Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Ilkka Martikainen
Minulla on kokemusta 10 ja 15 MHz:n WWV-signaalin tasosta ja käytöstä, kun virittelin n. puoli vuotta sitten tuota Icomin CR-282 kideuunia kohdalleen (30 MHz => 60 MHz). Esim. USB taajuuden viritys 14998,50 kHz antaa 1,5 kHz äänitaajuuden ja sitä mitataan kalibroidulla Spectrum Lab-ohjelmalla. Tie

Re: [DX] Koksin maadoitus

2011-11-30 Thread Roland Sandberg
Autotrafu on käämi ulosotolla. vaikkapa antennikäämi 21 kierrosta ja ulosotto 7 kierroksen jälkeen. Tulee suhde 1:9- elikkä 50/450. Ulosotto kytketään suoraan kuumaan karvaan ja käämin loppupää vaippaan. Tuo sovellus ei vissiin kaipaa maata edes vaikka luutavasti siellä on paikallismaa. En o

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Ilpo J Leppänen
Yagilla Mikes kuuluu Haminan kulmillakin, mutta liian heikolla signaalilla kuten aiemminkin totesin. Kokeilin myös vanhalla armeijan 20MHz - 80MHz log-periodisella sitä joskus samoin tuloksin. Tuon Icomin säätö olisi kyllä laskimella paljolti helpompi - siinä ei pienen harjoittelun jälkeen men

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Ilkka Martikainen
OK ... tehdään näin! Ja Ilpolle: ... tuo kiteiden vanheneminen on mielenkiitoinen asia ... ja antaa aiheen säätää kaikkien "vanhojen" synteesivastaanottimien taajuusreferenssi uudelleen! 10-20 vuotta tekee tässäkin tehtävänsä. Itse ostin käytetyn 75:n 6-7 vuotta sitten "rakennusalustaksi" ja refere

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Suomen DX-Liitto
No tämähän on hienoa, kannattipa kerjätä! Itse asiassa se oli pj:mme KSK:n idea. Ilpo, RM odottaa innokkaana sinunkin artikkeliasi. 73 HAA 30.11.2011 23:22, Ilpo J Leppänen kirjoitti: Minä voisin puolestani tehdä joskus jutun noista oskillaattoreista alkaen peruskideversioista ja vaikka pääty

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Suomen DX-Liitto
Sovitaan näin! Mutta jos joku saa keskustelusta vielä muuta jutun juurta, niin siitä vain kirjoittamaan. 73 HAA 30.11.2011 22:48, Ilkka Martikainen kirjoitti: Hei. Minulla oli jo 3-4 sivua kirjoitettuna tätä sivuavaa asiaa ... kunnes tuo kiintolevy irtisanoi yhteistyösopimuksen ... taulukot e

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Ilkka Martikainen
Mutta ... Porvooseen MIKES 25 MHz ei todennäköisesti taida tulla tarpeeksi vahvasti edes päiväkelillä. Itse olen samalla suunnalla Vantaalla/Hakunilassa (antennina ALA1530S+ pihalla 6 metrissä) ja signaali juuri ja juuri riittää referenssin tarpeisiin. Iltakelillä ei täälläkään saa kunnon stabiilia

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Ilpo J Leppänen
Minä voisin puolestani tehdä joskus jutun noista oskillaattoreista alkaen peruskideversioista ja vaikka päätyen vetymaseriin. Näiden todellisia tarkkuusluokkia ja vaikkapa hintojakin voisi vertailla. Kideoskillaattoreissa ja uuneissa on muutamia mielenkiintoisia seikkoja jotka vaikuttavat tähän

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Ilkka Martikainen
Hei. Minulla oli jo 3-4 sivua kirjoitettuna tätä sivuavaa asiaa ... kunnes tuo kiintolevy irtisanoi yhteistyösopimuksen ... taulukot eri vastaanottimien (mainoksissa ja testeissä esitetystä) taajuus-stabiilisuudesta, IC-R75:n stabiilisuustaulukko testeineen ja kuvat + toimintamalli tuon CR-282-kite

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Pentti Stenman
Hain tässä välin netistä jo huoltomanuaalinkin, joten ei muuta kuin kelaa säätämään. Mutta, mutta. Asun Porvoon ydinkeskustassa, jossa kaikki muu on pientä paitsi häiriötaso. Joskus olen yrittänyt MIKESiä, mutta ALA1530 ei haistanut jälkeäkään signaalista. Ehkä jokin toinen suht. lähellä oleva ku

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Raimo Karjalainen
Tuo sama asia kävi myös minulle mielessäni, siis artikkeli lehteen aiheesta, istuessani saunan jälkeen ihmetellessä kelien (sään) vaihtelua asunnon kuistilla. Pari iltaa sitten tuntui että jäätynyt lumi painaa antennien koksit maahan, nyt vesisateen jäljiltä ovat taas asemissaan! Suomen DX-Li

[HCDX] DX Engineering's New QSL Card Scanning Kit

2011-11-30 Thread Zacharias Liangas
Look into http://zlgr.multiply.com/photos/album/28/my_radio_shack_ DX Engineering's New QSL Card Scanning Kit Gives DXers an Easy way to Store and Display QSL Cards >PRWEB.COM Newswire http://www.digitaljournal.com/pr/495867 Akron, Ohio (PRWEB) November 18, 2011 DX Engineering has createde a pra

[HCDX] Radio VOP Charts Way Forward

2011-11-30 Thread Zacharias Liangas
Look into http://zlgr.multiply.com/photos/album/28/my_radio_shack_ Radio VOP Charts Way Forward http://www.radiovop.com/index.php/national-news/7636-radio-vop-charts-way-forward.html Bulawayo, November 30, 2011-Radio VOP Executive Director John Masuku has said ,the company´s board is discussin

[HCDX] TWR extends outreach to Asia

2011-11-30 Thread Zacharias Liangas
Look into http://zlgr.multiply.com/photos/album/28/my_radio_shack_ TWR extends outreach to Asia http://www.southgatearc.org/news/november2011/twr_extends_outreach_to_asia.htm Striving to extend its strategic outreach in Asia, international Christian media organization Trans World Radio has upgr

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Suomen DX-Liitto
Hei! Tämä keskustelu on kiinnostava, vaikken siitä paljoa ymmärääkään. Tässä vaiheessa sen vääjäämättömänä seurauksena on, että Radiomaailman päätoimittaja alkaa miettiä, irtoaisiko näistä aiheista juttua lehteen. Jos keskusteluun osallistuneilla tai sitä seuranneilla on halukkuutta laatia se

[HCDX] Please QSL Greenville direct

2011-11-30 Thread Glenn Hauser
** U S A. VOA Greenville recently offered to QSL direct with its own card. Lots of reception reports, especially from abroad, should help encourage the powers that be in Washington that this shortwave site is still being listened to and worth keeping on the air. Its closedown has already been po

[DX] RxPlus

2011-11-30 Thread Pentti Stenman
Tarkennuksena Ilkka M:n juttuun Radiomaailmassa: RxPlus-ohjelmaan sopivia asematietokantoja oli vielä alkuvuodesta jaossa Yahoo Groupsin RxPlus-ryhmässä, mutta uusia ei ole näkynyt pitkään aikaan. Erään tiedon mukaan ohjelman kehittäjä Noël Bouchard ei ole vastannut meileihin ja RxPlus-Yahoo-ryhmä

[DX] Radioauto

2011-11-30 Thread Kimmo Vuorela
Tässä olisi urbaanille kuuntelijalle oiva vaihtoehto. Pitäisköhän harkita? -kiv- http://www.huutokaupat.com/fi/v/15457 ___ Tilaa WRTH 2011 nyt: http://www.hard-core-dx.com/redirect2.php?id=wrth2011 -

[HCDX] Glenn Hauser logs November 29-30, 2011

2011-11-30 Thread Glenn Hauser
Stewart MacKenzie: Please stop forwarding my reports to other individuals and lists, especially those where I have already posted them directly. ** AFGHANISTAN [and non]. 7200, another try for R. Afghanistan`s new frequency Nov 30 at 1528: only a JBA carrier, maybe this, under QRhaM this time fr

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Ilkka Martikainen
Vielä lyhyesti: Tein aikanaan tästä IC-R75:n taajuus-stabiilisuudesta ison Excel-taulukon: 1) Aika (min. tarkkuudella), 2) Taajuus, 3) 75:n sisälämpötila (kansi kiinni, anturi sisällä!), 4) kuunteluhuoneen (sisä)lämpötila (talvella ikkuna auki, jotta laskee!). Mielenkiintoisia tuloksia ... ja graf

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Ilpo J Leppänen
Näin tässä käy kun en muistanut kertoa tuota lämpenemisjuttua mitä Ilkka mainitsi. On sangen harmilllista, että tuota PLL:n kantta avaamatta säätö ei onnistu. Tein erinäisiä temppuja tuon kanssa aikoinaan jotta ei liiallista "tuulettumista" kerkiä tapahtumaan. En ole edes kokeillut Spectrum Labi

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Tarmo Kontro
Hm ajoin uusiksi tarkemmin silmin, olikin n. 0,05 Hz eikä puoli Hz. Mutta vain tunnin ajo. IQ analys FFT 8 Milj; 5 Hz span - PC:n ruudulla 1 Hz on 44 mm. 73,TK >>> Mauno Ritola 11/30/2011 7:04 >>> ½ Hz 1341 kHz:lla kuulostaa paljolta, mutta IQ taitaa olla vähän epästabiilimpi kuin Perseus ...

[DX] Colombia calling

2011-11-30 Thread Jim Solatie
http://www.dxing.info/articles/colombian_radio_photo_tour.dx Mika osaa kirjoittaa hyvin! Ja onko Jim raskaana? Joissain kuvissa näyttää epäilyttävästi siltä. Yritin saada Mikaa valitsemaan kuvat paremmin, mutta kaikki toimittajat eivät näemmä ole lahjottavissa. 73 Jim

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Mauno Ritola
½ Hz 1341 kHz:lla kuulostaa paljolta, mutta IQ taitaa olla vähän epästabiilimpi kuin Perseus ... Joo, kyllä taajuus kannattaisi kalibroida ainakin yli 5 Hz:n taajuusheiton poistamiseksi, sellainen kuuluu SSB-audioäänitteissä joistakin Perseus-tallenteista siirrettynä. MR 30.11.2011 17:31, T

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Tarmo Kontro
Moi mittaajat; Kyllä se IQ 25 MHz:llä ilman refererenssejä ryömii (ainakin mulla): n. 1,5-2 Hz muutaman tunnin aikana. Lämpötilat olleet aika vakiot ja kone käynnissä pari pv... Testasin nyt Espoossa; n 15 km lähettimestä (taso on n. -50 dB S-vuen näyttämänä). Samaa kun testasin 1341 aamupäivällä (

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Ilkka Martikainen
Jos ero on vain 20 Hz ... voisi olla hyvä jättää tämä silleen ... Mutta juttu käy näin: 1) kuuntelet MIKES 25 MHz standardiasemaa 24998,5 MHz, USB. Pitäisi kuulua n. 1,5 kHz audioerotus. 2) Säädät Spectrum Labilla äänikortin näytteenottotaajuuden ensin kunnolla kohdalleen => "Option - System setti

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Pentti Savolainen
Hei Ei tarvi kunnon mittavermeitä Itse käytän Spectrum Lab softaa, eli visuaalisesti viritellen pääsee n. 1 Hz tarkkuuteen, allekin. Riippuu tietysti kuunneltavasta viritystaajuudesta. Itse kuuntelin Otaniemeä. 73 Pena 30.11.2011 16:13, Pentti Stenman kirjoitti: Oma IC-R75:ni näyttä

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Ilpo J Leppänen
Huoltomanuaalissa taulukko 4-2 on säädöt. Jos kyseessä on referenssitaajuuden poikkeama se pitäisi säätää pisteestä P1 tasan 60 MHz:si kelasta L2. Myös VCO:n jännite on hyvä takistaa ja tarvittaessa säätää. Olen muutamia säätänyt joskus. En tiedä kuinka hyvin sitten pysyvät. 73,s IJL Oma

Re: [DX] Koksin maadoitus

2011-11-30 Thread Mauno Ritola
Joo, eri maasauva sovittimen antennipuolella ja etäisyyttä oli yli 5 m. Mikä on autotrafu ja brade breaker (vai braid?). Mikähän siitä punotusta tekee niin huonon sovittimissa, kun syöttöjohtona pitäisi toimia paremmin häiriöitä vastaan kuin koksun ... 30.11.2011 14:54, Roland Sandberg kirjoitt

Re: [DX] Taajuustarkkuus

2011-11-30 Thread Pentti Stenman
Oma IC-R75:ni näyttää n. 20 Hz liian suurta taajuutta. Onkohan virheen säätäminen pienemmäksi mahdollista ilman kunnon mittalaitteita? Tuollainen R75:lle tyypillinen ryömiminen ei kyllä minua haittaa hökäyksen pökäystä. 73 PS ti, 2011-11-29 kello 16:37 +0200, Ilkka Martikainen kirjoitti: > Hei. O

Re: [DX] Koksin maadoitus

2011-11-30 Thread Roland Sandberg
MKA soitti toissapäivänä. Hän oli mitannut antennien impedanssit ja totesi että totuus on lähempänä 600 ohmia kuin 450 ohmia. No joo- varmasti maaperä alla vaikuttaa siihen paljon. Langan korkeus ja halkaisija ei vaihtele niin paljon kuuntelijoilla.. Ja onks se 600 tai 450 ohmia- se ei vaikuta h

Re: [DX] Koksin maadoitus

2011-11-30 Thread Roland Sandberg
Joo, omista kokemuksista voi kertoa- mut apinoimalla siitä ei todennäköisesti saa parasta tulosa itselleen. Eikun kokeilemaan- ainoastaan se antaa sun QTHn parhaat ratkaisut. Voi muuten olla aika pitkä prosessi kun häiriöiden koostumus ei välttämättä pysy vakiona.. Itse tutkin kyllä l

Re: [DX] Koksin maadoitus

2011-11-30 Thread Ijl
Minulla tuossa dipolissa on kyse antennin sovituksesta ei häiriön poistosta. Joitain kymmeniä ferriittiputkia siihen pistin. Pitää kokeilla matalammilla taajuksilla pistämällä vaikka laatikollinen niitä peräjälkeen. Ihan huvittaa kokeilu sinänsä ja helppo toteuttaa. Tosin painoa noista tulee jo sit

Re: [DX] Koksin maadoitus

2011-11-30 Thread Ijl
Tämän tyyppiset asiat ovat usein semoisia ettei niihin pysty viisaammatkaan vastaamaan muuta kuin kokeilemalla. Oma lähestymistapani tekniikkaan on myös hyvin käytännönläheinen ja sen vähäisen teorian mitä osaan olen ollut joskus pakotettu opettelemaan kun joku homma ei ole muuten selvin

Re: [DX] Koksin maadoitus

2011-11-30 Thread Roland Sandberg
Moron Mauno Elikkä sulla oli keppi vaippaa varten antennirasialla?? Jos sulla oli oma maa antennia varten ja etäisyys maadoituspisteiden pisteiden välissä on n. 5 metriä toisistaan se varmaan toimii. Mut jos laittaa samaan sauvaan kiinni niin ainakin SS-sovelluksella sillä on tosi iso ero.

Re: [DX] Koksin maadoitus

2011-11-30 Thread Mauno Ritola
30.11.2011 0:05, Roland Sandberg kirjoitti: Olen joskus ihmetellyt miten koksi oikein toimii- todennäköisesti joku muukin. Jos maadoitetaan koksi vaan toisesta päästä niin koksin vaippa vuotaa läpi kuin seula. Elikkä jos laitaa koksin maahan ilman antennia vaikka vaippa on maassa radiossa niin

Re: [DX] Koksin maadoitus

2011-11-30 Thread Roland Sandberg
Tuo ferriitirenkuloiden pujottaminen koksin päälle on aika yleistä HAMeilla kun niitten target alue ei vaadi niin monta... Kuulema useita satoja pitää pujottaa molempiin päihin MWllä ennenkuin päästään tarpeellisiin mHeihin... Elikkä- jakopakissa ei tartte maadoittaa välijohtokoksin molemmista p