Ik dacht dat JOSM de mogelijkheid had om "lokaal" een andere lijst van
achtergronden te geven. Ik meen mij bv. te herinneren dat ik in Frankrijk
andere servers te zien kreeg dan hier in Belgiƫ.

Maar het is inderdaad zo dat het heel moeilijk is om al de door jou
aangehaalde punten te weten te komen, zelfs als je er naar zoekt. En IMHO,
dat is al slechts een klein deel de mensen die beginnen mappen.

toevallig passeerde dit op blogs.openstreetmap.org, hoe je andere beelden
kan kiezen in iD en JOSM (wel in het Braziliaans, meer de tekening met
nummertjes volstaat misschien).

Ivm. het promoten: op de wiki ? op osm.be ? waar gaan de nieuwkomers dat
het snelste vinden ? Of de oldtimers die nooit deze lijst lezen ?