Toen ik 2-3 jaar geleden een paar busroutes heb ingegeven, heb ' k dat met 1
relatie gedaan voor beide richtingen. Dat is OK, als je enkel interesse hebt
in een rendering op de kaart. Sinds 'k Oxomoa gelezen heb, is het me echter
duidelijk dat een relatie per richting de enig correcte manier is, als je
wil dat het bruikbaar is voor automatische planners. Het is de enige manier
waarop op niet-mis-te-verstane wijze duidelijk wordt hoe zo'n bus rijdt. In
sommige gevallen komt een 'way' ook meermaals voor in dezelfde uitgesplitste
route.

Wat wel nog een probleem is, is het volgende: beperkte ritten. Lijn 8 gaat
in principe tot Bierbeek De Borre. Maar sommige ritten gaan maar tot
Bierbeek Bremt. Is dat een compleet andere relatie (x2)? Of kunnen we dat op
de een of andere wijze toch oplossen met 1 relatie. Ik weet ook niet of we
in Belgie busroutes hebben die de ene keer 1 tak volgen en de andere keer
een andere tak (Y).

Ik ben ook wat aan het experimenteren geweest met child relations, omdat
veel van die buskilometer over dezelfde stukken asfalt gaan. Het wordt
correct gerenderd. Het wordt wat complexer, maar wel iets vlotter om
achteraf een wijziging 1x te doen, i.p.v. 20x (wegomlegging omwille van
Fochplein, bv). Het is waarschijnlijk een nachtmerrie voor
routerapplicaties... Geen idee eigenlijk. Op dit moment heb ' k die child
relations nog niet in 2 richtingen gedaan, omdat het wschl een dood spoor
is.

Groeten,