Ik ben er nog niet helemaal gelukkig mee, maar ik denk dat dit al een stap
in de goede richting is:

Join OpenStreetMap today!

Waar starten?

De internationale project-website kan je vinden op
www.osm.org. Voor alle informatie kan je terecht op
de wiki of op www.learnosm.org.

De Engelse editie van het boek "OpenStreetMap - Using
and Enhancing the free Map of the World" door Frederik
Ramm, Jochem Topf en Steve Chilton kan
je bestellen op de website www.openstreetmap.info.

OpenStreetMap publiceert data onder de OpenDatabaseLicence
(ODbL 1.0) en dit is de enige voorwaarde voor het gebruik
van OpenStreetMap in eigen werk. Verbeteringen die aangebracht
zijn in Openstreetmapdata, moeten terug vrijgegeven worden
onder ODbl als men ze publiceert en er moet een bron worden vermeld, bij
gebruik.

Titel:

Bouw mee aan een vrije open wereldkaart!

Waarom een vrije wereldkaart?

De meeste online kaarten die gratis zijn in gebruik, zijn in
werkelijkheid sterk beperkt in gebruik. Dit heeft tot gevolg dat creatief
gebruik meestal niet mogelijk is. Een flyer zoals deze zouden
we bijvoorbeeld niet mogen afdrukken. De meeste online kaarten
zijn meestal ook niet compleet.

In tegenstelling tot andere kaarten geeft OpenStreetMap de
onderliggende data vrij, niet enkel de kaarten zelf. Met deze
data kan je je eigen kaarten maken, kan je de kaarten kopiëren
op je smarphone of tablet als fietskaart of wandelkaart bijvoorbeeld.
Om deze data te verzamelen rekent OpenStreetMap op vrijwilligers
die hun omgeving in kaart brengen en dit resultaat bundelen op één
lokatie: Openstreetmap.org!

Met eigenlijk open data worden we onafhankelijk van restricties en
beperkingen opgelegd door commerciële providers. Net als Wikipedia
kan iedereen deelnemen!

Hoe werkt OpenStreetMap?

De data in OpenStreetMap kan op verschillende manieren verzameld
worden. De klassieke manier van 'Mapping' gebeurd met gebruik van
een GPS-toestel in combinatie met handgeschreven notities: de
GPS-tracks worden op de Openstreetmapwebsite geplaatst en kunnen
gebruikt worden om straten en andere data toe te voegen. Sinds 2010 is
het ook mogelijk om luchtfoto's te gebruiken om je eigen omgeving
in kaart te brengen.

Een voor Openstreetmap gemaakte applicatie op de website staat het
gebruik van luchtfoto's en GPS-tracks toe om Openstreetmapdata toe
te voegen of aan te passen. De ligging van Straten, gebouwen, bossen
en velden kunnen afgeleid worden uit de luchtfoto's, terwijl dit kan
aangevuld worden met de gemaakte notities. Via de notities kunnen
'Points Of Interest' toegevoegd worden zoals huisnummers, je
favoriete restaurant of café. Deze data kan gemakkelijk toegevoegd
worden door gebruik te maken van je eigen kennis van je stad/dorp.
Ook het toevoegen van openbaar vervoer en fiets- en wandelroutes
behoort tot de mogelijkheden!

De verzamelde data wordt toegevoegd in de centrale Openstreetmapdatabase.
Vervolgens wordt er automatisch een nieuwe versie van de
Openstreetmapkaarttegels aangemaakt en verschijnen de laatste wijzigingen.

Op 26 februari 2013 11:20 schreef Ben Abelshausen <ben.abelshau...@gmail.com