Ivo, ik zou op de wikipagina beschrijven dat er een heen- en een terugroute
gemapt wordt. Dat is de enige wijze waar een routeplanner iets aan heeft.
Als mensen het dan toch met 1 route/buslijn blijven mappen, dan betekent dat
weer werk voor iemand die wel weet waar hij mee bezig is, om ze te
ontdubbelen. De reden waarom 'k De Lijn had aangeschreven, was eigenlijk
voornamelijk omdat 'k hun datamodel had willen zien. Ik vermoed namelijk dat
we er zelfs met 2 relaties/lijn niet gaan komen. Wat met verkorte ritten?
Wat met ritten die soms een andere route volgen, afh. vd dag van de week. Ik
denk bijv. aan lijn 630. Die het industrieterrein niet bedient tijdens het
weekeinde en die dan een stukje expressweg volgt. Of dat voor die lijn
belang heeft, is natuurlijk de vraag. Als je de 'schedule' erbij neemt, is
het wel duidelijk welke haltes wel of niet bediend worden. Maar dat is nu
net het stukje dat we niet kwijt kunnen in de OSM-database.

Het experiment met de child relations zou 'k maar niet vermelden, de kans
dat dat bruikbaar is voor een routeplanner, is klein. Het zou een
aanzienlijke tijdsbesparing kunnen betekenen, omdat het redundante
informatie minimaliseert, maar het maakt het ook complexer. De pluging in
JOSM kan er alleszins niet mee overweg.

Ben, moeten we stemmen over 1 of 2 relaties/busroute? Of kunnen we ervan
uitgaan dat iedereen inziet dat dat de correcte manier van werken is? Wie
dat niet ziet, zou Oxomoa er 's op moeten nalezen. Die mensen hebben daar
hard over nagedacht voordat ze dat document maakten.

Jo

Op 10 oktober 2010 18:25 schreef Ivo De Broeck <ivo.debro...@gmail.com> het
volgende: