2010/10/10 Jo <winfi...@gmail.com>:
> [...]
> gemapt wordt. Dat is de enige wijze waar een routeplanner iets aan heeft.
> Als mensen het dan toch met 1 route/buslijn blijven mappen, dan betekent dat
> weer werk voor iemand die wel weet waar hij mee bezig is, om ze te
> ontdubbelen.

> Ben, moeten we stemmen over 1 of 2 relaties/busroute? Of kunnen we ervan
> uitgaan dat iedereen inziet dat dat de correcte manier van werken is? Wie
> dat niet ziet, zou Oxomoa er 's op moeten nalezen. Die mensen hebben daar
> hard over nagedacht voordat ze dat document maakten.

Ja zeg, ieder mag zijn mening hebben, en over vele dingen heb ik al
mijn mening herzien. Alleen gebeurt dat dan wel door argumenten en
niet door een betoog zoals hierboven.

Als het allemaal zo zonneklaar is, laat dan zeker de waterval aan
argumenten op me los. Want op je geciteerde Oxomoapagina staat er ook
niets over het waarom het per se twee relaties moeten zijn i.p.v. één.

> De reden waarom 'k De Lijn had aangeschreven, was eigenlijk
> voornamelijk omdat 'k hun datamodel had willen zien. Ik vermoed namelijk dat
> we er zelfs met 2 relaties/lijn niet gaan komen.

Zie, hier komen we ergens: twee relaties zijn niet beter dan één (in
mijn opinie natuurlijk en voor redenen die je wel terugvindt in de
archieven van de mailinglijst), maar meerdere relaties kunnen wel een
verbetering geven. En dan gaat het over een aparte relatie voor alle
mogelijke routes tussen de "knooppunten" (die in places staan in de
data van De Lijn, i.e. de belangrijke stopplaatsen) van een buslijn.

En ja, in sommige gevallen kan dit gerust twee relaties vormen met een
heen- en een terugweg. Alleen is er nu geen enkele constraint meer op
het aantal stukken, en kan je gaan van één relatie voor een
cirkelvormige lijn naar zoveel je wil voor lijnen die alle soorten van
variantes heeft op elk uur van de dag. En dit past zich veel
makkelijker aan aan de vorm waarin je de data krijgt.

> Wat met verkorte ritten?
> Wat met ritten die soms een andere route volgen, afh. vd dag van de week. Ik
> denk bijv. aan lijn 630. Die het industrieterrein niet bedient tijdens het
> weekeinde en die dan een stukje expressweg volgt. Of dat voor die lijn
> belang heeft, is natuurlijk de vraag. Als je de 'schedule' erbij neemt, is
> het wel duidelijk welke haltes wel of niet bediend worden. Maar dat is nu
> net het stukje dat we niet kwijt kunnen in de OSM-database.

In de OSM-database komt inderdaad geen schedule en dus kunnen we enkel
maar elke halte waar een bus van een zekere buslijn stopt tot de
buslijnrelatie (of haar kindrelaties) zetten. Het probleem dat
bushalte X bv. in het weekend niet bediend wordt is een probleem dat
we in het kader van OSM niet moeten oplossen. We tonen dus enkel alle
mogelijke reiswegen en alle mogelijk bediende haltes.

Makkelijk gezegd: ga je met de data een echte applicatie als een
routeplanner maken, dan wordt he pas een "probleem", al is het toch
niet meer dan op de juiste uren van de dag te linken naar de juiste
relaties die de stukjes van de buslijn vormen.

Ben