Deia n'Anna,

> Hola a tots:
>
> Jo, amb les trucades a fixos, cap problema. Només tinc talls
> de veu amb l'Skype "normal" amb una companya de Lleida i una
> altra del mateix poble on visc. Curiós, però cert.

(també aprofito per respondre al Xavier) Bé, no sé si sou experts en això de
la informàtica...Jo no és que ho sigui, però m'han explicat quatre coses.
Per tenir una bona qualitat de veu cal considerar dos paràmetres:

-Ample de banda. L'Skype necessita uns 5 kB/s mantinguts per a tenir la
qualitat de veu màxima, segons m'indica el meu mesurador de trànsit. Amb un
ADSL/Cable tens prou. Si tens mòdem la cosa va més justa, i aleshores hi ha
com un efecte walkie-talkie, que sembla que es talla quan no parles, i una
qualitat de veu inferior, a banda de talls en el trànsit de dades.

-El "ping", que és el temps de resposta que hi ha entre que envies un paquet
d'informació a un ordinador i aquest te'l torna. Això és el que provoca el
retard en la veu, i certa mala qualitat. Per a què hi hagi bona qualitat es
necessiten pings baixos, em sembla que inferiors a 40 mil·lisegons. Amb
l'ADSL normal tens pings superiors a 200 mil·lisegons. Si tens cable
(qualsevol velocitat), o ADSL superior a 2 megues/segon, segurament tinguis
una cosa que es diu "FastPath", que rebaixa molt el ping, i aleshores tens
bona qualitat. Als que juguen en línia també els interessa això del ping,
perquè si no et maten en un tres i no res :).

La cosa és complica quan fas conferència a 3 o més, i un amb ADSL "normal" i
altre amb cable "fastpath".

Quan truques a un fix o mòbil, la xarxa telefònica també ha de tenir una
qualitat per minimitzar el ping. Les xarxes telefòniques tenen diverses
qualitats reconegudes internacionalment.

Això fa que jo desde la feina (xarxa universitària) o en Xavi des d'un
aeroport o un lloc amb una connexió decent, pugui parlar correctament. Però
els que hem de patir l'ADSL residencial espanyol, amb els pings que tenen,
la cosa no és perfecta. Pot ser el problema de Lleida.

Per comprovar el ping que teniu, obriu la finestreta negra (línia d'ordres,
el "DOS" antic) i escriviu "ping <adreça web o IP>" sense les cometes. Per
exemple

ping www.softcatala.org

I us donarà la xifra.

Espero que hagi algú que sàpiga més que jo i ho expliqui millor...

> Per cert, on em puc descarregar la traducció al català?

A Softcatalà per a Windows:

http://www.softcatala.org/prog164.htm

Vaig posar l'altre dia la darrera versió del programa (1.0.0.29) junt amb el
fitxer d'idioma. A la pàgina posa que és la versió 0.95, però només és que
jo no ho puc canviar, i qui ho ha de fer ara no pot.

Si no vols el programa sencer, i només el fitxer de llengua, en David el va
penjar als fòrums d'Skype:

http://forum.skype.com/bb/viewforum.php?f=7

El títol del missatge és "Nova traducció actualitzada i optimitzada al
Català"

Salut,

---

Marc Belzunces