-i pasa..deci nici macar sa-l
foloseasca fara sa cheltuie nimic..Cine stie bine
cum merg lucrurile in tar stie sa-mi raspunda :
pai ati invitat direct pe cei din conducere? Pai
ce le-ati dat? Pai ei cu ce se aleg" ca doar nu de artizani le pasa!"

Asa ca am divagat, dar ideea sau concluzia este
acceasi cu a Codrutei..Dau atentie acelor
organizatii sau companii de la care se aleg cu
ceva..asa cum au dat atentie cei de la
comisiilede patrimoniu celor cu care s-au ales cu
ceva..Noi a trebuit sa asteptam un an si sa revin
eu in tar si sa avem chetuieli de depzitare si
probelem ernome pina a venit o comisie sa ne
avizeze te miri ce ca numai lucruri bune nu am
mai gasit in 2001 dypa ce , cum suneam
TRANSILVANIA A FOST GOLITA DE CE ERA BUN..Nu
golita de salariatii MC direct ci cu avizul
lor...CINE VA INVESTIGA?? Cind?? PIna si
ziaristilor le-a fost frica sa adinceasca tema si
nu cred ca au fost prea multe articole acritce,
nu -i asa?? Cine stie?? Ziaristii nu scriu sau
patronii lor nu vor sa se scrie??..Imediat ce
putem am vrea sa lansam aceasta tema, acum urgenta este alta..

anume MAE-ul..caci el este platit direct de tar
sa o promoveze si sa intareasca relatiile cu
diaspora si nu o face sau dac face ceva care
pretinde ca ar fi asa ceva..este de fapt
altceva...si tine de blocarea acestor doua
componente..caci timpul si atentia lor merge la
"prieteni si gasca lor" nu la interesele tarii,
nu la profesionalizare si performanta si
nicidecum ladeschidere..Suntem mrginalizati si nu
ni se raspunde la scrisori si nici acar la oferte
de care srim ca taraa are nevoie..

Dar daca dvoastra..unci activi civic nu va lasati
si urmariti lucrurile si le dezvaluiti impreuna
cu presa IN TARA cine se ocupa si face la fel cu MAE-ul??El e stat in stat..Da?

El nu avea nici un rol de ghidaj referitor la firma Gabriel ??? De exemplu..

Dar, din nou, tema acuta a dvoastra acum era
rolul MC in ceea ce priveste  Rosia Montana si
Muzeul National de Istorie cu gafa respectiva
I(am semnat si noi petitia..ce s-a intimplat cu ea?) ...

CE ORGANIZATII POT DA IN JUDECATA MC-UL???Sau
macar cere investigatii la parlamentarii de la
comisia de cultura?  Sau mai bine, zis ce
organizatii ar trebui s afaca asta? Am vrea si noi sa stim..

Va rugam sa ne spuneti..

MUltumim,
Rodica Perciali
Romanian Museum, Romanian-American League -
Philadelphia, Princeton NJ, Brasov - www.romanianculture.us